עובדות שלא ידעתם

הידעתם שלא רק גליליאו המציא את הטלסקופ?

למה בצפון אירופה קר יותר מאשר בדרום, איך מייצרים מים מינרליים, ואיזה בעל חיים הוא אדריכל? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הידעתם שנייר טואלט הוא נייר ממוחזר? בעבר השתמשו בעלים או בניירות רגילים לצרכים הגייניים. בשנת 1890 הומצא הגליל של נייר הטואלט, והוא מיוצר עד היום מנייר ממוחזר – עיסת הנייר משוטחת, מגולגלת ונחתכת בגודל המתאים, וכך משווקת לחנויות.

• הידעתם איזה צמח חילק אלכסנדר מוקדון לחייליו? זהו הצמח המוכר כיום כ"שוש קירח". זהו צמח שבו ממתיק טבעי בשם גליציריזין, והוא מוכר גם בשם ליקוריץ. היתרון הגדול של הצמח, מלבד טעמו המתוק, הוא שהוא מונע איבוד מים מהגוף, מה שמועיל במסעות ארוכים באזורים יבשים.

• הידעתם מדוע בצפון אירופה קר יותר מאשר בדרומה? הסיבה היא רכס הרי האלפים, אשר חוצה את מרכז אירופה, מאוסטריה ועד צרפת. ההרים הגבוהים מונעים מהרוחות הקרות שמגיעות מצפון לרדת אל הדרום, וכך מזג האוויר בדרום אירופה חם הרבה יותר מאשר בצפונה.

• הידעתם איך מייצרים מים מינרליים? התשובה היא שלא מייצרים אותם... הקב"ה מייצר אותם באופן טבעי במעיינות. הגשם היורד על ההרים מחלחל אל הקרקע וסופג ממנה מינרלים רבים. מהאדמה וממי התהום זורמים המים אל המעיינות, ושם אוספים אותם בני האדם, מסננים אותם מלכלוך ואורזים אותם בבקבוקים. 

• הידעתם מה קרה באירוע ה"נס על ההדסון"? בינואר 2009 יצאה טיסה מנמל התעופה לה גווארדיה שבניו יורק. מעט אחרי ההמראה פגעה להקת ציפורים במנועי המטוס והשביתה אותם כליל. הטייס החליט שלא לנסות לחזור לשדה התעופה, אלא לנחות על נהר ההדסון – מה שהתברר כהחלטה נכונה. הנחיתה, סמוך כ"כ לחופי הנהר, הצליחה, וכל 155 הנוסעים ואנשי הצוות ניצלו. האירוע נודע ברבים כ"נס על ההדסון".

• הידעתם מי המציא את הטלסקופ? יש על כך ויכוח. ההמצאה מיוחסת לגליליאו גליליי, אך ישנם הטוענים כי הממציא הוא הולנדי בשם האנס ליפרסהיי. נראה כי ליפרסהיי המציא מכשיר הדומה לטלסקופ למטרות משחק, ואילו גליליאו גליליי הבין את הפוטנציאל שבו, ושכלל אותו לכדי טלסקופ לצפייה בכוכבים.

• הידעתם מאיזה בעל חיים שואבים האדריכלים השראה? אלה הטרמיטים, שהתילים שלהם בנויים ממש כמבנה, עם מבוך של חדרים ומערכות מיזוג אוויר טבעיות ויעילות. הרבה מהתובנות מתל הטרמיטים משמשות באדריכלות.

תגיות:טלסקופעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה