אמונה

סוד העמידה בניסיון: מה משמעות הסבל בחיים?

כאשר יבין האדם את סוד הסבל בחיים, ויצליח לעמוד בניסיון - הוא יזכה לשפע ושכר עצום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

העולם נברא במידת הדין. הקב"ה התחיל לברוא את העולם במידת הדין, אך ראה שהעולם לא יצליח להתקיים, ולכן הקדים ושיתף את מידת הרחמים ביחד עם מידת הדין ('אורח לחיים' פר' בראשית).

מידת הדין כפופה לכללים ולחוקים ברורים, לסדר ולצדק עפ"י דין, הכל מדויק עם גבול ומידה, הנהגת מידת הדין אומרת: מגיע לך – תקבל, לא מגיע לך – לא תקבל, ויש גם את מידת החסד.

האדם, לעומת זאת, נברא במידת החסד שהיא ההיפך ממידת הדין. מידת החסד היא נתינה אין סופית, בלי שום חשבונות של מגיע או לא, היא 'לפנים משורת הדין', החסד הוא בלי גבול ו'כללים' – חסד ניתן לקבל בלי גבול ומידה.

הקב"ה מתנהג עם האדם במידת החסד - לא מגיע לו כלום! רק צריך להודות על כל מה שמקבלים, על כל נשימה ונשימה "כל הנשמה תהלל יה".

היום יותר מתמיד, מובן לנו שצריך להודות על כל נשימה בלי מסכה, וששום דבר לא מובן מאליו, וברור לנו שכל השפע נובע אך ורק מרצונו של הקב"ה להיטיב עימנו, ועם כל בריותיו.

אחד הקשיים הגדולים של החיים, שהאדם רוצה לחיות עם שפע קבוע ותמידי של: בריאות, פרנסה, ילדים, דירה ועוד...

השפע האלוקי שיורד לאדם הוא לא תמידי וקבוע, והוא מגיע בצורה לא יציבה עם תנועתיות. גם כאשר האדם משיג את מה שרצה, הוא אף פעם לא מרגיש שהדבר יהיה קבוע ומובטח לו גם בעתיד.

כל אדם יודע שכל עולמו יכול להתהפך ולהשתנות שברגע אחד, וה'חוסר וודאות' הוא אחד הדברים שמקשים על האדם, ולוקחים לו את השלווה ושמחת חיים, כי מי יודע מה ילד יום?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

יש להבין שחסד ודין - ניגודים שיוצרים קונפליקט. הקושי התמידי שהאדם חי בו נובע מהשוני בין הנהגת העולם שהיא בדין, לבין הנהגת האדם שהיא בחסד.

מידת הדין באה לפני הקב"ה מקטרגת על האדם ואומרת, יש כאן מציאות לא הגיונית: לא יתכן שתתנהג עם האדם במידת החסד, בשעה שאתה בחרת לברוא את עולמך ולהנהיגו במידת הדין, אלו שני הנהגות סותרות, וכך היא מחפשת איך לקטרג על האדם, ולמנוע ממנו את השפע והחסדים שהקב"ה רוצה להוריד עבורו.

מידת הדין אומרת שלא מגיע לאדם שפע וחסד תמידי, כי אומנם האדם עושה מצוות, אך הוא גם נכשל וחוטא ולא עושה את רצון ה' בצורה קבועה ותמידית, ואם הוא לא עושה את רצון ה' בצורה תמידית, אין סיבה שהשפע ירד לו בצורה תמידית!

מידת הדין קצת צודקת בטענה, אבל, הקב"ה טוב ורחמן, ורוצה להיטיב עם האדם לפנים משורת הדין, ולכן, מה הוא עושה?

ה' יתברך שהוא חוקר כליות ולב, הוא מציע למידת הדין לשלוח לאדם ניסיון כדי לסתום את פיה שלא תוכל לקטרג על האדם, וכך, להוכיח שהוא נאמן לו, ויהיה ניתן להוריד לו שפע קבוע ותמידי.

מי יודע אם האדם יעמוד בניסיון? הקב"ה! בוחן כליות ולב, הוא לא מעמיד אדם בניסיון, רק אם הוא יכול לעמוד בו, הכוחות והכלים להתמודד עם אותו ניסיון מצויים וטבועים באדם.

אם הקב"ה הביא לאדם ניסיון – בטוח ומובטח שהאדם יכול לעמוד בו בהצלחה.

אדם שעומד בניסיון, חוסם למידת הדין את האפשרות להביע דיעה, ומקבל משמים שפע רב, ואם האדם לא עומד בניסיון, מידת הדין יכולה חלילה לשלוט על האדם - ולהענישו.

כאשר האדם עומד בניסיון הוא מקבל ב'דין' את כל השפע והחסד שהקב"ה רוצה להיטיב עימו, מידת הדין 'חותמת' בעצמה על החסד שהאדם מקבל, היא מצדיקה את קיומו של החסד ושפע תמידי שירד לאדם, כי השפע מגיע - עפ"י דין, ז"א, האדם רוכש ב'דין' את הזכות שירד לו משמים שפע רב ובצורה קבועה ויציבה.

נשאלת השאלה: אולי כדאי לאדם לבקש מהקב"ה שיקח ממנו את הניסיון ששלח לו? כי לא בטוח שהוא יעמוד בו? וגם, כבר נגמר לו הכוח? התשובה ברורה: אם הקב"ה יקח מהאדם את הניסיון, יש סיכוי שמידת הדין לא 'תאשר' להוריד לאדם את השפע הרב - שהקב"ה רוצה להוריד לו, והאדם רק יפסיד את כל הישועות שרוצה וכוסף להשיג, וזאת תהיה - החמצת חייו!

רק לאחר 'אישור וחותמת' של מידת הדין, השפע יכול לרדת לאדם בצורה יציבה וקבועה, ואף אחד כבר לא יכול לקטרג על האדם! כי קביעות השפע מגיעה לו בדין – ולא בחסד! וזאת הסיבה לקשיים ולניסיונות שיש לאדם.

לא יתכן שחיי האדם יהיו ללא קשיים וניסיונות, בדיוק כמו: שלא יתכן שהאדם יחיה בלי שירד לו שפע.

האדם סובל כאשר קורים לו דברים שהוא לא רוצה אותם, הסבל נובע מכך שהאדם מתווכח עם המציאות - מתנגד לה.

האדם שמוצא את המשמעות לקושי ולסבל, ויכול לקבלו, ולהשלים איתו יותר בקלות, שהרי הסבל נועד לאשרר לאדם את השפע שיקבל, ולקבע ולהעצים אותו ב'דין', כדי שהשפע לא יפסיק לרדת לאדם בצורה קבועה!

אדם שמכיר בעובדה זו, מוצא את הכוחות להתמודד עם הסבל ש'מייצרים' לו הקשיים והניסיונות, ורק כך השפע לא יפסיק לו לעולם! מי מוכן לוותר על זה?

מן הדברים עולה שהקושי והסבל – הם הכלי לקבלת השפע. מטרת הסבל שונה לחלוטין  ממה שחשבנו עד היום. עכשיו האדם יודע שיש משמעות אדירה לסבל, ושהוא אפילו 'משתלם', כי הוא נועד להוריד לו שפע תמידי יציב וקבוע, ועוד עם 'חותמת' של מידת הדין!

המבט החדש על הקושי והניסיון נותן לאדם כוחות אדירים, ושפע אדיר משמים.

רוצה שפע תמידי קבוע? אם כן, ענית - שאתה רוצה קשיים וניסיונות, אך אל דאגה, הקב"ה לעולם לא ינסה אותך בניסיון שלא תוכל לעמוד בו, והוא תמיד יהיה איתך עמך ואצלך, ויתגלו לך כוחות עצומים שלא חשבת שמצויים בך.

לעיתים האדם שואל את עצמו, בשביל מה צריך קשיים וניסיונות? האם יש משמעות לסבל שבחיי? ומתי הקב"ה יוריד לי שפע בצורה קבועה יציבה ותמידית? הרב אהרן לוי בהרצאתו המרתקת עונה על כל השאלות:

 

תגיות:ישועהסבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה