חדשות בריאות

נתניהו: לפרופ’ גמזו יינתנו כל הסמכויות

במסיבת עיתונאים עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרופ' רוני גמזו, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המשימה של פרויקטור הקורונה תהיה לקטוע את שרשראות ההדבקה, וכי הוא יקבל את כל הסמכויות הנדרשות. בתגובה לביקורת על תפקוד הממשלה במשבר הקורונה: "אין קל מלהיות פופוליסט". פרופ' גמזו: "סגר זה אולי קל, אבל לא האקט הראשון בו ננקוט"

נתניהו, הערב (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו, הערב (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין כינסו הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים יחד עם פרופ' רוני גמזו, שמונה לפרויקטור הקורונה הלאומי. פרופ' גמזו הבהיר, כי מבחינתו סגר הינו "פתרון קל", אבל זו לא תהיה הפעולה הראשונה בה ימליץ לנקוט.

נתניהו אמר, כי "לפרופ' גמזו יש משימה אחת גדולה – קטיעת שרשראות ההדבקה. לצורך זה יינתנו לו כל הסמכויות בשלושה תחומים – בדיקות, חיקורים ובידודים. פרופ' גמזו ינהל את מערך הבדיקות לגילוי הקורונה בכל המעבדות ברחבי המדינה. הוא ינהל את מערך החקירות האפידמיולוגיות, וינהל את מערך הבידוד של הנשאים והחולים שאותרו. לצה"ל יהיה תפקיד חשוב מרכזי בפעולה המשולבת הזו, בייחוד בביצוע החיקורים והבידודים". הוא ציין, הממשלה תקבל את החלטותיה על סגרים והגבלות בהתאם למדיניות שגמזו יגבש, וכי לאחר שיטוח עקומת התחלואה תיושם האסטרטגיה שיציג לפתיחת המשק: "כך נוכל לנהל שגרת חיים בטוחה בתקופת הקורונה לטווח ארוך, עד שיימצא החיסון לנגיף".

"אנחנו עדיין משתדלים, ככל שניתן, להימנע מסגר כללי, אבל אם יהיה צורך בזה נעשה זאת, כי מה שמנחה אותנו זה הצלת חיים, וזהו השיקול העליון", הצהיר נתניהו. "יחד עם פרופ' גמזו, נקבל את ההחלטות הנכונות על בסיס נתונים עדכניים ככל האפשר ושיקולים רפואיים וכלכלים, ולא על סמך שיקולים פופוליסטיים".

בתגובה לביקורת על תפקודה של הממשלה בראשותו בטיפול במשבר הקורונה, אמר נתניהו: "אין דבר קל יותר מלהיות פופוליסט. אני שומע את הביקורת של מי שיושבים ביציע, שלא נושאים בשום אחריות וגם מדברים בחוסר אחריות. אנחנו חוטפים את חצי הביקורת של יריבים פוליטיים ושל עיתונאים קלי מקלדת. אנחנו נלחמים בשבילכם על המגרש, בכל הכוח ומסביב לשעון. אנחנו נמצאים במלחמה עולמית נגד הקורונה, מגפה משתוללת כפי שלא היה במאה השנה האחרונות. במלחמה אין זמן להשיב לכל טענת סרק, צריך לפעול מהר".

לגופה של הביקורת, טען נתניהו כי "בממשלת המעבר, בגל הראשון, יכולנו לפעול מהר. קיבלנו החלטות במהירות, כי היו בידינו תקנות לשעת חירום. בממשלה קבועה אין לנו האפשרות הזו, ולכן עשינו שלושה דברים מרכזיים: ראשית, חוקקנו הלילה את חוק הקורונה המורחב, שמסמיך את קבינט הקורונה לאשר תקנות מהירות לטובת בריאות הציבור. שנית, סיכמנו, בני גנץ ואני, לצמצם את קבינט הקורונה כמעט בחצי כדי לייעל את תהליך קבלת ההחלטות. ושלישית, אנחנו ממנים היום את פרויקטור הקורונה הלאומי. הצעדים אלו מאפשרים לנו לקבל החלטות יותר מהר".

נתניהו סיים את דבריו בביקורת על המפגינים נגדו. הוא קרא לציבור שלא לזלזל בהנחיות – "ללבוש מסכה, לשמור מרחק, לשטוף ידיים, למנוע התקהלויות. אני אומר זאת גם למשתתפי ההפגנות מכל צד שהוא, גם למתנגדי הממשלה וגם לתומכיה. ואני אומר עוד משהו: אל תבזו את סמלי המדינה. אל תגררו את המדינה לאנרכיה, לאלימות, להשחתת רכוש, להפצת מחלות. אל תיגררו לתקיפת שוטרים, הם עושים את עבודתם".

בתשובה לשאלה בנוגע למתיחות הגוברת בקואליציה ולספקולציות כי בכוונתו להקדים את הבחירות, אמר נתניהו: "אני לא חותר לבחירות, זה אבסורד. אבל צריך להעביר תקציב עכשיו. אפשר להעביר זאת בדקה – או בזמן קצר מאוד. הוא מוכן. הסיבה היחידה שנלך לבחירות היא אם לא נעביר תקציב. אם מעבירים תקציב – אין בחירות. אנחנו לא מעבירים תקציב כי שותפיי בממשלה, כחול לבן, לא מוכנים. הם קושרים את זה לפוליטיקה. לא צריך בחירות, צריך להעביר תקציב".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בישר בתחילת דבריו, כי ישראל חתמה היום על הסכם עם חברה אמריקנית נוספת, הפועלת להשגת חיסון נגד קורונה: "היא מתקדמת בחיפוש אחר חיסון, ומתחילה בימים אלו בשלב 1 בניסוי בבני אדם". בהתייחסו למינויו של פרויקטור הקורונה, אמר אדלשטיין כי "התהליך היה ארוך, אולי אפילו ארוך מדי", אבל הדגיש: "פרופ' גמזו הוא האיש הנכון במקום הנכון. אחד המנהלים המנוסים, המקצועיים והחדשניים ביותר במערכת הבריאות הישראלית. ניתן לו את כל הסיוע הנדרש. כל מי שיחפש מאבקי כוח ואגו – לא ימצא כלום. לכולנו יש מטרה אחת: לנצח את הקורונה. כדי לעשות זאת נפעל ביחד ובכל הכוח".

פרופ' גמזו נשא דברים אחרי אדלשטיין: "אכן, נעניתי לבקשה לנהל את נושא הקורונה ולתת תמיכה למשרד הבריאות. אני חושב שזה הרגע שבו אנחנו, אנשי המקצוע, לוקחים את ההובלה ולא שואלים שאלות, ובאים לעשות את המעשה במשבר או באתגר מאוד מורכב. האמת, כולם צריכים לעשות את זה: הממשלה, הפוליטיקאים, בלי מלחמות, הכנסת, הרשויות המקומיות – כל מוסדות המדינה. כולם. זה תפקידנו. זה תפקידנו במערכת בריאות, וזה התפקיד כל אזרח. אנחנו צריכים ויכולים ביחד להצליח. אין מצב שלא. זו משימה ענקית, ולכן כולנו צריכים להתאחד".

"יש כאן תחלואה נרחבת, עם הדבקה קהילתית, שיוצרת קושי בחברה ובכלכלה, והמשימה הענקית היא לעשות את זה עם כמה שפחות פגיעה בחברה ובכלכלה", המשיך גמזו. הוא ציין כי "סגר זה אולי קל. עושים את זה היום בכמה מדינות. ממשלת ישראל משתדלת מאוד לעשות את זה ברגישות חברתית, ללא סגר. זה לא האקט הראשון שהיא נוקטת בו. בכמות כזו של תחלואה, רוב המדינות כך נקטו. אנחנו, מדינת ישראל, משתדלים לעשות זאת ללא סגר – אולי המדינה הראשונה בעולם. רוצים לעשות זאת בדרך הזו. זה מורכב מאוד, תעודת כבוד לכל מי שמשתתף".

בפנותו לציבור, אמר גמזו: "אל תתבלבלו – אתם הולכים ברחובות, אולי המסכות והאלכוג'ל זה הדבר השונה, אבל בתוך בתי החולים יש מאות חולים, וגם חולים קשים. הם מטפלים בחולים, עומדים בעומס ובאתגר, עושים עבודה ברמה הרפואית הטובה ביותר בעולם. גם בקופות החולים, אלפי חולים בקהילה מטופלים ומפוקחים. זו מערכת מדהימה שנותנת עבודה, אבל גם לה יש סף. גם היא יכולה בשלב מסוים להגיע לגבול. לכן אנחנו צריכים לעבוד, להפשיל שרוולים. קודם כל אמון הציבור. אמון בכם, בעיקר בי אבל בכל מערכת הבריאות. אני יודע את העבודה. כל דבר שיוצא מפה הוא אמת לאמיתה, לא מוגזם, לא מונמך. אנחנו צריכים לקבל את האמון שלכם".

"אני מבקש מכם, אזרחי המדינה, להקפיד על הבידוד, להקפיד על הבדיקה. קטיעת השרשרת היא משימה שלי, משימה שלנו, אבל גם שלכם. משימה של כולנו. איך אנחנו מונעים ומקטינים את ההדבקה. זו משימה שאנחנו צריכים לעשות ביחד – משרד הבריאות, ממשלה, כנסת. זו לא משימה רק שלי, אלא של כולנו ביחד. אפשר לעשות את זה. אנחנו כמדינה יודעים לעמוד באתגרים האלו".

"זו עבודה קשה, בעיקר מכיוון שיש לנו חלון זמן קצר", הבהיר פרויקטור הקורונה. "לכן זה שילוב כוח של כולם. אם לא נצליח, אז כן – גם סגר, שהוא כלי אפידמיולוגי, על הפרק. קשה לנו, כי הוא תובע המון משמעותיות חברתיות וכלכליות, ונשתדל מאוד לא להגיע לשם. אבל נעשה את הכל יחד איתכם. אני בטוח שאפשר. בוטח באזרחי מדינת ישראל. יש לי את כל הגיבוי – של ידידי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, של שר הבריאות, של ראש הממשלה וכל הממשלה, הרגשתי זאת היום. ובעיקר יש לי את הגיבוי שלכם – אזרחי ישראל, וזה הכוח האמיתי לנצח את הקורונה".

תגיות:יולי אדלשטייןנגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה