נפלאות הבריאה

הילדה שזיהתה את הגלים: מה זה צונאמי?

מהו הצונאמי, מה גורם לו ולמה הוא יכול לגרום? וגם: איך הצילה ילדה בת 11 את השוהים בחוף פוקט?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים אלה לפני 15 שנה רעדה האדמה בצפון מזרח אסיה. אינדונזיה, מלזיה, תאילנד, הודו, סינגפור וסרי לנקה הושפעו מרעש האדמה, אך התוצאה ההרסנית ביותר שלו היתה הצונאמי שעלה מן האוקיינוס ההודי, וגרם להצפות ולמוות של כ-280 אלף אנשים.

מהו הצונאמי, וכיצד הוא מתרחש?

כדור הארץ מורכב כפאזל הבנוי מתשעה לוחות טקטוניים, הצפים על גבי ליבה נוזלית, עליהם ניצבות היבשות. הקב"ה רוקע את הארץ על המים, ומכוון את תנועת הלוחות הללו בדייקנות כמו ספינות על גבי הים. אפילו חיכוך מזערי בין הלוחות יכול לגרום לרעידות אדמה קטלניות.

המילה "צונאמי" מגיעה מיפנית, תרגומה המילולי הוא "גל בנמל", ומשמעותה – נחשול רעש. הצונאמי הוא השם שניתן לתופעה של גלי ים ענקיים אשר מתפרצים בעוצמה אדירה אל החוף. גלי הצונאמי יכולים לגרום להצפות ענק של שטחים נרחבים. בעוד גלים רגילים, ואפילו החזקים שבהם, פוגעים בחוף בעדינות, גלי צונאמי נעים במהירות של קרוב ל-1000 קמ"ש, או כ-6 ק"מ בשנייה. ויכולים לגרום לנזקים אדירים.

הצונאמי נגרם בשל רעידת אדמה שמתרחשת בקרקעית האוקיינוס, מה שגורם לגלים חזקים ומהירים, או כתוצאה ממפולת תת ימית בהרים שנמצאים מתחת לפני המים.

כאשר יש חשש לצונאמי באזור מסוים, ממליצים לתושבי המקום להתרחק ככל האפשר מחוף הים, ולשהות באזורים גבוהים ככל האפשר, על מנת להינצל מן הגלים הגבוהים והחזקים. גלי הצונאמי יכולים, בעוצמתם, למחוק נמלים שלמים ואפילו ערים שלמות, הנמצאות בסמוך לחוף הים.

אחד הסיפורים שנפוצו לאחר הצונאמי האדיר של שנת תשס"ה, היה סיפורה של טילי סמית'. טילי היתה אז ילדה בת 11 בלבד, שהגיעה עם בני משפחתה לחופשה בתאילנד, ושהתה בחוף פוקט. שבועיים לפני היציאה לחופשה, למדה טילי בבית הספר על הצונאמי, והכירה את הסימנים המצביעים עליו. כאשר שהתה על החוף, זיהתה לפתע בועות במי הים, התגברות של הקצף במים ונסיגה של הים מאזור החוף. היא הבינה שמדובר בסימנים מקדימים לצונאמי, והחלה לצעוק ולצרוח, כשהיא מזהירה את האנשים האחרים ששהו בחוף. כמאה אנשים שהו בחוף באותו הזמן, והם שמעו לזעקותיה ונמלטו מן החוף. אותו חוף היה אחד מן החופים הבודדים בפוקט שבהם לא גבה הצונאמי קורבנות, הודות לתושייתה של טילי ביד ההשגחה שגילתה לה זאת.

תגיות:צונאמינפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה