נפלאות הבריאה

יותר מ-1000 מינים: כל מה שרציתם לדעת על הצפרדע

איך הצפרדע שותה גם אם אין מים, האם הצפרדעים באמת ירוקות, ואיך היא מצליחה לראות לכל הכיוונים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רובנו לא נוטים להיתקל בצפרדעים בחיי היומיום שלנו. למרות זאת, אין מי שלא מכיר את הצפרדע הקופצנית והמקרקרת, שמלאה תפקיד כה חשוב במהלך יציאת מצרים, בעשר המכות.

אבל האם ידעתם שישנם בעולם יותר מ-1000 מינים של צפרדעים?

הצפרדע היא בעל חיים ייחודי ומרתק. היא שייכת למשפחת הדו-חיים, אשר חיים במים וביבשה.

בתחילת חייה, היצור הבוקע מן הביצה הוא ראשן, בעל חיים קטן בעל גוף וזנב, אשר חי במים. כאשר הראשן גדל, הוא הופך לצפרדע – זנבו נופל והוא עובר לחיות ביבשה. אך גם אז, הצפרדע עדיין זקוקה למקור מים באופן קבוע. הצפרדע אינה שותה לעולם! אך היא סופגת את המים דרך עורה. לכן היא זקוקה למקור מים קרוב שבו תוכל לטבול את גופה לעיתים קרובות. ואם הצפרדע מתרחקת ממקור מים? אם אין מים זמינים בסביבה, הצפרדע "יורקת" מים דרך העור, ולאחר מכן סופגת אותם בחזרה באותה צורה. אך כמובן, זהו פתרון זמני בלבד, עד שתגיע למקור מים.

הצפרדע הגדולה ביותר נקראת, איך לא, "גולית". גודלה מגיע לעד 30 ס"מ. הצפרדעים, אגב, יכולות לקפוץ למרחק של פי 20 מגודלן. זוהי קפיצה מרשימה במיוחד – לשם השוואה, לו אדם בגובה מטר וחצי יכול היה לקפוץ ביחס שכזה, הוא היה קופץ למרחק של 30 ק"מ!

הצפרדעים מגיעות במגוון גדלים וצבעים יפהפיים. צפרדע הזכוכית, למשל, היא צפרדע שקופה! ישנן גם צפרדעים בעלות גוון עור זהוב, צפרדעי חלב שרוב גופן לבן, צפרדעים אדומות, כחולות, צהובות וכמובן – בצבען הנפוץ ביותר – ירוקות.

הצפרדע יכולה לראות לכל הכיוונים – 360 מעלות – בזכות העובדה שעיניה ממוקמות מעל לראשה, ולא במרכז הראש. גם כאשר הצפרדע מסתתרת בתוך המים, היא יכולה לראות כל מה שקורה סביבה.

בפרק שירה נאמר: "צפרדע אומרת: 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'". והמפרשים מסבירים, כי כפי שהצפרדע אינה פוסקת מקרקורה יומם ולילה כל חייה, כך היא רומזת לאדם שעליו להמליך את הקב"ה ולשבחו לעולם ועד.

תגיות:צפרדענפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה