חדשות יהדות

נערכים לשנת השמיטה: שרי החקלאות והדתות נועדו עם הרב הראשי לישראל

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, קיים פגישת היערכות לקראת שנת השמיטה, בה השתתפו שר החקלאות אלון שוסטר והשר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן. הרב הראשי קרא לעשות הכל כדי לאפשר לחקלאים ולאזרחים לקיים את המצווה החשובה

  • י"ד תמוז התש"פ
(קרדיט צילום: דוברות הרבנות הראשית)(קרדיט צילום: דוברות הרבנות הראשית)
אא

קרבה שנת השבע: ברבנות הראשות התקיימה היום (שני) פגישת היערכות לקראת שנת השמיטה, שתחול בשנת תשפ"ב. בפגישה, שנערכה בלשכתו של הראשון לציון ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב יצחק יוסף, השתתפו שר החקלאות אלון שוסטר; השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן; מנכ"ל משרד החקלאות, נחום איצקוביץ'; מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס; מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, משה דגן; והגורמים המקצועיים במשרדי החקלאות ושירותי הדת.

במהלך הישיבה, שנערכה בהתאם לכללי הריחוק החברתי הנדרשים בשל מגפת הקורונה, דנו משתתפיה בהכנות הרבות הנדרשות לקראת שנת השמיטה, ועל הקמתה של ועדת השמיטה הממלכתית.

בפתח הדברים אמר הרב יוסף כי מצוות השמיטה חשובה ביותר, וכי יש לעשות הכל על מנת שהחקלאים והאזרחים יוכלו לקיימה. הראשון לציון הזכיר את פסיקת אביו, מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, לפיה בגידולים הגדלים על מצעים מנותקים בשנת השמיטה אין קדושת שביעית. לגבי היתר מכירה, ציין הרב את פסיקתו של אביו להתיר, זאת על פי פסקי ההלכה של החתם סופר והרב אברהם יצחק הכהן קוק זצוק"ל. הרב הראשי התייחס בדבריו גם לגבולותיה של ארץ ישראל לעניין הלכות השמיטה.

שר החקלאות אלון שוסטר אמר כי "שנת השמיטה, יחד עם השבת, השביעית והיובל, היא חלק מהחוקים החברתיים החשובים שנתנה היהדות לאנושות. בעידן שלנו, השמירה על שנת השמיטה מציבה אתגר כפול. ראשית, לוודא שפרנסת החקלאים לא תיפגע, יהיה אורח חייהם אשר יהיה. שנית, כחלק מתפיסת ביטחון המזון, לוודא שכל אזרחי ישראל ימשיכו לקבל אספקה סדירה של מזון טרי, בריא, מגוון ובמחירים סבירים". שוסטר הביע את שמחתו על הדיון החשוב בסוגיה עם הרב יוסף, והבהיר כי יפעל ל"הכנה מיטבית" של משרדו לקראת שנת השמיטה.

השר לשירותי דת אמר, הרב יעקב אביטן, אמר כי משרדו יעשה כל שביכולתו על מנת לעמוד לימין הרבנות הראשית והאגף לענייני שמיטה במשרדו, כדי לעזור לחקלאים שומרי השביעית ולצרכנים, ולוודא שמצוות השמיטה תקוים כהלכה. עוד הוסיף הרב אביטן, כי בכוונתו לפעול להנחלת מצוות השמיטה בקרב תלמידים מכל המגזרים באמצעות תוכניות לימוד מיוחדות.

מנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, הזכיר בדבריו את החקלאים שרוצים לקיים את מצוות השמיטה, אך עומדים בפני קשיים כלכליים ואתגרים עצומים. הוא פירט את האפשרויות ההלכתיות של החקלאי שומר המצוות – גידול על מצעים מנותקים, עיבוד ושיווק באמצעות אוצר בית דין, השבתה (הפקר) או בדרך של היתר מכירה – והתייחס ללוח הזמנים ולעבודה המרובה הנדרשת כדי להיערך לקראת שנת השמיטה. דגן ציין, בנוסף, את העלות התקציבית הכרוכה בהיערכות זו, הכוללת את מסלולי התמיכות לחקלאים באמצעות משרד החקלאות, ואת הפרוצדורה הנדרשת לכך: "חשוב להיערך מספיק זמן ולבצע נטיעות בגינות נוי ברשויות המקומיות כבר עכשיו. מרן הראשון לציון הסביר כי דבר של קיום מותר, לגזום להשקות וכו', אך לנטוע מחדש – אסור. גם לזה צריך להיערך".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, ציין את ההיערכות הטובה לקראת שנת השמיטה הקודמת, שלוותה בעבודה משותפת של כלל גורמי המקצוע: "אנו שמחים שנערכנו בזמן והצלחנו בכך שלא נגרמה עליית מחירים. הדבר אף כתוב בדוח מבקר המדינה". פלוס הדגיש, כי משרדו יסייע לרבנות הראשית בכל ההליכים לקיום שנת השמיטה כהלכתה.

מנכ"ל משרד החקלאות, נחום איצקוביץ', ואנשי המקצוע פירטו את מסלולי התמיכות לחקלאים שמספק המשרד, ועל האיזון הקיים בין יבול נוכרי (היתרי יבוא) להיתר מכירה המאזן את צרכיהם של חקלאי ישראל ומאידך מאפשר לשמור על רמת מחירים סבירה בשנת השמיטה.

בסיומה של הפגישה סוכם, כי הגורמים הרלוונטיים ינחו את גורמי המקצוע במשרדם לקדם את ההיערכות לשנת השמיטה ולשוב ולהיפגש על מנת להיערך ככל הניתן לקיום שנת השמיטה כהלכתה.

תגיות:משרד החקלאותשנת השמיטההרב יצחק יוסףהרב יעקב אביטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה