חדשות בארץ

איראן: הפיצוץ במתקן הגרעיני עלול להאט את פיתוח הצנטריפוגות

למרות שהרשויות סירבו לפרט את הנסיבות שבגינן פרצה השריפה, בסוכנות הידיעות הממשלתית IRNA פורסמה פרשנות שלפיה מדובר בחבלה מכוונת מצד מדינות אויב, בהן ישראל וארה"ב, על רקע מתקפות סייבר והמתיחות עמן שגברה באחרונה. לפי איש מודיעין במזרח התיכון, הפגיעה באתר נגרמה כתוצאה מפיצוץ של מטען שהושתל בתוך המתקן שנפגע

תצלום לוויין של האתר בנתנז. משמאל: המבנה שנפגעתצלום לוויין של האתר בנתנז. משמאל: המבנה שנפגע
אא

הארגון לאנרגיה אטומית של איראן הודיע הערב (ראשון) כי "נזק משמעותי" נגרם למתקן העשרת האורניום בנתנז. לפי דובר הארגון, השריפה באתר הגרעין ביום חמישי עשויה לחבל בתוכנית הפיתוח והיצור של צנטריפוגות מתקדמות. בסוכנות החדשות האיראנית הובא ציטוט מפי גורם רשמי בטהראן שאמר כי בעקבות התקרית ארצו תבנה "בניין גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר", שיחליף את המתקן שנפגע.

איש מודיעין במזרח התיכון אמר בסוף השבוע לניו יורק טיימס כי הפגיעה באתר נגרמה כתוצאה מפיצוץ של מטען שהושתל בתוך המתקן שנפגע. עם זאת, שלשום העריכו בכירים באיראן כי היא נוצרה בשל מתקפת סייבר. לדברי הבכירים, כפי שהובאו בסוכנות הידיעות רויטרס, סביר להניח שישראל אחראית לתקרית. מאוחר יותר הודיעה טהראן כי חשפה את המקור לשריפה, אך לא תפרסם אותו משיקולים ביטחוניים.

צילום לוויין של אתר הפיצוץ סמוך לטהראן (צילום: חברת Planet Labs)צילום לוויין של אתר הפיצוץ סמוך לטהראן (צילום: חברת Planet Labs)

למרות שהרשויות סירבו לפרט את הנסיבות שבגינן פרצה השריפה, בסוכנות הידיעות הממשלתית IRNA פורסמה פרשנות שלפיה מדובר בחבלה מכוונת מצד מדינות אויב, בהן ישראל וארה"ב, על רקע מתקפות סייבר והמתיחות עמן שגברה באחרונה. "הרפובליקה האסלאמית של איראן ניסתה עד עכשיו למנוע הסלמה של המשברים ואת היווצרותם של תנאים ומצבים חסרי תקדים", נכתב בפרשנות, אולם "חציית הקווים האדומים... מצד מדינות עוינות, במיוחד המשטר הציוני וארה"ב, משמעותה שיש לשקול מחדש את האסטרטגיה". ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב להתייחס לתקרית במהלך מסיבות עיתונאים שערך מאז.

ראש מערך ההגנה האזרחית באיראן, הגנרל גולאמרזה ג'לאלי, אמר בעקבות התקרית כי ארצו תפעל נגד כל מדינה שתנסה לפגוע באתרי הגרעין שלה. "אם יוכח שארצנו הייתה יעד להתקפת סייבר, אנחנו נגיב", אמר ג'לאלי.

אתמול דיווחה רשת אל-ערבייה הסעודית על פיצוץ בתחנה לייצור חשמל בדרום-מערב איראן. בדיווח נטען כי הפיצוץ התרחש בתחנת אזרקאן באזור העיר אהוואז, אולם דובר חברת החשמל הממשלתית מיהר להתנער מהפרסום. לפי סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית תסנים, במקום פרצה שרפה שכובתה, ואספקת החשמל שבה לפעול.

התקריות המסתוריות באיראן החלו באמצע שבוע שעבר, עם הדיווח על פיצוץ עז במתקן לפיתוח נשק ליד בסיס פרצ'ין מזרח לטהראן. בעקבות הפיצוץ נצבעו שמי הבירה בכתום, אך באיראן הרשמית טענו כי "זה רק מצבור גז". לאחר מכן אירע פיצוץ שגרם לנפגעים באתר בטהראן, שתואר כבית חולים, וזמן קצר אחר כך התרחש פיצוץ במתקן הגרעיני בנתאנז, שבו מורכבות הצנטריפוגות החדישות, שידוע בשל הפרות רבות של הסכם הגרעין שנעשו בו.

תגיות:איראןנתנאזפרויקט הגרעין האיראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה