נפלאות הבריאה

למה אנחנו מתעוררים עייפים?

מהם שלבי השינה, ולמה עדיף שלא להתעורר באמצע השלב השלישי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קרה לכם שהלכתם לישון מוקדם, ישנתם היטב – ובכל זאת התעוררתם עייפים? מתברר שהדבר קשור לא רק למספר שעות השינה שלכם, אלא גם – ובעיקר – לשלב השינה שבו התעוררתם.

השינה שלנו מורכבת מ-5 שלבים. בשלב הראשון אנחנו נרדמים, עוברים משלב של ערות לשלב של שינה. גלי המוח מואטים, וכך גם פעילות השרירים ותנועות העיניים. שלב זה נמשך בין 5-15 דקות.

בשלב השני אנו ישנים שינה קלה. קצב הלב יורד, תנועת העיניים נפסקת וגלי המוח מואטים עוד יותר. שלב זה נמשך 10-25 דקות.

בשלב השלישי אנו מגיעים לשינה עמוקה, בה ישנה ירידה בלחץ הדם, בקצב הנשימות ובחום הגוף, והשרירים נעשים רפויים. השלב הרביעי גם הוא שלב של שינה עמוקה, אלא שבו מתחיל לזרום דם אל השרירים, והגוף למעשה מחזיר לעצמו אנרגיה ו"מתקן" את הנזקים שהתרחשו במהלך היום. זהו השלב שבו משתחררים הורמונים בגוף, ואצל ילדים באופן מיוחד – משתחרר הורמון הגדילה, אשר אחראי להתפתחות ולגדילה שלהם.

השלב החמישי נקרא שינת רע"מ (REM) – ריצוד עיניים מהיר. בשלב זה פעילות גלי המוח מתגברת מחדש, כמעט כמו במצב של ערות, תנועת העיניים נעשית מהירה והנשימה נעשית מהירה גם היא ולעיתים בלתי סדירה. זהו השלב שבו אנו חולמים.

לאחר השלב החמישי אנו חווים התעוררות קלה (וישנם אנשים שאף יתעוררו ממש באמצע הלילה, ויחזרו לישון מיד), ולאחר מכן מחזורי השינה מתחילים מחדש.

הגוף שלנו זקוק לכל חמשת השלבים, שאורכם, אגב, משתנה בהתאם לגיל. אדם בוגר זקוק ל-3-5 מחזורי שינה שכאלה בכל לילה, והוא צריך גם להשלים אותם. אדם שמתעורר באמצע אחד מן השלבים הללו, ירגיש עייף, גם אם כבר ישן 6 מחזורי שינה לפני כן. כאשר מתעוררים באמצע שלבי השינה העמוקה – מרגישים מבולבלים ומטושטשים למשך זמן מה, ואילו התעוררות במהלך שנת רע"מ יוצרת תחושה של חלומות מוזרים ובלתי הגיוניים.

כל מחזור שינה נמשך בממוצע 90 דקות. לכן, כדי לקום רעננים, בדקו באיזו שעה אתם צריכים לקום, וחשבו 3-5 מחזורי שינה בני 90 דקות. הוסיפו לחישוב עוד 14 דקות להירדמות (או פחות, אם אתם נוטים להירדם מהר), ותקבלו את שעת היקיצה הרצויה עבורכם.

תגיות:נפלאות הבריאהעייפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה