כתבות מגזין

הזמר והיוצר מירו קובני בראיון מעצים: "אור השבת סחף אותי פנימה"

מירו קובני עשה צעד גדול וניצח את החושך של החילוניות על ידי אור השבת. הוא חזר לישראל והתקרב לבורא עולם. אך אז נאלץ להתמודד עם מחלת הסרטן, עימה הוא מתמודד ב-3 השנים האחרונות

  • כ"ג תמוז התש"פ
מירו (מאיר) קובנימירו (מאיר) קובני
אא

מירו קובני הופיע על במות עם גדולי הזמרים, הוא הרקיד נשמות, הקפיץ אנשים, שימח לבבות, ועכשיו הוא מתמודד עם מחלת הסרטן הקשה שמקננת בגופו בעצמה ומאיימת להשבית את השמחה הגדולה שלו. אבל מירו הוא לא אחד שמרים ידיים כל כך מהר. "הייתי באמריקה הגדולה, ראיתי את מה שהעולם הציע, אבל לאחר שגיליתי את עולם התשובה, את בורא עולם, את התורה הקדושה, אני מבין שזה מה שמחזיק אותי להישאר שמח", הוא אומר בנחישות אופיינית.

מירו (מאיר) קובני (60) נולד בכרם התימנים בתל אביב, זמר ויוצר בארץ ובחו"ל, הופיע בעבר על במות עם גדולי הזמרים, דקלון וג'קי מייקה, ואף עשה דואט עם דקלון באחד משיריו. הוא טס ללוס אנג'לס כדי לעשות קריירה, חלם להיות אלביס פרסלי, אבל במקום זה אלוקים עשה אתו חסד, והוביל אותו אל היהדות. בשנת 2010 חזר מירו לארץ, והחל את מסע התשובה שלו. אלא שבמהלך הדרך אל הבורא, הוא נאלץ לצאת למסע על החיים.

הזכרת שעשית דואט עם דקלון. זה לא דבר של מה בכך, איך הצלחת?

"האמת, גם אני לא האמנתי לעצמי. זה קרה ממש במקרה. הייתי מעריץ גדול של דקלון, ואז באופן אקראי לחלוטין, פגשתי אותו בשוק הכרמל, אמרתי לו בבדיחות: 'דקלון אולי הגיע הזמן שנעשה דואט ביחד?' סתם זרקתי, לא הייתה לי כל כוונה שאכן הוא יתייחס לדברים שלי ברצינות יתר, אבל הבלתי יאמן קרה. דקלון השיב: 'תכין שיר, אני בא', הייתי בשוק חיי, רצתי למלחינים ולמעבדים מהשורה הראשונה דאז, והלחנתי את השיר שהיה מאוד פופולרי בזמנו: 'רגעי הקסם'. את המילים כתב דורון דוידסקו, ואת הלחן רן אביב. הוותיקים שביננו עוד זוכרים את מנחם פרי מרשת ג' שהיה משמיע את השיר הרבה.

"אבל הדואט עם דקלון לא היה הדבר היחיד, מאז הופענו ביחד בהרבה הופעות, חלקם אף בערבי התרמות בהתנדבות, או בחוגי דת למיניהם".

מתי הגעת לארצות הברית?

"לפני כשלושים שנה בהיותי חילוני, הקמתי שם להקה שהופיעה על הבמות המרכזיות. הופענו הרבה גם בבתי חב"ד למיניהם. היו לי הרבה הופעות עם פיני כהן, אח של יזהר כהן. אבל לאט לאט איבדתי את הטעם בחיי החולין, וחיפשתי יותר משמעות לחיי. ראיתי שאין ברכה בעבודה של שבת, כל הכסף שהרווחתי בשבת היה נעלם לי. התחלתי לשמור שבת, והאור של השבת סחף אותי פנימה, להכיר את בורא עולם".

מירו ממשיך לספר: "לפני כעשור החלטתי שאני חוזר למקורות, תרתי משמע, גם לארץ ישראל וגם לבורא עולם. גם בארצות הברית לא הייתי מנותק לגמרי, הייתי הרבה אצל הרבי מליובאוויטש זצ"ל, ומאוד אהבתי את היהדות, אבל לקח לי הרבה זמן לעשות צעדים בכיוון. היום, ברוך השם, אני כבר עמוק בכיוון".

עם הרבי מליובאוויטש זצ''לעם הרבי מליובאוויטש זצ''ל

איפה נדלק לך הניצוץ הראשון?

"כפי שסיפרתי, הופעתי הרבה בארצות הברית, ובין היתר גם בבתי חב"ד. כמו שהגמרא אומרת, מי שנכנס לחנות של בשמים מוכרח שייתפס בו הריח של הבושם. בתי חב"ד בארצות הברית היו חנות הבשמים שלי, הריח שלהם נתפס בי, על ידי הקירוב והאהבה שהם מקרינים לכל הבאים בשעריהם, ללא הבדל דת, גזע ומין. רק תנאי אחד צריך: להיות יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא.

"לאחר שהתבשמתי פעם אחר פעם, הניצוץ שבי נהפך ללהבה, הלהבה נהפכה לשלהבת, ואם לא מכבים את האש - היא ממשיכה לדלוק לחמם ולהאיר ללא סוף, את הנפש של היהודי".

מירו מתמודד בימים אלו עם מחלת הסרטן שתקפה אותו לפני כשלוש שנים "באמצע החלומות הגדולים שלי, גילו לי את הסרטן", הא אומר בצער "אבל אני לא אדם שעכשיו יתחיל לבכות על מצבי. אני זמר בנשמה שלי, והשמחה זה חלק מההצלחה".

 

הכח של השמחה

מה נותן לך את הכוח להתמודד?

"מה שנותן לי את הכח זה הרצון לראות אנשים שמחים, זה המנוע והדלק שלי. כשאני רואה אנשים מדוכדכים, ששיר שלי מעורר אותם ומשכיח מהם את הדכדוך, ואף חיוך מבצבץ על פניהם - אין לי סיפוק גדול מזה".

הרופאים שמו לב שיש להם עסק עם אדם מזן אחר?

"את האמת אומר לך, הרופא ניסה לייאש אותי, וכל פעם הוא אומר לי כל מיני רמזים מכל מיני כיוונים. פעם אחת הוא אמר לי: 'עכשיו מה שנותר לך, זה להתפלל וליהנות מהחיים' כאילו הוא מתכוון לומר לי, אין לך יותר מה לנסות להילחם בסרטן אז לפחות תהנה מהחיים, מה שהנביא קורא לזה 'אכול ושתה כי מחר תמות'.

"זה זעזע אותי, אבל אני מאמין בשמחה ובמוזיקה, שיש בכוחם לנצח כל דבר, וברוך השם נכון להיום, יש לי נסיגה מאוד גדולה מהמחלה. מקווה שימשיך כך".

ברגע של גילוי לב, מפרט לי מירו על הטיפולים שהוא עבר בשלוש שנים האחרונות "עברתי כמה וכמה ניתוחים, שבמהלכם הייתי מאושפז חודשיים ברצף, לא ראיתי אור יום. הניתוחים הם רק חלק מסדרת טיפולים כימותרפיים קשים, והקרנות מפרכות שחודרות לנשמה. אחרי כל סדרה של טיפולים כאלו יש תופעות לוואי קשות מאוד, שלא ראוי להעלות אותם על הכתב, ואחרי כל זה אני צריך גם להישאר שפוי...

"אבל אני ידעתי ושיננתי לעצמי כל הזמן, שיש לי נכס גדול שאתו אני הולך, והוא הדגל שלי. יש לי את השמחה בלב, את השמחה על הפנים ושום דבר לא ישבור אותי".

בזמן ההתמודדות שלך גם הופעת על במות?

"בתחום הזה, לצערי, היתה לי נסיגה גדולה. זה כמעט בלתי אפשרי להתעסק עם עוד משהו מעבר למאבק היום יומי עם המחלה, אלו ימים לא פשוטים, ואני לא מאחל לאף אחד להרגיש אותם, כי גם אחרי שמסיימים בבוקר או בצהריים את הטיפול - כבר לא נשאר עוד כח לחשוב על דברים נוספים.

"אבל אנשים טובים מלווים אותי בכל שלב ומנסים להחזיר אותי למסלול, ביניהם אני חייב לציין את חיים ליכטמן, וגם את היוצר נדב ביטון, שבימים אלו כותב ומעבד לי שיר מיוחד לרגל הניצחון על המחלה. בעזרת השם, כשאשתקם, אני חולם לעשות דואט עם שלומי שבת, שאותו אני מאוד אוהב".

מירו רוצה להעביר מסר: "אני רוצה לומר לכל מי שמתמודד, דעו לכם שבזכות האמונה השמחה והזמרה, ניתן לנצח כל דבר, מניסיון. תהיו חזקים בשבילכם ובשביל המשפחה והחברים שלכם, אני אנצח, אני אנצח, מבטיח לכולם". 

תגיות:זמרהתקרבות ליהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה