עובדות שלא ידעתם

הידעתם שמיתרי הקול גם מגנים עלינו מחנק?

בשביל מה צריך מיתרי קול, איזה מטוס ממריא אנכית, ואיפה מתפרצים מים מהאדמה? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם בשביל מה יש לנו מיתרי קול? מיתרי הקול הם סחוס שנמצא בקצה העליון של הגרון. הם מתכווצים ומתרחבים, וכאשר עובר על פניהם אוויר – הם רועדים, וכך נוצר הקול. אך מיתרי הקול, למרות שמם, לא נועדו רק להפקת צלילים. הם גם מאפשרים מעבר של אוויר לקנה הנשימה ולריאות, תוך הגנה עליהם מגופים זרים.

• הידעתם מהי הפיצה הארוכה בעולם? מדי מספר שנים מנסים במקומות שנים בעולם לשבור את השיא הזה. לרוב זה קורה באיטליה, מולדת הפיצה, אך השיא כיום שייך דווקא לקליפורניה שבארה"ב. תושבי פונטנה ייצרו פיצה באורך של 1930 מטרים. 100 טבחים עבדו במשך 54 שעות על הפיצה המוזרה הזו. נקווה לפחות שהיה להם טעים אחר כך.

• הידעתם איזה מטוס יכול להמריא בצורה אנכית? זהו מטוס הקרב הבריטי "הארייר", שפותח בשנות ה-60 של המאה ה-20. הוא מכיל מתקן שמאפשר לו להזרים את הגזים הנפלטים ממנו כלפי מטה, וכך להמריא בצורה אנכית כמעט לחלוטין. למטוס הזה ישנה גם אפשרות מסוימת לעצור באוויר, או לטוס אחורה.

• הידעתם איך מכבים אש שנוצרה משמן? אש מכבים במים, כמובן, לא? אז זהו, שלא תמיד. אם האש נוצרה משמן בוער, שפיכה של מים רק תגרום לאש להתפשט יותר. השמן צף על פני המים, ולכן כאשר נשפוך מים על מחבת בוערת, לדוגמא, השמן הבוער יצוף מעל המים ויתפשט איתם. לכן, אם חלילה נוצרת שריפה כתוצאה משמן, יש להשתמש בפיזור של חול על האש, או לחנוק את האש בשמיכה.

• הידעתם מיהו הכלב הטורף שנראה כמו כלב בית? מראהו של הדינגו האוסטרלי מטעה, הוא נראה ככלב ביתי וחביב. אך מדובר בטורף המורגל לחיי בר. הוא חי בלהקות, משמיע קול הדומה ליללות הזאב, ולא נביחה, והוא ניזון מנחשים, לטאות, מכרסמים, כבשים, קנגורואים ועוד.

• הידעתם איזו קפסולה מחליפה ניתוחים? המהנדס הישראלי ד"ר גבי עידן פיתח קפסולה שאותה ניתן לבלוע כמו כדור אקמול. היא מצלמת את פנים המעיים ומשדרת את הצילומים למכשור רפואי. הליך פשוט אשר חוסך הליכים של ניתוחים שנועדו רק כדי להבין מה קורה בתוך המעיים.

• הידעתם היכן מתפרצים מים מהאדמה? גייזר הוא שמה של התופעה המופלאה שברא הקב"ה, בה מעיין של מים חמים מתפרץ אחת לזמן מה ויוצר עמוד של קיטור ומים חמים. בפארק ילוסטון שבארה"ב ישנם כ-400 גייזרים, שנמצאים בתשע בקעות.

תגיות:עובדות שלא ידעתםמיתרי קול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה