חדשות בארץ

שוטרים עיכבו ילדה חרדית בת 13 שלא חבשה מסכה. המשטרה: רק הערנו לה

לפי עד הראייה, הנערה הורידה את המסכה לסנטר על מנת לשתות מכוס הברד שרכשה בחנות הסמוכה. במהלך התיעוד נראה אחד מזוג השוטרים ניגש לניידת ומוריד את התג שלו, בניגוד לנהלי המשטרה. "החמור ביותר זה שאחד משני השוטרים מתבייש מעצמו ... לבסוף כשעובר אורח התחיל לצעוק על השוטר על זה שהוא ללא זיהוי הם ברחו ממש כמו גנבים או שודדים"

התיעוד החריג מירושלים, היום התיעוד החריג מירושלים, היום
אא

שוטרי מרחב ירושלים עכבו היום (שני) ברחוב בעיר נערה כבת 13, לאחר שלא עטתה מסכה על פניה. בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות נראים השוטרים רושמים לכאורה דו"ח, כשהילדה בוכייה ומפוחדת. עוברי אורח ניסו להבהיר לשוטרים את אי-סבירות המקרה ואחרים הציעו לספוג במקומה את הדו"ח, אולם רק כשלמקום נזעקו עשרות אנשים הם החליטו לעזוב את המקום. במשטרה טענו בתגובה כי למרות שהילדה "פעלה בניגוד לתקנות", השוטרים החליטו שלא לקנוס אותה. עם זאת, במשטרה פתחו בבדיקת המקרה.

התיעוד האחרון מצטרף לשלושה אחרים שהופצו רק ביממה האחרונה, ברקע החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגביר "באופן משמעותי" את האכיפה המשטרתית נגד מפרי התקנות. באחד מהם נראים שני שוטרים עוצרים בחולון בן 24 שלא עטה מסכה, חשמלו אותו עם אקדח טייזר והיכו אותו באלימות רבה בפניו. בסרטון שתיעד את המקרה נראה הצעיר משתף פעולה עם השוטרים, מגיש להם את תעודת הזהות שלו ולא מתנגד למעצר. אולם, כבר בשלב מוקדם הופעלה כלפיו עוצמה פיזית חריגה, ללא סיבה נראית לעין. בעקבות התיעוד מיהרה המשטרה להודיע כי העבירה מיוזמתה את הממצאים למחלקה לחקירות שוטרים.

אכיפה משטרתית בריכוזים חרדיים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אכיפה משטרתית בריכוזים חרדיים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עד הראייה שתיעד את המקרה בירושלים נשמע בסרטון אומר כי הוא "לא מאמין למה שקורה, ילדה מקבלת קנס משוטרים בגלל שלא הייתה עם מסכה על פניה". לדבריו, "הילדה בוכה בטלפון. ממררת בבכי. השוטרים ברוממה מסתובבים ונטפלים לילדים שמסירים את המסכה ולו לרגע כדי לשתות והחמור זה שהם פשוט מחפשים ילדים שמסתובבים לבד ללא ליווי מבוגר".

לפי עד הראייה, הנערה הורידה את המסכה לסנטר על מנת לשתות מכוס הברד שרכשה בחנות הסמוכה. במהלך התיעוד נראה אחד מזוג השוטרים ניגש לניידת ומוריד את התג שלו, בניגוד לנהלי המשטרה. "החמור ביותר זה שאחד משני השוטרים מתבייש מעצמו ... לבסוף כשעובר אורח התחיל לצעוק על השוטר על זה שהוא ללא זיהוי הם ברחו ממש כמו גנבים או שודדים". הוא הוסיף: "אני לא נכנס עכשיו לוויכוח אם יש קורונה או אין קורונה, אבל מה שאני עכשיו ראיתי בעיניים שלי זה התעללות של שני שוטרים בילדה חרדית מסכנה ותמימה חד וחלק".

אמה של הילדה אמרה בתגובה לחדשות 12 כי "הילדה הייתה עם מסכה והיא הורידה אותה רק כדי לשתות. הם אמרו לה שהם רושמים דו"ח ולא העירו לה אפילו. הילדה שלי לא התחילה לבכות בגלל שהעירו לה – רואים שביקשו את המספר של אמא שלה ושאלו איפה היא גרה ומה השם שלה".

"בשביל מה? אם היו מעירים לה היו אומרים לה 'שימי את המסכה' היא הייתה שמה את המסכה היא הייתה מבינה את זה", הוסיפה האם. "היא ילדה בוגרת שבכתה כל הדרך הביתה ועד עכשיו אנחנו לא מצליחים להרגיע אותה".

סגן השר פרוש (יהדות התורה) גינה את המקרה. "מחזה קורע לב לראות שוטרים מבקשים לתת דו"ח לילדה בוכיה על אי עטית מסכה. אני מבקש מהציבור להביא תמונה כזו של שוטר נותן דו"ח לילדה חילונית. זאת מלבד העובדה שהכנסת אישרה הטלת קנס של 500 שקלים, שהוא אינו מידתי ושערורייתי לכל הדעות", אמר.

מהמשטרה נמסר: "בניגוד מוחלט לנטען, השוטרים פגשו בנערה בת 13.5 ברחוב כשהיא ללא מסיכה על פנייה בניגוד לתקנות, ולמרות שהיא מחויבת בכך, לא רשמו לה דו"ח כלל. השוטרים ביקשו ממנה לעטות מסכה על פניה ושחררו אותה לדרכה. מדובר בעוד פרסום שקרי ומעוות לחלוטין במסגרת קמפיין מגמתי המתנהל בימים אלו נגד המשטרה והשוטרים הפועלים למען בריאות הציבור".

מלשכת יו"ר וועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ יעקב אשר, נמסר על כינוס דיון דחוף בוועדה ליום רביעי הקרוב בנושא "התנהלות המשטרה ואופי אכיפת חוקי הקורונה אל מול ילדים ואוכלוסיות מיוחדות". לדיון יזומנו משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, הפרקליטות, המועצה לשלום הילד וגורמים נוספים, "כדי לוודא את אי הישנותם של מקרים מעין אלה עד לרמת השוטר/פקח בשטח תוך הטמעת ההנחיות והדרישות בחוק המחייב שיקול דעת והסברה בטרם אכיפה".

תגיות:משטרת ישראלחרדיםירושליםאלימות משטרתית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה