עובדות שלא ידעתם

הידעתם מיהו התוכי הגדול בעולם, ולמה הוא בסכנת הכחדה?

איזה נחש יכול לבלוע אדם, למה צריך שוברי גלים, ואיך מייצרים גבינה? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם מיהו התנין שאין לו טורפים? תנין היאור האימתני הוא תנין שחי באפריקה ובאי מדגסקר – ועד תחילת המאה ה-20 היה קיים גם בישראל. זהו תנין גדול, שמשקלו כטון אחד ואורכו כ-6 מטרים. לתנין היאור אין טורפים, ולעומת זאת, הוא עצמו טורף כמעט כל בעל חיים שבסביבתו – כולל בני אדם.

• הידעתם איך נוצרות בועות סבון? כאשר מוסיפים סבון למים, מתח הפנים שלהם נחלש ונעשה גמיש. כך, כאשר נושפים אל תוך המים, פני המים אינם נשברים – אלא נמתחים, ונוצרות בועות הסבון המהנות שכל הילדים אוהבים.

• הידעתם איזה נחש יכול לבלוע אדם? הפיתון המרושת אמנם אינו נחש ארסי – אך הוא עצום בגודלו, ולמעשה הוא הנחש הגדול בעולם. הוא יכול להגיע לאורך של 6 מטרים, אך ישנו תיעוד גם של נחשים ארוכים יותר, ואפילו הרבה יותר. הפיתון המרושת אמנם מעדיף להתרחק מבני אדם, אך טכנית, הוא מסוגל לבלוע חיות גדולות ואפילו בני אדם.

• הידעתם מיהו התוכי הגדול ביותר? זוהי הארה היקינטונית, המכונה גם מקאו כחול. מדובר בתוכי שאורכו כמטר ומשקלו כקילו וחצי. מאחר שמדובר בתוכים יפים וגם בעלי אופי נוח לבני אדם, הם ניצודו על ידי בני אדם במשך שנים רבות, וכעת נמצאים בסכנת הכחדה.

• הידעתם מדוע יש צורך בשוברי גלים? שוברי גלים הם מעין קירות שבנויים בים, ומטרתם להגן על מעגנים ועל חופים מפני גלים גדולים. במקום להתנפץ על החוף ולזרוע הרס – מתנפצים הגלים על שובר הגלים.

• הידעתם מדוע קשה לנשום בראש ההר? על פסגות של הרים גבוהים קשה יותר לנשום מאשר בתחתית ההר. הסיבה היא שבגבהים הללו יש פחות חמצן באוויר. כמות החמצן בפסגות ההרים הגבוהים יורדת לכשליש מכמות החמצן בגובה פני הים, ולכן מטפסי הרים נושאים איתם לרוב מכלי חמצן.

• הידעתם איך מייצרים גבינה? ישנם בעולם אלפי סוגים של גבינות, וכל אחת מהן מיוצרת בשיטה שונה. באופן כללי, גבינה נוצרת כתוצאה מהפרדה של החלבון והשומן שבחלב – מן המים שבו. ההפרדה הזו נעשית באמצעים שונים, כמו באמצעות חומצות, אנזימים או אפילו חיידקים מסוגים שונים.

תגיות:גבינהתוכיעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה