חדשות בארץ

הכנסת תצביע הערב על החוק שיעניק לממשלה סמכות להכריז על סגר מיידי

על פי הצעת החוק, מרגע אישורו תינתן תקופת מעבר של שבועיים לממשלה לגבש תקנות שיותקנו מכוחו ובסיומה יפקעו התקנות לשעת חירום שהוארכו בחוקים, והן ייכנסו לתוקפן ב-10 באוגוסט. הממשלה תוכל לאסור על אזרחים המתגוררים באזורים מוגבלים לצאת להפגנות ביישובים אחרים, מה שיפגע באופן משמעותי ביכולת של האזרחים למחות נגד החלטות הממשלה

ההצבעה בוועדת החוקה, היום (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)ההצבעה בוועדת החוקה, היום (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אא

ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את חוק הקורונה שלפיו תוכל הממשלה לעקוף את הכנסת כדי ליישם באופן מיידי תקנות ב"נושאים דחופים", מבלי שתפרט מהם. חוק זה מסמיך באופן ישיר את הממשלה להגדיר כל מה שתחפוץ כנושא דחוף ולהתקין תקנות חירום ללא אישור מראש של ועדת החוקה, ואילו ועדות הכנסת יוכלו לבטלן בתוך שבוע עד שבועיים, אך הדיונים על כך ייערכו רק לאחר כניסת התקנות. החוק קובע כי "בהתקיים דחיפות המחייבת כי תקנות מסוימות ייכנסו לתוקף במועד מוקדם יותר, הממשלה רשאית להתקינן... בלי אישור של הוועדה מראש", זאת, בניגוד לדרישת הוועדה והעומד בראשה ח"כ יעקב אשר להקפיא את יישום התקנות ל-24 שעות על מנת לאפשר לוועדות הכנסת להתכנס ולהחליט אם לאשררן או לבטלן. החוק יובא למליאה עוד הערב.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה היום כי "הסעיף ה'קטן' הזה מבטל את כל מה שעבדנו בשבילו ודרשנו בשביל לשמור על הדמוקרטיה, ולו קצת ממה שנשאר ממנה. כולנו יודעים מה זה 'חירום' בממשלה הזאת". בהצבעה בוועדת החוקה תמכו 9 חברי כנסת, 8 התנגדו ואחד נמנע. הצעת החוק מבקשת להסמיך את הממשלה להכריז על מצב חירום בשל נגיף הקורונה ולהתקין תקנות לשם הטלת הגבלות על פעילות הציבור במרחב הפרטי והציבורי במגוון תחומי החיים, בהתאם לתחומים שהוסדרו תחילה בתקנות שעת החירום והוארכו על ידי הכנסת בחקיקה עד להשלמת חוק המסגרת. החוק יעמוד בתוקפו כהוראת שעה עד יוני 2021, ועד אז תוכל הממשלה להאריך את תקופת החירום כפי שתרצה.

חרדים מפגינים נגד הסגר שהוטל על ביתר עילית (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)חרדים מפגינים נגד הסגר שהוטל על ביתר עילית (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

על פי הצעת החוק, מרגע אישורו תינתן תקופת מעבר של שבועיים לממשלה לגבש תקנות שיותקנו מכוחו ובסיומה יפקעו התקנות לשעת חירום שהוארכו בחוקים, והן ייכנסו לתוקפן ב-10 באוגוסט. במסגרת החוק תהיה הממשלה רשאית לקבוע תנאים לקיום הפגנה, תפילה או טקס דתי ובלבד שלא יהיה בהם כדי למנוע את קיומם. עם זאת, הממשלה תוכל לאסור על אזרחים המתגוררים באזורים מוגבלים לצאת להפגנות ביישובים אחרים, מה שיפגע באופן משמעותי ביכולת של האזרחים למחות או לבקר את פעולות הממשלה.

הממשלה תוכל להאריך את תוקפו של מצב החירום ב-60 יום בכל פעם, במקום ב-45 ימים כפי שנכתב בנוסח המקורי של החוק. ביש עתיד דרשו לקצר את התקופה ל-30 ימים בלבד, בעקבות הנימוק לפיו "יש לקבוע משך זמן מינימלי להכרזה על מצב חירום, בשל הקיצוניות של מצב זה והפגיעה בזכויות הכרוכה בו".

גם ועדת הקורונה של הכנסת, שהייתה אחראית עד כה לריסון ופיקוח החלטות הממשלה – בהן ההחלטה לאסור בריכות שחייה בעוד שנתוני משרד הבריאות הצביעו על שיעור אפסי של הדבקות – הועלמה מהחוק החדש, וכעת תוכל הממשלה לבחור האם להביא אליה את התקנות או שמא לוועדה אחרת, שבה נהנית הקואליציה מרוב יחסי.

תגיות:חוק הקורונהועדת החוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה