חדשות בארץ

תקיפת העיתונאים בירושלים: "הכו אותנו בקרשים ובאגרופים"

עיתונאי חדשות 13, יוסי אלי ואבישי בן חיים, תיארו את המתקפה האלימה נגדם במהלך ההתפרעויות במרכז ירושלים. בן חיים: "ההפגנות ליד בלפור – מלחמה של האליטה הישנה על ההגמוניה"

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

כתב חדשות 13, יוסי אלי, סיפר הבוקר (רביעי) על ההתפרעויות בהפגנה אמש במרכז ירושלים, במהלכן הוא ופרשן הערוץ, אבישי בן חיים, הותקפו באלימות.

"ההפגנה הסתיימה סמוך למעון ראש הממשלה בסביבות השעה 22:30", אמר אלי בריאיון לרדיו 103fm. "המפגינים החלו בצעידה לכיוון מרכז העיר. אני ובן חיים התחלנו את השידור סמוך למהומות שפרצו שם. אנשים ניפצו חלונות של עסקים שהיו סגורים. החלו לקלל אותנו, ניסו לחטוף מאיתנו את המיקרופונים, וגם תקפו אותנו באמצעות קרשים".

"ניסו לחטוף את המצלמה. תקפו את הצלם שלנו באמצעות קרש, ובהמשך גם הכו אותנו באגרופים. אני לא זוכר אירועים אלימים כאלו", הוסיף אלי. "היו שם 40-30 איש לפחות".

בהמשך עלה בן חיים לשידור, וסיפר על האירועים מנקודת מבטו: "הייתה גם הפגנה שהייתה חגיגה דמוקרטית. אנשים באו בכאב גדול, עם טקסטים קשים, אבל זה המשחק הדמוקרטי. גם הטקסטים על הבמה היו 'בלי אלימות'. במהלך ההפגנה, וגם אחריה, היו המון טקסטים קשים ואלימים ברמות קיצוניות. אחרי ההפגנה החלה תהלוכה מבית ראש הממשלה לכיוון רחוב יפו, שם הייתה כבר התפרעות גדולה – כולל התקפה פיזית על הצוות שלנו. הפילו לנו את המיקרופונים, המצלמה הפסיקה לצלם כי הצלם שלנו הוכה עם מקל".

בן חיים התייחס לביטויים של אלימות מילולית שהופנו כלפיו על רקע מוצאו: "ההיבט העדתי הוא חלק שאי אפשר להדחיק בסכסוך בין ישראל הראשונה וישראל השנייה, בין ההגמוניה לבין אלו שמנסים להשתתף במשחק באמצעות הדמוקרטיה. זו הייתה דקירה גדולה עבורי". הוא הדגיש, עם זאת, כי העיסוק במתקפה על העיתונאים חוטא לעניין: "בכל זאת הייתה שם הפגנה, ולאנשים יש טיעון ויש עמדה. להתעסק בעיתונאי שהיה שם – נראה לי לא הגון".

בהמשך הסביר בן חיים, כי ההפגנה הייתה חלק מ"המאבק של ההגמוניה לשמור על הכוח שלה". לדבריו, "ההפגנות ליד בלפור וכל מה שקורה מסביב – זה מלחמה של האליטה הישנה על ההגמוניה".

"ראינו גם הפגנות של הצד השני. בהפגנות התמיכה בביבי לא הייתה שום הפגנה שהיה בה מה שקרה אתמול, שלא יהיו אי הבנות", הצהיר בן חיים. "ראינו איך לוקחים דברים שהם מאית ממה שהיה אתמול כדי לעצב סטראוטיפ אנטי-מזרחי, איך שידרו והפכו את זה למשהו איום ונורא. אם אתה מדחיק את היסוד המעמדי והעדתי במאבק שמתחולל היום בישראל – אז זו עצימת עיניים. המאבק הזה עובר דרך דמותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו".

לדברי בן חיים, "יכול להיות שציבור תחת דיכוי בוחר מישהו מתוך האליטה, שדומה לאליטה והכי קרוב אליה, כדי שייצג אותו במאבק נגד האליטה. פשוטי העם בחרו בנתניהו כדי שיוביל את המאבק. בנוסף, התפיסה של ישראל השנייה מעדיפה את היסודות הלאומיים היהודיים על פני המעמדיים והעדתיים. נתניהו נתפס גם כמי שמייצג את הסנטימנט הלאומי, זה חלק מהעניין. התמיכה בו היא תמיכה ממלכתית ואחראית, באדם שנתפס כמי שבמשך 25 שנה מייצג את העם היהודי מול הגויים בצורה הכי יפה שאפשר".

 

אמסלם: "האנרכיה שהשמאל מוביל – פשיטת רגל מוסרית"

ההתפרעויות במרכז ירושלים זכו לגינויים במערכת הפוליטית. שר הביטחון בני גנץ כתב בטוויטר: "עיתונאים במדינת ישראל יכולים וצריכים להשמיע את קולם – בלי איומים, בלי תכתיבים. אני מגנה את האיומים על פרשן חדשות 13, אבישי בן חיים. הזכות להפגין קדושה – כך גם חופש העיתונות והביטוי".

שר החוץ גבי אשכנזי הגיב אף הוא: "צפיתי במראות הקשים ותקיפת עיתונאי חדשות 13, אבישי בן חיים, בהפגנה מול מעון ראש הממשלה, ונחרדתי. מותר וחשוב להפגין, אך אין מקום לשנאה שניבטה מעיני חלק מהמפגינים ולקולות שנשמעו. עלינו למנוע את ההתדרדרות ולעצור את גילויי האלימות והשנאה בכל מחיר לפני שיהיה מאוחר. את הוויכוח ננהל בכלים הראויים".

השר דודי אמסלם (הליכוד) תקף בחריפות: "העבריינות, האלימות והאנרכיה שהשמאל מוביל כעת בישראל, הם פשיטת רגל מוסרית של כל מי שקוראים לעצמם שומרי הסף של שלטון החוק. אני ממליץ למנדלבליט ולחיות להציץ מהמרפסת. ביזיון".

עמיתתו של אמסלם למפלגה, השרה מירי רגב, הגיבה: "הפגנה וחופש ביטוי כן, אלימות והסתה לא. הגיע הזמן לעצור בטרם יהיה מאוחר מדי. בושה וחרפה".

הנשיא ראובן ריבלין כתב בטוויטר: "אסור לנו לקבל בשוויון נפש מראות שכאלה. אל תעצמו עיניים, זו איננה דרכנו. זו לא דרכו של עם ישראל. עלינו לעשות הכול כדי שאיש לא יחוש מאוים בשל עמדתו הפוליטית ויהיה זה כל אזרח – ראש ממשלה, שר, חבר כנסת, עיתונאי. אני פונה אל כל המחנות מימין ומשמאל – הרגיעו את הרוחות, עצרו את השנאה".

תגיות:הפגנהירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה