עובדות שלא ידעתם

הידעתם למה לכריש הפטיש יש ראש פטיש?

איפה יש בתים מנייר, מי המציא את הקרטיב, ומי זכתה בשני פרסי נובל? 7 עובדות מפתיעות שאולי לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הידעתם מהו הבור הגדול ביותר שבני אדם חפרו? זהו מכרה הנחושת קנות שבקניון בינגהם, יוטה, ארצות הברית. זהו גם המכרה הפתוח הגדול ביותר בעולם, והוא פעיל גם כיום. עומקו של המכרה הוא 1200 ק"מ, ורוחבו כ-4 ק"מ.

הידעתם למה לכריש הפטיש יש ראש פטיש? כריש הפטיש קבל את שמו על שם ראשו הדומה לפטיש: נחיריו רחוקות זו מזו, ועיניו ממוקמות בקצוות ה"פטיש". כך הוא מצליח לזהות ריחות במים בצורה יעילה יותר, ונהנה גם ממבט פנורמי רחב במיוחד. צורת ראשו מאפשרת לו גם להסתגל במהירות לשינויים, ולהגיב במהירות לאיום או לטרף.

הידעתם איפה יש בתים מנייר? ביפן בנו במשך מאות שנים בתים מנייר, כשמה שמחזק אותם הוא קיר במבוק בלבד. המטרה היא להגן על יושבי הבתים מפני רעידות אדמה הנפוצות באזור זה. גגות בתי הנייר בנויים בשיפוע, כדי שהגשם לא יפגע בקירות, והנייר עצמו מצופה בשרף עצים כדי להגן עליו ממים.

הידעתם מיהו הר הגעש הפעיל בעולם? זהו קילאווה, הר געש שנמצא בהוואי. מזה למעלה מ-30 שנה הוא פולט לבה ברציפות, מה שמגדיל בהתמדה את האי שעליו ממוקם ההר. ההר הנראה לעין הוא רק קצה של הר עצום שנמצא מתחת למים, וגובהו התת ימי כפול מזה של ההר הגבוה בעולם, האוורסט.

הידעתם מי המציא את הקרטיב? בשנת 1923 רשם פרנק אפרסון פטנט על הקרטיב. הסיפור שפורסם הוא שבהיותו בן 11, שכח במרפסת כוס ובה משקה ממותק, וגם מקל שבעזרתו ערבב את המשקה. המשקה קפא בחוץ, והפך לקרטיב הראשון.

הידעתם מיהו הנחש המסוכן בעולם? זוהי כנראה הממבה השחורה – נחש שחי באתיופיה ובנמיביה, ומהירות תנועתו היא כ-5 מטרים בשנייה, מה שמאפשר לו להדביק אנשים במרוצה. הארס שלו מסוכן מאוד, ורק נסיוב ייעודי שניתן במהירות יציל את חייו של מי שהוכש.

הידעתם איזו מדענית זכתה בשני פרסי נובל? זוהי מארי קירי. לראשונה זכתה בפרס בתחום הפיזיקה יחד עם בעלה, על מחקרם על תופעת הקרינה. בפעם השנייה זכתה בו לבדה, לאחר מות בעלה, הפעם בתחום הכימיה, על גילוי הרדיום והפולוניום. תגליותיה על הקרינה הרדיואקטיבית גרמו למותה.

תגיות:כרישעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה