חדשות בארץ

הממשלה אישרה את הסכם צינור הגז לאירופה

שרי הממשלה אישרו את הסכם האיסט מד, להנחת צינור גז תת-ימי שיעבור בשטחן של קפריסין ויוון ויאפשר לישראל לייצא גז טבעי לאירופה. שר האנרגיה יובל שטייניץ: "ציון דרך היסטורי נוסף במאמצינו להפוך את מדינת ישראל ליצואנית אנרגיה"

אילוסטרציה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)אילוסטרציה (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
אא

הממשלה אישרה היום (ראשון), בישיבתה השבועית, את הסכם האיסט מד (East-Med), שיאפשר לישראל לייצא גז טבעי לאירופה. ההסכם גובש על ידי שר האנרגיה יובל שטייניץ, יחד עם שרי האנרגיה של קפריסין, יוון ואיטליה.

פרויקט האיסטמד כולל את הנחתו של צינור גז אסטרטגי, באורך של כ-1,900 ק"מ – מתוכם כ-550 ק"מ יבשתיים וכ-1,350 ק"מ ימיים. הצינור מתוכנן להתחיל בשטח הימי הישראלי, לעבור בשטחן הימי והיבשתי של קפריסין ויוון, ולהסתיים באיטליה. הוא יאפשר לחבר את כל אגן הים התיכון המזרחי למערכת ייצוא אחת, ולייצא לאירופה את הגז הטבעי המצוי במים הכלכליים של ישראל וקפריסין.

הצינור מתוכנן בשלב הראשוני לקיבולת שנתית של 10 מיליארד מטר מעוקב (BCM), עם אפשרות להכפלת הקיבולת. עלות ההקמה המוערכת של הפרויקט על ידי היזם נאמדת בכ-6 מיליארד יורו, שימומנו על ידי המגזר הפרטי. בחינת ההיתכנות הכלכלית, המסחרית והפיזית של הפרויקט מתבצעת על ידי התאגיד האיטלקי-יווני IGI, בתמיכת האיחוד האירופי, שהגדיר את הפרויקט כחלק מרשימת פרויקטים בעלי עניין משותף (PCI). האיחוד והתאגיד הקצו כל אחד 35 מיליון יורו להליך התכנון, ובסך הכל 70 מיליון יורו.

בהודעת משרד האנרגיה צוין, כי הבחינה המקדימה של הפרויקט Pre-FEED הראתה כי הוא בעל היתכנות טכנית, כלכלית ומסחרית. בימים אלו מבוצעת בחינה מעמיקה של התוואי היבשתי והימי של הצינור, סקר ימי מפורט וקבלת האישורים הנדרשים, על מנת להגיע להחלטת השקעה סופית FID בתוך שנתיים ולהשלים את הקמת הצינור עד לשנת 2025.

ישראל ושלוש המדינות הנוספות השותפות לפרויקט חתמו בשנת 2017 על מזכר הבנות לתמיכה בו ולקידומו. בהמשך לכך, אושר בתחילת 2019 נוסח מוסכם על ידי האיחוד האירופי.

לאחרונה חתמה החברה הבריטית אנרג'יאן (ENERGEAN) על מסמך כוונות (LOI) עם תאגיד הגז של יוון, DEPA, למכירה אפשרית של גז טבעי בהיקף של עד BCM 2 (שנתי) מן המאגרים שבהם מחזיקה החברה בישראל, ואשר הגז מהם יופק באמצעות אסדה צפה (FPSO) במרחק של כ-90 ק"מ מן החוף. מדובר בהסכם המסחרי הראשון לקידום פעילות בצינור ה-East Med Pipeline; משמעות החתימה של אנרג'יאן היא רכש של כ-20% מקיבולת הצינור.

בעקבות אישור ההסכם בממשלה, אמר השר שטייניץ: "ביד אחת אנחנו ממשיכים להיאבק בקורונה, וביד השנייה לפתח את כלכלת ישראל. אישור הסכם המסגרת להנחת צינור הגז הטבעי ישראל-אירופה בממשלה מהווה ציון דרך היסטורי נוסף במאמצינו להפוך את מדינת ישראל ליצואנית אנרגיה – מהלך שיביא להכנסות של עשרות מיליארדים לטובת המדינה ואזרחיה בשנים הבאות".

תגיות:יובל שטייניץגז טבעיצינור תת-ימיEast-Med

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה