נפלאות הבריאה

גזע בצבעים מתחלפים: העצים המיוחדים שלא הכרתם

לכבוד ט"ו בשבט המתקרב, ראש השנה לאילנות, הבאנו אליכם כמה עצים ייחודיים מרחבי העולם, שאולי לא הכרתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אלון השעם הוא עץ שגדל בעיקר בפורטוגל. לאחר שהוא צומח במשך 20 שנה לפחות, הוא מתחיל להצמיח קליפת הגנה על הגזע. אחת ל-10 שנים הקליפה מתחדשת, וניתן להסיר אותה מהעץ. הקליפה הזו היא השעם המוכר לנו, המשמש לייצור פקקים לבקבוקי יין ולוחות לתלייה.

עץ הבאובב גדל באפריקה. בגזע שלו הוא אוגר מים בכמות שיכולה למלא 500 אמבטיות. הענפים שלו נפרשים בצורה מעניינת, כך שהוא נראה כאילו התהפך, ושורשיו מופנים כלפי מעלה. כיוון שגזעו ענק, ישנם מקומות שבהם אנשים סתתו חללים בגזעי העצים, ומשתמשים בהם למגורים.

ערבה בוכייה היא עץ שהובא מסין לאירופה בשיירות המשי ההיסטוריות. ענפיו של העץ המיוחד הזה שחוחים, והם נראים כאילו הם בוכים – לכן קיבל העץ את שמו המיוחד. יש שמזהים בטעות את הערבה הבוכייה עם הצמח המתואר בתהילים, במזמור "על נהרות בבל": "על ערבים בתוכה תלינו כינורותינו". אך הערבה הבוכייה הגיעה לאירופה מאות שנים אחרי גלות בבל, כך שלא מדובר על אותו הצמח.

דקל דום דומה לדקל התמר, אך פירותיו הם אגוזים חומים, שנאכלים על ידי קופים, ובמקומות מסוימים בעולם גם על ידי בני אדם. עליו של דקל הדום דומים בצורתם לכף יד, והם נמצאים בעיקר בחלק הדרומי של כדור הארץ, כמו בקניה למשל. אך גם בישראל ישנם דקלי דום – באילת ובשמורת הדקלים שמצפון לאילת. זוהי הקבוצה הצפונית ביותר בעולם של דקלי דום.

עץ הסקויה שגדל בארה"ב נקרא גם בשם "רדווד" – עץ אדום, על שם הצבע האדמדם של גזעו. עצי הסקויה הם הצמחים הגדולים ביותר בעולם – גובהו של סקויה מגיע כמעט עד ל-100 מטרים, וקוטר הגזע שלו יכול להגיע עד לשבעה מטרים. רבים מעצי הסקויה נמצאים ב"סקויה פארק" בקליפורניה, וביניהם נמצא גם העץ שנחשב לגדול ביותר בעולם.

אקליפטוס האיים מוכר גם בשם "אקליפטוס הקשת". הוא גדל בחלק הצפוני של כדור הארץ, ואת שמו המעניין קבל בזכות הצבעים הרבים של הגזע שלו. בתחילת השנה גדל גזעו של העץ בצבע ירוק, אך במהלך תקופות בשנה חלקים מהעץ מתקלפים, ואז מתגלים בהדרגה צבעים נוספים – כחול, ורוד, כתום וחום.

הבמבוק הוא צמח שגדל במגוון אזורים בעולם, וצומח במהירות במדהימה: בתוך יממה אחת הוא יכול לגדול במטר שלם, ובתוך עונה אחת הוא עשוי להגיע לגובה של 30 מטרים. הבמבוק הוא צמח עמיד מאוד, וכחומר גלם, יש לו אלפי שימושים ברחבי העולם: ייצור נייר, בניית כלי נגינה, הפקת דלק ועוד, ובמקומות מסוימים בעולם – אפילו בנייה של בתים או פיגומים.

תגיות:עציםנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה