חדשות בארץ

כולם מחפשים חיסון יעיל לקורונה. אלו שלוש החברות המובילות

בעוד שבזמני שגרה נחוצות שנים ארוכות על מנת לצלוח את שלבי המחקר, פיתוח ובדיקה של החיסונים בטרם ישוגרו אל בתי החולים והמרפאות, התפשטות המגפה אילצה את החוקרים להאיץ את התהליך ולפתח חיסון יעיל ובטוח עד השנה הבאה

פיתוח החיסון לקורונה במכון המחקר בקרית שמונה (צילום: פלאש 90)פיתוח החיסון לקורונה במכון המחקר בקרית שמונה (צילום: פלאש 90)
אא

חוקרים מרחבי העולם עמלים בחודשים האחרונים על פיתוח יותר מ-165 חיסונים נגד נגיף הקורונה, ונכון לעכשיו רק 27 מהם הגיעו לשלב הניסויים על בני אדם. בעוד שבזמני שגרה נחוצות שנים ארוכות על מנת לצלוח את שלבי המחקר, פיתוח ובדיקה של החיסונים בטרם ישוגרו אל בתי החולים והמרפאות, התפשטות המגפה אילצה את החוקרים להאיץ את התהליך ולפתח חיסון יעיל ובטוח בתקווה להפיץ אותו לשימוש המוני עד השנה הבאה.

מבין כלל המיזמים, ייתכן שהחשאי ביותר הוא זה שנעשה במכון הביולוגי בנס ציונה. אלא שבניגוד לרוב מוסדות המחקר, חברות מסחריות, וגורמי ממשל שמדווחים על כל התקדמות ולו הכי אזוטרית, במכון הביולוגי, שכפוף ישירות למשרד ראש הממשלה, המידע משוחרר בצמצום רב. היום (חמישי) הודיע המכון הביולוגי כי שלב הניסוי בבני אדם יתחיל אחרי חגי תשרי.

לצד המכון הביולוגי, הגיעו 6 חברות לשלב 3 (מתוך ארבע), שבו נבחנת יעילות החיסון בהיקף גדול. בין החברות שמובילות במרוץ ניצבות פייזר, מודרנה ונובו-ואקס.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

שלבי הפיתוח ועד להשלמת ההליך מחולקים לשלושה שלבים, כאשר בשלב המקדמי מזריקים את החיסון לחיות מעבדה כמו עכברים או קופים, כדי לראות אם הוא מייצר את התגובה החיסונית הרצויה. לאחריו מזריקים את החיסון למספר קטן של אנשים כדי לבדוק את בטיחותו והמינון היעיל ביותר, שאמור לאשש שהחיסון אכן מעורר את המערכת החיסונית. שלב 2: מזריקים את החיסון למאות בני אדם המחולקים לקבוצות, כמו זקנים וצעירים, כדי לראות כיצד הוא פועל על אוכלוסיות שונות. שלב 3: מזריקים את החיסון לאלפי בני אדם וממתינים כדי לראות כמה מהם נדבקו בהשוואה לקבוצה שקיבלה פלצבו.

 

חברת מודרנה

המובילה המוכרת ביותר היא חברת מודרנה, חברת תרופות וביוטכנולוגיה אמריקאית הנמצאת בקיימברידג', מסצ'וסטס. היא הכריזה כי חוקרים מהמכונים הלאומיים ערכו ניסויי שלב 2, לפני שהמשיכו לשלב 3 ב-27 ביולי. בשלב זה היא בוחנת את החיסון על 30 אלף נסיינים בריאים ב-89 אתרים ברחבי ארה"ב. הניסוי הוכתר בהצלחה, אם כי יותר ממחצית מהמשתתפים סבלו מתופעות לוואי, בהן עייפות, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי שרירים וכאבים במקום ההזרקה – תופעות לוואי שאופייניות לחיסון שהמינון בו גבוה יותר.

 

פייזר

החברה הגרמנית ביונטק, חברת פייזר האמריקאית ויצרנית התרופות הסינית פוסון פארמה משתפות פעולה בפיתוח החיסון. ב-27 ביולי הכריזה פייזר על תחילת ניסויי שלב 2 ו-3 עם 30 אלף מתנדבים בארה"ב ובמדינות אחרות, בהן ארגנטינה, ברזיל וגרמניה. בניסוי הראשון שכלל 120 מתנדבים סבלו חלקם מתופעות לוואי הכוללות הפרעות שינה וכאב בזרועות. בחברה טענו כי תופעות הלוואי עד כה היו קלות עד בינוניות. אם החיסון יאושר, שלפי הערכות בחברה עשוי לקרות כבר באוקטובר, פייזר מקווה לייצר 1.3 מיליארד מנות עד סוף 2021.

 

נובה-ואקס

חברת נובו-אקס שבמרילנד מצפה להעביר את הפיתוח לשלב 3 כבר בחודש הבא. אתמול היא פרסמה את הנתונים מהשלב הראשון שלה שבו השתתפו 131 מתנדבים, שקיבלו שתי מנות של החיסון. בתום הבדיקה דיווחה החברה כי למשתתפים היו רמות של נוגדנים שיכולים להילחם בנגיף שהיו גבוהות פי ארבעה מכמות נוגדנים שמפותחת על ידי אנשים שהחלימו מקורונה.

מבין 106 האנשים שחוסנו בלי זריקת הדמה, חמישה סבלו מתופעות לוואי קשות, בהן כאבי שרירים, בחילות וכאבי פרקים, ואחד מהם סבל מחום קל. תופעות הלוואי נמשכו קצת פחות מיומיים בממוצע. אם החיסון יאושר, נובה-ואקס מקווה לספק מאה מיליון מנות לשימוש בארה״ב עד הרבעון הראשון של 2021.

תגיות:חיסוןקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה