חדשות בריאות

נגיף הקורונה נישא באוויר? לא בטוח שזה אומר מה שאתם חושבים

התקשורת מתייחסת למחקרים במילים שאינן משקפות בהכרח את משמעותם האמיתית, מה שעלול ליצור פחד מיותר. אז האם באמת אפשר להידבק בקורונה מהאוויר?

  • כ"א תמוז התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כיצד נדבקים בנגיף הקורונה? הנושא הזה נידון שוב ושוב מאז הופעתו של הנגיף. בתחילה נאמר כי ההדבקה בנגיף היא טיפתית, מה שהוביל להנחיות של חבישת מסכה ושמירה על מרחק של שני מטרים מאדם לאדם. לאחרונה כותרות חדשות בתקשורת אומרות כי מומחים רבים הנסמכים על מספר מחקרים טוענים כי הנגיף נישא באוויר. זו כותרת מלחיצה, משום שהדבקה באוויר נשמעת מהירה יותר ונדמה שגם קשה יותר להתגונן בפניה. אך האם החשש מוצדק?

 

בין הדבקה טיפתית להדבקה באוויר

נגיפים שונים מדבקים בשתי צורות עיקריות. הדבקה טיפתית היא הדבקה באמצעות טיפות גדולות אשר עוברות ממערכת הנשימה של האדם החולה אל מערכת הנשימה של אדם בריא, בזמן של שיעול, התעטשות, ואפילו פעולות פשוטות יותר כמו דיבור ואפילו נשימה. טיפות אלו נפלטות למרחק של כמטר עד שניים, ונופלות מיד לאדמה, כך שהחשש הוא בעיקר מהדבקה של אדם שעומד בסמוך לאדם שנגוע בנגיף.

הצורה השניה, הקיימת בנגיפים כמו חצבת, אבעבועות רוח ועוד, היא הדבקה באמצעות אירוסולים, מה שנקרה "הדבקה באוויר". מדובר למעשה גם כן בטיפות היוצאות ממערכת הנשימה של האדם החולה, בדיוק באותו אופן כמו ההדבקה הטיפתית – אלא שהטיפות הללו הן טיפות קטנטנות, שנותרות באוויר למשך זמן רב וגם מגיעות למרחקים גדולים. בשל כך, הדבקה באוויר מפיצה את הנגיף בקלות רבה יותר והופכת את המחלה למדבקת מאד.

ומה לגבי נגיף הקורונה? עד עתה היה ברור שההדבקה בנגיף הקורונה היא טיפתית. עם זאת, מחקרים ראו שניתן לראות שאריות של הנגיף גם באירוסולים – טיפות זעירות – שנפלטות ממערכת הנשימה של החולים. אלא שכאן נשאלת השאלה: האם ניתן להידבק באמצעות האירוסולים הללו?

 

טענת המומחים: הנגיף נישא גם באוויר

במכתבם, פרסמו 239 מומחים שהגיעו מ-32 מדינות ברחבי העולם, את הטענה כי האירוסולים ממלאים תפקיד משמעותי בהדבקה בנגיף. המומחים אף פנו לארגון הבריאות העולמי בבקשה להתייחס לכך שישנה אפשרות להידבק בקורונה דרך האוויר.

למרות כל זאת, גם המומחים הללו אינם טוענים שנגיף הקורונה מדבק למרחקים כמו מחלת החצבת למשל. אין עדויות שמצביעות על הדבקה מרוחקת, ואופן ההדבקה הידוע במחקרים אינו דומה לזה של מחלות הנישאות באוויר. המומחים רק בקשו לנקוט באמצעי מניעה כדי לצמצם את מסלול ההעברה של הנגיף באוויר.

האם הנגיף מדבק באוויר? המומחים פרסמו במכתבם מקרה של תשעה אנשים שנדבקו בקורונה במסעדה בסין. הנדבקים כולם היו במסלול זרימת האוויר מן המיזוג במסעדה, אך לא ישבו בסמוך זה לזה. עם זאת, לא ניתן לדעת בוודאות אם האנשים הללו אכן נדבקו מאירוסולים, או שמא ישבו סמוך מספיק על מנת להידבק מטיפות גדולות יותר המכילות את הנגיף.

דבר נוסף שמופיע במכתבם של המומחים הוא העובדה שהצליחו לבודד את החומר הגנטי של הנגיף מהאוויר, באזורים מרוחקים מן האדם החולה – מה שמעיד על הדבקה דרך האוויר. אך החומר הגנטי המדובר לא כלל בתוכו חלקים מדבקים של הנגיף, כך שלמעשה, גם שאיפה של האירוסולים הללו לא תגרום להידבקות במחלה.

המומחים טוענים במכתב שאין עדויות ברורות לכך שניתן להידבק בקורונה דרך האוויר, אך מצד שני, אין הוכחה לכך שהדבקה כזו אינה אפשרית כלל. לדבריהם, אף שההדבקה העיקרית בנגיף היא הדבקה טיפתית, יתכן שחלק מההדבקות התרחשו דרך האוויר.

לאחרונה כינס ארגון הבריאות העולמי מסיבת עיתונאים שדנה בשאלות לגבי מכתב זה של המומחים, ובנושא של אופן העברת הנגיף. המסקנות ממסיבת העיתונאים הן שבמקרים של אירועים צפופים הנערכים במקומות סגורים וללא אוורור מתאים, אי אפשר לאשר או לשלול אפשרות של הדבקה מהאוויר. עם זאת, הבדיקות כבר הוכיחו שהנגיף לא נישא באוויר למרחקים ארוכים. אף שייתכן שניתן להידבק באמצעות אירוסולים, לא מדובר בהדבקה למרחק גדול. לכן למעשה, אין משמעות לגודל הטיפות בהן נמצא הנגיף. החשיבות הגדולה ביותר היא שמירה על כללי הזהירות שכבר ניתנו – שמירה על מרחק נאות בין אדם לאדם, חבישת מסכות פנים, הימנעות מאירועים צפופים ואוורור מתאים ויעיל של מקומות סגורים.

תגיות:קורונהנגיףהדבקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה