חדשות בארץ

מליאת הכנסת דחתה את פסקת ההתגברות

הצעת החוק של ימינה, לחקיקת פסקת התגברות מול בג"ץ, נפלה ברוב גדול של 71 מתנגדים מול חמישה תומכים. מליאת הכנסת דחתה את הצעת סיעת יש עתיד-תלם להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות

הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת דחתה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לחקיקת פסקת ההתגברות, שהוגשה על ידי חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) וחבריה לסיעה, אופיר סופר ומתן כהנא. 71 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה מול חמשת חברי הכנסת של ימינה שתמכו בה. חברי הכנסת של הליכוד נעדרו מההצבעה. רוב נציגי ש"ס ויהדות התורה, שנכחו במליאה, התנגדו להצעה.

על פי הצעת החוק שהובילה שקד, הכנסת תוכל לאשר מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ, וזאת ברוב של 61 חברי כנסת. בנוסף, בג"ץ יוכל לפסול חקיקה של הכנסת רק ברוב של שני שלישים מתוך הרכב של 11 שופטים לפחות. עוד הוצע להגביל את זכות העמידה של עותרים לבית המשפט העליון רק למי שנפגע או שקשור לעניין הנידון בעתירה.

מוקדם יותר היום, הודיע יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, כי חברי סיעתו לא יתמכו בהצעתה של שקד: "צר לי לבשר שעמדתי לא התקבלה", כתב בטוויטר. "הליכוד לא יצביע בעד פסקת ההתגברות, אלא ייעדר מההצבעה".

זוהר הוסיף, כי "לאחר בירורים ובדיקות היה ברור שהצבעה בעד החוק (שגם לגביו יש לא מעט מחלוקות גם בתוך הימין) הייתה מביאה לבחירות באופן ודאי. מתוך רצון אמיתי לנסות ולייצב את הקואליציה ולמנוע בחירות, הוחלט להיעדר".

כזכור, בתחילת השבוע הודיעו ש"ס ויהדות התורה כי לא יתמכו בהצעת החוק לחקיקת פסקת ההתגברות. בהודעה משותפת לתקשורת מטעמן נמסר, כי "נציגי הסיעות החרדיות הודיעו כי הם מחויבים לשלמות הקואליציה ומניעת קיום בחירות, פועלים להעברת תקציב המדינה ולמאבק בנגיף הקורונה".

יו"ר סיעת יהדות התורה, חבר הכנסת יצחק פינדרוס, מתח לאחר ההצבעה ביקורת נוקבת על שקד: "במשך קדנציה שלמה, איילת שקד כשרת משפטים נמנעה מהעלאת פסקת התגברות בגלל שותפה קואליציונית זוטרה שנקראה כולנו. בניגוד אליה, הנציגות החרדית מעוניינת באמת להעביר פסקת התגברות יעילה ובשלמות, ולשם כך נדרשת קואליציה יציבה וחזקה של 61 תומכים. לצערנו, לעת עתה אין קואליציה שכזו, ודינה של פסקת התגברות כזו להיכשל במליאה. משכך, לא ניכנע לתעלולי האופוזיציה, בפרט בימים אלו בהם מדינת ישראל זקוקה לקואליציה יציבה ומתפקדת".

בריאיון הבוקר לגלי צה"ל, תקפה שקד את הליכוד וטענה כי הוא מגיש לשר המשפטים אבי ניסנקורן את הערכים של הימין "על מגש של כסף". לדבריה, "ברור שאם חברי כנסת ממפלגות ממה שהיה פעם גוש הימין מתנגדים – אז אין סיכוי להעביר. קיוויתי שבכנסת ה-23 תהיה הפעם הראשונה שיהיו 61 חברי כנסת מהימין שיתמכו בזה. מנגנון ההתגברות הוא מנגנון נכון. הוא מייצר דיאלוג בין הכנסת לבג"ץ, כשהמלה האחרונה בנושאים ערכיים ופוליטיים צריכה להיות של הכנסת. צר לי שהליכוד לחלוטין לא משתפים פעולה".

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מתח מצדו ביקורת על ימינה. "זה לא סוד שאני, באופן עקרוני, מאוד תומך בפסקת ההתגברות, דיברתי על כך לא מעט", אמר לגלי צה"ל. "הבאת הצעת החוק כרגע להצבעה היא נטו תרגיל הטרלה פוליטי, שייתן לשמאל ניצחון. הרי שקד יודעת שאין לה רוב, לאחר שאפילו המפלגות החרדיות הודיעו שיצביעו נגד. גם אם היינו מצביעים בעד, כל עוד שהאוזר והנדל מתמידים בסירובם להצביע בעד – אין לכך רוב בכנסת".

"אין הבדל בינינו לבין ימינה בסוגיה הזו", הבהיר אלקין. "זה להביא נושא אידיאולוגי חשוב מראש להפסד, אנחנו במשחק כזה לא משתתפים. צריך לא לדבר, לא להטריל, לא להפריח ססמאות – צריך לעשות. בזה נמדדת היכולת לשנות".

להצבעה על פסקת ההתגברות קדמה הצבעה במליאה על הצעת סיעת יש עתיד-תלם להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. ההצעה הוסרה מסדר היום בקולותיהם של 48 מתנגדים מול 19 תומכים. יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, וחברי סיעתו נעדרו מההצבעה, זאת למרות ההבטחה של כחול לבן במערכת הבחירות לפעול להקמת ועדה בנושא. חברי הכנסת של ימינה וחלק מחברי הליכוד, שנכחו במליאה, התנגדו להצעה.

תגיות:מליאת הכנסתפסקת ההתגברותפרשת הצוללות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה