חדשות מדע וטכנולוגיה

העתיד כבר כאן: לא תאמינו למה הפנים של האדם הזה ירוקות

הבנקים בניו יורק מצאו להם דרך מעניינת להתמודד עם גניבות של מכשירי כספומט: תרסיס ירוק שמרוסס ישירות על פניו של הגנב, ו'מסמן' אותו עבור השוטרים למשך חמש שנים

אא

מאז ומתמיד ניסו שוטרים ברחבי העולם לחסום גנבים פוטנציאליים, ולסכל את תוכניותיהם. 

אחד הפשעים היותר שנואים על שוטרי ניו יורק הם גנבים שפועלים במכשירי אשראי (ATM) - בין היתר בשל הטכניקות החמקמקות שהם פיתחו, לגניבת הכסף. 

בניו יורק לבדה, חוליית גנבים שפשטה בשנת 2013 על 2904 מכונות אשראי במשך 10 שעות בלבד - הצליחה לגנוב סכום אגדי של 2.4 מיליון (!) דולר. "הפעולה שלהם כללה שיתוף פעולה עם מומחי מחשבים מתוחכמים שידעו איך למצוא פרצות אינטרנט ואיך לבצע מניפולציות על מידע פיננסי", מסבירים השוטרים. "הם השתמשו במידע הזה כדי לבזוז את מכונות האשראי האוטומטיות".

הצוות הראשון שנתפס בניו יורק היה כנופיית רחוב שתועדה נוסעת ממקום למקום בעיר, מושכת כסף מעשרות מכשירי אשראי וממלאה תרמילים בכסף מזומן. 

בתביעה שהוגשה נגדם על ידי הבנקים שנשדדו, חשפו התובעים הפדרליים בברוקלין כי החוליה פעלה ב-12 מדינות בארה"ב, והרשויות טוענות כי מדובר בפשעי סייבר מתוחכמים ויעילים ביותר שנחשפו אי פעם.

בכתב האישום תואר כי מלבד הגניבות של כסף מזומן מהכספומט, הפושעים הצליחו לגנוב נתונים מבנקים, להעביר את המידע הזה לרשת רחוקה יותר ולרכוש פריטי יוקרה כמו מכוניות יקרות, שעוני רולקס ופריטי אמנות בשווי אלפי דולרים - בכסף הגנוב. 

באחד ממקרי הגניבה, חיברו הגנבים רצועות עור ומתכת למכונת הכספומט שבתוך מסעדה בשיקגו, שאותן הם קשרו למכונית שלהם. ברגע שהחלו לנסוע, נתלש הכספומט מהקרקע ביחד עם המזומנים שבתוכו. 

שוד נוסף שהתרחש על ידי קבוצת גנבים ביוטה - הצליח להפתיע את השוטרים: השוד התרחש בבנק וולס פארגו, זמן קצר אחרי שהתושבים החלו להירגע מסופת הוריקן ששככה. 

החשודים ניצלו את מזג האוויר הסוער כדי לעקור את הכספומט ממקומו, על ידי ציוד כבד שהיה ברשותם כמו משאית גנובה, קראוון וכלים לפריצה. 

שוד לאור היום? אדם תועד כשהוא עולה לאוטובוס בניו יורק, עם מכונת ATM:

לפני כשנה הודיעה חברת הסטארט אפ היפנית ואק (באנגלית: Vaak) כי הצליחה לפתח תוכנת בינה מלאכותית שמזהה גנבים עוד לפני שהם ביצעו את הגניבה. איך זה יכול להיות? התוכנה בעצם בודקת דרך מצלמות האבטחה שמותקנות בחנות האם הגנב הפוטנציאלי מתנהג בצורה מחשידה, ועל סמך הנתונים שמתקבלים - מחליטה האם יש להוציאו מהחנות או לפעול בדרך אחרת כדי להניא אותו מתוכניתו. 

טכנולוגיה נוספת שישנה ללכידת גנבים נמצאת כבר זמן מה בשוק, ומשמשת את המשטרה ואת החוקרים הפרטיים: ספריי בלתי נראה שאותו ניתן לרסס על משטחים שונים כגון נייר, קרטן, ידיות דלתות, קופסאות, כסף מזומן, ארונות, או כל סוג של רכוש הניתן לגניבה - אך האם שמעתם פעם על תרסיס שמרוסס היישר על פניו של הגנב?

הספריי שנמכר ביחידות לשוטרים וחוקרים פרטייםהספריי שנמכר ביחידות לשוטרים וחוקרים פרטיים

אם עד כה לא הכרתם את הטכנולוגיה הזו, ודאי תרצו לדעת שבניו יורק כבר התקינו אותה בכמה וכמה מכשירי ATM שנפרצו מספר פעמים, וכעת הם מהווים בעיה גדולה עבור הגנבים. 

למה בעצם?

כי מספיק שהגנב ינסה לגנוב פעם אחת את מכשיר הATM, כשהוא יעבור גבול מסוים המכונה תתריע על כך מבלי שהוא ישים לב, ואז בפתאומיות פניו ירוססו באמצעות חומר ירוק מיוחד, שאותו ניתן לראות באמצעות פנסי לד. 

הבעיה העיקרית של הגנבים היא שהחומר הזה נשאר על הפנים למשך חמש שנים לפחות (!) - מה שאומר שאם רק יחשדו בהם בגניבה, שוטרים יוכלו לזהות האם ביצעו ניסיון לגניבה בעבר רק על פי הצצה בפניהם. 

צפו כאן בסרטון והבינו כיצד זה עובד:

תגיות:גנביםספרייטכנולוגיהירוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה