חדשות בארץ

בג"ץ: עובדים שנשלחו לבידוד מניעתי אינם זכאים לדמי מחלה

בג"ץ קבע כי חוק דמי מחלה אינו מסמיך את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות להנפיק תעודת מחלה גורפת לכל העובדים השכירים השוהים בבידוד מחשש להידבקות בנגיף קורונה. עם זאת, על מנת לאפשר היערכות מתאימה קבעו השופטים כי ביטולה של תעודת המחלה הגורפת לשוהים בבידוד ייכנס לתוקף ב-30 בספטמבר

משפחה ישראלית בבידוד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)משפחה ישראלית בבידוד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

בג"ץ קבע היום (שני) כי עובדים השוהים בבידוד מחשש להידבקות בנגיף הקורונה אינם זכאים לימי מחלה באופן אוטומטי. בכך, ביטל בית המשפט את תעודת המחלה הגורפת שנכלל בצו שפרסמה ראש שירותי בריאות הציבור היוצאת, פרופ' סיגל סדצקי, שלפי השופטים הוא איננו חוקי משום שחוק דמי מחלה לא מסמיך את משרד הבריאות להרחיב את הנהלים גם לאלו שאינם נחשבים לחולים.

עם זאת, על מנת לאפשר היערכות מתאימה קבעו השופטים כי ביטולה של תעודת המחלה הגורפת לשוהים בבידוד ייכנס לתוקף ב-30 בספטמבר, כך שלמדינה תינתן ארכה להעביר את הרחבת תעודת המחלה בחקיקה בכנסת שתפטור את החייבים בבידוד לספוג את ימי המחלה על חשבונם. ראש ההרכב, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הסבירה כי "שינוי איזון כזה, אשר לו השלכות על זכויותיהם של הצדדים ליחסי העבודה, אינו מצוי בסמכותו של הגורם המבצע במשרד הבריאות – הוא נתון למחוקק".

השופט אלכס שטיין הוסיף: "אנו מצויים במצב חירום לאומי חסר תקדים. כולנו דואגים, כולנו נזהרים, וכולנו עוטים את המסכה כדי למנוע הדבקוֹת. בד-בבד, אנחנו ממשיכים לדבר באותה שפה ולעשות שימוש באותם עקרונות משפטיים ששימשונו בהצלחה מקדמת דנא. במקרה שלפנינו, שפה זו ועקרונות אלה אומרים לנו כי 'חולים סטטיסטיים' השוהים בבידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומהנגיף, אינם חולים בשום מחלה אשר שוללת את יכולתם לעבוד". לדבריו, אי-כושרם לבצע את עבודתם נכפה עליהם על ידי צו-בידוד שלטוני, ולא על ידי מחלה, וכי תעודת המחלה הגורפת, אשר ניתנה על ידי ראש שירותי בריאות הציבור איננה בגדר 'תעודת מחלה' כהגדרתה בתקנות דמי מחלה, שהצגתה מזכה את העובד החולה בדמי מחלה בהתאם לחוק דמי מחלה. לפסק הדין הצטרף גם השופט עוזי פוגלמן.

העתירה הוגשה על ידי התאחדות התעשיינים, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל וארגון חברות הניקיון וסל שירותי בריאות, נגד "תעודת מחלה גורפת לעובד השוהה בבידוד לפי צו בריאות העם" שהוציאה סדצקי בפברואר. הם טענו כי הגדרת החוק המאפשר דמי מחלה לעובד נוגעת למקרים שבהם הוא סובל ממחלה קונקרטית כלשהי או ממצב בריאות לקוי, ולפיכך לא חייבים המעסיקים לפצות עובדים שנמנע מהם לעבוד בשל אילוצים אחרים שאינם מוגדרים כמחלה קונקרטית.

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים, אמר: "בידוד אינו מחלה ונטל תשלום שכר לעשרות אלפי עובדים בבידוד, על חשבון ימי המחלה שלהם, הוא בלתי-נתפש. המדינה היא האחראית להנחיות הבידוד והיא גם זאת שצריכה לממן אותו - ולא המעסיקים והעובדים. לצד זאת, בית המשפט עדיין לא שיחרר את המעסיקים והעובדים מהעלויות הגבוהות שחלו עליהם בחודשים האחרונים, כולל עובדים שימי המחלה שלהם הסתיימו ואינם מקבלים תשלום כלל בעת הבידוד. אנו מצפים שהממשלה תיקח אחריות לפיצוי רטרואקטיבי למעסיקים ותיישם את החלטת בית המשפט באופן מיידי".

תגיות:קורונהבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה