חדשות בארץ

אוחנה: "יש מקום לשקול את המשך כהונתו של מנדלבליט"

בריאיון לגלי ישראל, מתח השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ביקורת חריפה על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והאשים כי הוא "מושקע כל כולו" בהרשעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא מתנהג כמי שיצא לקרב, למלחמה – 'או אני או נתניהו'. זו התנהגות פסולה"

אוחנה ומנדלבליט, תמונת ארכיון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אוחנה ומנדלבליט, תמונת ארכיון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, תקף הבוקר (שלישי) בחריפות את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. בריאיון לאבי רצון בגלי ישראל, אמר אוחנה כי התנהלותו של מנדלבליט "מדאיגה". לדבריו, "הוא מתנהל בזמן האחרון כאילו זה 'או אני או נתניהו׳, ומקבל את ההחלטות שלו באופן הזה".

אוחנה האשים, כי היועץ "מושקע כל כולו" בהרשעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "תאר לעצמך שנתניהו יזוכה. איזה כתם זה על אביחי מנדלבליט, שגרר את מדינת ישראל לשלוש מערכות בחירות בעלות של מיליארדים ולקיטוב שאנו נמצאים בו. בוודאי שיש לו אינטרס אישי עמוק מאוד בהרשעתו".

"שכל אחד ישאל את עצמו: אם התיק הזה יסתיים בזיכוי – האם מנדלבליט יוכל להישאר רגע אחד בחיים הציבוריים? ברור שלא. אדם כזה לא יכול להתקרב אפילו מאה מטר להמלצה או החלטה איך, באיזה אופן ובאיזה סכום יממן נתניהו את הגנתו. יש לו אינטרס. הוא מתנהג כמי שיצא לקרב, למלחמה – 'או אני או הוא'. זו התנהגות פסולה".

אוחנה התייחס להתנגדותו של מנדלבליט לחשיפת ההקלטות בפרשת הרפז : "הוא מסתתר מאחורי צווי איסור פרסום לא ברורים. אף אחד לא מבקש לחשוף דברים אישיים או סודות צבאיים, אלא לחשוף את תוכן השיחות לעיני הציבור. יראה הציבור וישפוט. אם אין בזה כלום, כמו שהם טוענים – מה יש להם לפחד?".

"אני חושב שהיועץ המשפטי לממשלה עשה משגים רבים לאורך הדרך, ויש בהחלט מקום לשקול את המשך כהונתו", הצהיר אוחנה. הוא ציין, כי "מי שמחליט זו אותה ועדה שהמליצה עליו לתפקיד, ורק לאחר שהיא ממליצה להפסיק את כהונתו – הממשלה יכולה לעשות זאת. זה המנגנון החוקי".

המתיחות בין אוחנה ומנדלבליט הגיעה לשיא נוסף בימים האחרונים. בתחילת החודש שיגר השר לביטחון הפנים מכתב ליועץ, בו תבע לבטל את הנוהל לפיו המשטרה אינה רשאית לפתוח בחקירה בגין עבירות של הסתה לאלימות, וזקוקה לשם כך לאישור הפרקליטות. לאחר שמנדלבליט דחה את בקשתו, הגיב אוחנה ביום שישי האחרון במכתב נוסף, בו מתח ביקורת נוקבת על היועץ: "ממכתבך הזחוח עולה כי אינך לוקח ברצינות את פנייתי בנוגע לאיומים הגוברים על חיי ראש הממשלה ובני משפחתו. אנו עוסקים בדיני נפשות, במובן הכי מילולי: בזירה הציבורית, הסוערת ממילא, נשמעות כיום קריאות מפורשות לרצח ראש הממשלה ובני משפחתו".

"אלה הן קריאות בוטות ומפורשות, להבדיל ממה שקרוי 'ההסתה שקדמה לרצח רבין'", הוסיף אוחנה. "אין המדובר במשל ולא ברמז – אלא באיומים מפורשים, ולעיתים גראפיים, על חייו. ולא אחזור על התיאורים שפירטתי במכתבי הקודם".

"במכתבך אינך מפרט כלל מה נעשה במקרים אותם הזכרתי: האם נפתחה חקירה? האם נעצרו עצורים? מה המקור החוקי לסמכות שנטלת לעצמך להחליט מתי המשטרה תפתח בחקירה בעבירה של הסתה לאלימות? התוכל להפנות לסעיפי החוק? ככל שננקטו אמצעים, נפתחו חקירות, נעצרו עצורים – יש לפרסם זאת למען יראו וייראו. מההסתה הפרועה עולה רושם ש'אין דין ואין דיין'", תקף אוחנה.

במכתב תשובה ששיגר אתמול לשר, דחה מנדלבליט על הסף את טענותיו והגדירן כ"האשמות שווא חסרות כל ביסוס בנוגע למערכת אכיפת החוק". לדבריו, "האחריות לשמירה על ביטחונו ושלומו של ראש הממשלה ובני משפחתו ומלוא הסמכויות הקשורות בכך מופקדות בידי רשויות הביטחון, ובראשן – שירות הביטחון הכללי".

"אני סמוך ובטוח כי בתור השר לביטחון פנים, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני וחבר ועדת השרים לענייני שב"כ, ידועות לך דרכי ההתקשרות עם הגורמים המוסמכים, ככל שאתה מוצא כי הדבר נדרש", עקץ היועץ. "כפי שלמדתי הבוקר, שר הפנים פנה במכתב לראש השב"כ בעניין זה. כמו כן, פניתי גם אני בנושא הן לשירות הביטחון הכללי והן למשטרת ישראל, על מנת לוודא כי ראש הממשלה זוכה לאבטחה ברמה הגבוהה ביותר, הלוקחת בחשבון את מלוא האיומים כלפיו. נחה דעתי, כי גורמי המקצוע המופקדים על שמירת ביטחונו של ראש הממשלה מכירים את הדברים".

מנדלבליט הבהיר, כי מדיניות התביעה באשר לחקירות ולהגשת כתבי אישום בעבירות הסתה מעוגנת בפסיקה המשפטית: "ההחלטות בייעוץ המשפטי לממשלה ובמערכת אכיפת החוק מתקבלות אך ורק על בסיס מקצועי וענייני, ולעולם לא משיקולים זרים או אישיים. גם אל מול השמצות והפצה של תיאוריות קונספירטיביות משוללות קשר למציאות, אנו לא נירתע מלבצע את תפקידנו, ונפעל תמיד כאמור לפי הדין".

תגיות:אמיר אוחנההסתהאביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה