נפלאות הבריאה

חיים בשותפות: הכל על סימביוזה אצל בעלי חיים

כיצד מסייעים בעלי חיים זה לזה, וכיצד חיים עצים ובעלי חיים בשיתוף פעולה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ימי הקורונה הזכירו לנו עד כמה אנחנו זקוקים זה לזה. אנשים רבים בבידוד שאינם יכולים לצאת מביתם נעזרו רבות באחרים, ועם ישראל התגלה במלוא תפארתו בעזרה ובסיוע בכל תחום, מהטכני ועד הכלכלי.

חיים של שיתוף ושל סיוע הדדי קיימים בכל מקום בעולמו של הקב"ה. בין בעלי חיים – ולאו דווקא כאלה שדומים זה לזה או קשורים בקשר "משפחתי" – קיימת לעיתים קרובות תופעה של שיתוף פעולה ייחודי, המכונה "סימביוזה" – שמשמעותה ביוונית "לחיות יחדיו".

דג הנקאי הוא אחת הדוגמאות המוכרות לסימביוזה בים. הנקאי הוא דג קטן, אשר ניזון משאריות מזון שנמצאות בפיהם של... דגים גדולים יותר. הדגים הגדולים אינם פוגעים בנקאי, ומאפשרים לו לנקות את גופם ואת שיניהם. כך הם נהנים מניקוי, והוא נהנה ממזון זמין ללא סכנה.

דג השפם עוסק גם הוא בניקוי – לא של דגים, אלא של היפופוטמים. הדגים הללו מנקים את גופם של ההיפופוטמים מטפילים הנמצאים עליהם, ובתמורה – ניזונים מאותם טפילים.

גם זרזיר הבקר – ציפור אפריקאית קטנה – מנקה את גופם של בעלי חיים רבים, כמו אנטילופות, פרות ועוד. בפרוותם של בעלי החיים מסתתרים חרקים קטנים, שמהווים את מזונו של זרזיר הבקר – כך שבעלי החיים נהנים מניקיון, והזרזיר נהנה ממזון זמין.

לא רק בין בעלי חיים לבין עצמם מתקיימת סימביוזה – אלא גם בין בעלי חיים לצמחים. ציפור בשם "נקר קלארק" חי בסימביוזה מעניינת עם עץ האורן לבן הקליפה. ציפורים רבות אוכלות את האיצטרובלים שגדלים על האורן, אך הנקר לא רק אוכל אותם, אלא גם מפזר את הזרעים שנמצאים בתוכם וטומן אותם באדמה. הוא חוזר לאסוף את הזרעים הללו באביב ובקיץ, אך חלק מן הזרעים, שאותם לא אסף – ינבטו לעצים חדשים.

סימביוזה מעניינת נוספת קיימת בין עצי השיטה לבין... נמלים. עצי השיטה גדלים בערבות ובאזורים מדבריים. כדי לשרוד באזורים קשים כאלה, נעזרים עצי השיטה בנמלים, אשר תוקפות חרקים וגם יונקים שמנסים לאכול את העלים של עץ השיטה. העץ, ב"תמורה", מפרישה מבלוטות שנמצאות על העלים שלה מזון אשר מתאים לנמלים, וכך, למעשה, מגנה השיטה על מגיניה.

תגיות:נפלאות הבריאהסימביוזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה