חדשות בארץ

המהלך הבא שיביך את נתניהו: הצעת חוק לסיפוח יהודה ושומרון

על פי המתווה של השדולה, הסיפוח יחול על כלל ההתנחלויות בגדה המערבית, באופן שלא ישאיר יישובים בתוך מובלעת. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי ההצעה נועדה "לייצר מנגנון לשימור השטח הלא-ריבוני, ולמניעת השתלטות ערבית או בינלאומית על שטחים באזור C, שייוותרו לעת עתה מחוץ למפת הריבונות"

נתניהו מציג את מפת הסיפוח במהלך מערכת הבחירות (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו מציג את מפת הסיפוח במהלך מערכת הבחירות (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

שבועיים אחרי שסוכלה יוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו לסיפוח יהודה ושומרון, הונחה היום (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק לסיפוח כל ההתנחלויות. את הצעת החוק הגישו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ חיים כץ  (הליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה), בהתאם להחלטת מרכז הליכוד, שנוסחה על ידי מועצת יש"ע.

על פי המתווה של השדולה, הסיפוח יחול על כלל ההתנחלויות בגדה המערבית, באופן שלא ישאיר יישובים בתוך מובלעת. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי ההצעה נועדה "לייצר מנגנון לשימור השטח הלא-ריבוני, ולמניעת השתלטות ערבית או בינלאומית על שטחים באזור C, שייוותרו לעת עתה מחוץ למפת הריבונות".

גנץ ונתניהו בישיבת הממשלה, בחודש שעבר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)גנץ ונתניהו בישיבת הממשלה, בחודש שעבר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

עוד נכתב כי "מדינת ישראל תפעל למנוע בנייה פלסטינית בלתי חוקית בשטח, לסלק פשיעה חקלאית או השתלטות על ידי פריסת תשתיות, למנוע כל פעילות בינלאומית שאינה באישור הממשלה ולקדם הסדרי מקרקעין, כולל באזור שנשאר מחוץ למפת הריבונות וכן לקדם שמירה על אדמות המדינה באמצעות מרעה, חקלאות או ייעור".

ב-1 ביולי, שהיה תאריך היעד המקורי שהציב נתניהו להחלת החוק הישראלי בהתנחלויות ובשטחים נוספים בגדה, הודיע ראש הממשלה כי הוא ממשיך בדיונים בנושא הסיפוח עם נציגי ממשל דונלד טראמפ. לדבריו, באותו היום התקיים דיון בנושא עם ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת וצמרת מערכת הביטחון. לפי הודעת נתניהו, "בימים הקרובים יתקיימו דיונים נוספים". יומיים קודם לכן הוא אמר כי הסיפוח אינו תלוי בעמדת כחול לבן והוסיף: "אנחנו עושים את זה בדיסקרטיות. הם לא הגורם שיכריע לכאן ולכאן". זאת, אחרי שיו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "מה שאינו קשור במאבק בקורונה, יחכה לימים שאחרי הווירוס". יממה לאחר מכן אמר גנץ כי "מיליון מובטלים לא מתעניינים בסיפוח אלא באיך לגמור את החודש".

לצד הקביעה החד-משמעית כי "המשימה הלאומית היא מימוש זכותנו ההיסטורית בארץ אבותינו", בהצעה הוצגו כללים וסייגים לקידומן של תכניות בנייה עבור תושבי שטח C הפלסטינים, שכפופות לאישור הקבינט המדיני ביטחוני.

לדברי כץ, שמכהן גם כיו"ר מרכז הליכוד, "הזמן לריבונות הגיע מזמן. אני מקווה שישראל תשכיל לנצל את חלון ההזדמנויות עם האמריקאים ושכל חלקי הממשלה יתגייסו לטובת העניין. ככל שנתמהמה, כך המציאות בשטח תהפוך לסבוכה יותר". סמוטריץ' הוסיף כי "היה זה לפני מספר שנים מעטות שהשדולה שלנו הניחה על שולחן הכנסת את חוקי הריבונות והפכה את הנושא לאחד המרכזיים על סדר יומה של ממשלות ישראל. לצערנו, הבטחות הממשלה על ריבונות עד כה לא קוימו וההצעה בתוכנית של נתניהו יוצרת מדינה ערבית דה פקטו בליבה של הארץ. לא לילד הזה פיללנו".

באותו היום שהסיפוח אמור היה לצאת לפועל התברר כי הקבינט המדיני-ביטחוני עדיין לא דן בסוגיה על כל ההשלכות ממנה, ומשרד המשפטים לא התבקש – וממילא לא נערך – להשלכות המשפטיות וכן אינו מעורב בתהליכי ההיערכות במטה לביטחון לאומי. גם נציגויות ישראל בחו"ל לא עודכנו בנוגע למדיניות שיצטרכו להסביר בעולם. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח, אמר בדיון כי "לא יכול להיות שהגענו לתאריך והרמטכ"ל לא ראה מפה. עומדת להתקבל פה הכרעה וצריך שיהיה ברור על מה אנחנו מדברים".

לדברי ראש אגף מודיעין במל"ל, רני פלד, הדרג המדיני טרם גיבש עמדה מוסדרת בסוגייה. "אנחנו בעיצומו של תהליך עם קבינט חדש", אמר פלד בדיון. "השרים מעודכנים באופן שוטף על ידי כל גופי הביטחון ובימים הקרובים יהיה דיון מעמיק בנושא הזה. עד אז גם אולי הדרג המדיני יגבש עמדה והשרים יוכלו להתייחס. ראש המל"ל מעורב בתהליך כל אורך הדרך, מאז השקת תוכנית טראמפ", הוסיף.

תגיות:סיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה