חדשות בעולם

חוקרת האו"ם: ארה"ב הפרה את החוק הבינלאומי בכך שחיסלה את סולימאני

החוקרת הודתה כי הגנרל סולימאני היה אחראי "לאסטרטגיה הצבאית של איראן, ולפעולותיה בסוריה ובעיראק", אך ב"היעדר איום חיים ממשי, דרך הפעולה של ארצות הברית הייתה לא חוקית", לטענתה, ההחלטה לחסלו הייתה הפעם הראשונה שבה מדינה הורגת גורם מדינתי במדינה שלישית בטיעון של הגנה עצמית

סולימאני (במרכז. צילום: טוויטר)סולימאני (במרכז. צילום: טוויטר)
אא

דו"ח זכויות האדם של האו"ם שפורסם אתמול (שני) קובע כי ארצות הברית הפרה את החוק הבינלאומי בכך שחיסלה את מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני. לפי אנייס קלאמר, מומחית עצמאית באו"ם החוקרת הוצאות להורג ללא משפט, ארצות הברית לא הצליחה לספק די ראיות לטענותיה בדבר איום מתמשך או מידי מצד הגנרל האיראני כלפי האינטרסים שלה, שעולות לכדי הצדקה לחיסולו שלו ושל תשעה מאנשיו מחוץ לנמל התעופה בבגדאד בינואר.

קלאמר הוסיפה בדו"ח, שעוסק בשיטת החיסול הממוקד באמצעות מזל"טים אשר נאסרה בכמה מדינות, בהן ישראל – כי "העולם נמצא בצומת דרכים קריטי, וייתכן שבנקודת מפנה, בכל הנוגע לשימוש במל"טים". בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס היא טענה כי לא רק שמועצת הביטחון בוחרת שלא לעשות דבר, גם "הקהילה הבינלאומית, ביודעין או שלא, נותרת דוממת ברובה".

החוקרת העצמאית אמורה להציג את ממצאי הדו"ח למועצת זכויות האדם ביום חמישי, אולם הסיכוי שהמדינות החברות בה ינקטו באי אילו צעדים נגד וושינגטון הם אפסיים. ארה"ב פרשה ממועצת זכויות האדם ב-2018, לאחר שנטען כי היא מוטה נגדה ונגד ישראל.

טראמפ ובכירי הצבא, בינואר (צילום מסך, הבית הלבן)טראמפ ובכירי הצבא, בינואר (צילום מסך, הבית הלבן)

החוקרת הודתה כי הגנרל סולימאני היה אחראי "לאסטרטגיה הצבאית של איראן, ולפעולותיה בסוריה ובעיראק", אך ב"היעדר איום חיים ממשי, דרך הפעולה של ארצות הברית הייתה לא חוקית", לטענתה, ההחלטה לחסלו הייתה הפעם הראשונה שבה מדינה הורגת גורם מדינתי במדינה שלישית בטיעון של הגנה עצמית.

ב-3 בינואר חיסל חיל האוויר של ארצות הברית את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני. ברשת "פוקס ניוז" דווח כי הכוחות נסעו במרחק של כ-800 מטרים משיירתו של סולימאני, והגיעו אליו לאחר שכטב"ם של חיל האוויר שיגר כמה טילים לעבר רכבי השטח של הגנרל ופמלייתו.

בחודש שעבר הוציאו הרשויות באיראן צו מעצר נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ו-12 מבכירי ממשלו, שאחראים להתנקשות בחייו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה. התובע של טהראן, עלי אלקאסימהר, אמ כי טראמפ ויותר מ-30 בני אדם אחרים יועמדו לדין בגין "רצח וטרור", וביקש מהאינטרפול להוציא עליהם "התראה אדומה", שמציינת את הדרגה הגבוהה ביותר של צו מעצר שמוציא ארגון השיטור הבינלאומי ושרשויות מקומיות מיישמות בשמה של המדינה שביקשה אותו. 

אלקאסימהר לא מסר מי הם הנאשמים האחרים בממשל טראמפ, אולם בציטוט שהובא בסוכנות הידיעות הממשלתית "אירנא" הוא הבהיר כי איראן תפעל להביא להסגרתו, גם לאחר תום תקופת נשיאותו. לפי שעה, האינטרפול, שמושבו בליון שבצרפת, טרם הגיב לבקשה.

ההתראה האדומה אמנם לא יכולה להכריח את המדינות לעכב או להסגיר את החשודים, אך היא עשויה להעמיד אותם במצב מורכב שצפוי להשליך על יכולת התנועה של אלו שהוצא נגדם בקשה להסגרה. על פי הפרוטוקול שמכוחו פועל ארגון השיטור הבינלאומי לשיטור פלילי, לאחר הגשת הבקשה מחויב הארגון להיוועץ בוועידה מיוחדת ולדון בשאלת שיתוף המידע עם המדינות החברות בו. הערכות הסבירות הן כי האינטרפול ידחה על הסף את בקשת איראן, שכן הנהלים מונעים ממנו לבצע מהלכים או לבצע פעילות שעשויה להתפרש כנקיטת עמדה בעלת אופי פוליטי.

תגיות:קאסם סולימאניארצות הבריתהאו"םמועצת זכויות האדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה