חדשות בריאות

מפתיע: האם ריח הזיעה של אדם חולה קורונה שונה מריח אדם בריא?

חוקרים צרפתים אימנו כלבים לזהות ריח של חולי קורונה ברמת דיוק של 95%. הם מאמינים שהדבר יסייע רבות באבחון מהיר וזול של המחלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם לאדם חולה קורונה יש ריח מיוחד? חוקרים בפריז ובמקומות נוספים מאמינים שכן, ואף גילו שכלבים יכולים להריח זאת.

חוקרים בבית ספר הווטרינרי הארצי באלפורט שבצרפת אימנו 8 כלבים לזהות את ריח הקורונה בזיעת אדם. אחוז ההצלחה של הכלבים היה כמעט מושלם: הכלבים זיהו נכון ב-95% מהמקרים. ארבעה כלבים מתוך השמונה זיהו את הריח הייחודי ב-100% מהפעמים.

במשך מאות בשנים אנשים השתמשו בחוש הריח ככלי אבחון למחלות, ובשנים האחרונות כלבים משמשים כמזהי סרטן בלמעלה מ-2000 מחקרים מדעיים. מאחר שחוש הריח המפותח של כלבים עזר בזיהוי סוגים שונים של גידולים ומקרי סרטן בשנות ה-80, הרעיון של זיהוי מחלות המשיך מתחום הסרטן לכיוון של זיהוי אפילפסיה, סוכרת ואפילו פרקינסון.

במחקר הקורונה הנוכחי, אספו החוקרים 168 דגימות של זיעת אדם מחולי קורונה מאומתים שלא היה להם צורך בפיקוח רפואי מיוחד. הם השתמשו בכלבים שכבר אומנו לזהות מחלות ובכלבים שהשתתפו בעבר במשימות הצלה.

הדגימות הוכנסו לצנצנות והוצבו בשורה. לתוך הצנצנות הוכנסו משפכים אליהם יכלו הכלבים להכניס את אפם. הבדיקה הראשונית נעשתה עם 3 צנצנות, שרק אחת מהן הכילה את הריח הייחודי. הבדיקה הבאה היתה עם 4 צנצנות, 6 ואז 7 צנצנות. בכל הפעמים רק באחת מהן היתה דגימה מזיעת חולה קורונה. התוצאות המפתיעות הראו בצורה וודאית: לאנשים חיוביים לקורונה יש ריח ייחודי, שונה מריח אנשים שנמצאו שליליים למחלה, והכלבים הצליחו לזהות זאת.

ניתן לראות שמדינות בהן נשמר מספר נמוך של חולים, הצליחו להגיע למצב זה בעזרת בדיקות מרובות ותכופות. השימוש בכלבים, לפי החוקרים, יגדיל את המהירות בה אנשים יוכלו להיבדק, ובכך יסייע להפחתת התחלואה. לדברי החוקרים: "במדינות רבות בעולם בהן חסרות בדיקות אבחון שיכולות לגלות נשאים או חולים מדבקים, אנו חושבים שחשוב לבחון את האפשרות של שימוש בכלבים ככלי 'זול' עבור אנשים הרוצים להיבדק מראש, או לאבחון חולים בצורה מהירה, בנסיבות מסוימות בהן הדבר נצרך".

תגיות:ריחמחקרקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה