חדשות בארץ

ניצחון לתנועת "אם תרצו" בתביעת לשון הרע נגד ידיעות אחרונות

תנועת "אם תרצו" זכתה בתביעת לשון הרע נגד "ידיעות אחרונות" והעיתונאית סימה קדמון, בשל פרסום כתבה ב–2017 על מכתב מחאה של משפחות שכולות נגד הסדרה התיעודית "מגידו", שעסקה בחיי אסירים ביטחוניים. בפסק הדין נמתחה ביקורת חריפה על הנתבעים וקבע כי התנהלותם נגועה בחוסר תום לב ואינה "עומדת בקנה מידה של 'עיתונות אחראית'"

מטה ידיעות בתל אביב, ב-2010 (צילום: פלאש 90)מטה ידיעות בתל אביב, ב-2010 (צילום: פלאש 90)
אא

בית משפט השלום בתל אביב הורה היום (שלישי) ל"ידיעות אחרונות" והעיתונאית סימה קדמון לשלם לתנועת "אם תרצו" 105 אלף שקל בגין תביעת לשון הרע שהגיש הארגון נגד השניים. זאת, בעקבות כתבה שפרסם העיתון ב-2017, בה נטען כי התנועה פברקה מכתב מחאה של משפחות שכולות נגד פרסום הסדרה התיעודית "מגידו" המסקרת אסירים ביטחוניים. בפסק הדין קבעה השופטת רונית פינצ'וק אלט כי העיתון ישלם בנוסף 20 אלף שקלים עבור הוצאות משפט.

התביעה נגד ידיעות אחרונות וקדמון הוגשה ב-2017, בעקבות הפרסום ב'ישראל היום' לפיו שרת התרבות מירי רגב קיבלה מכתב מחאה נגד שידור הסדרה, שעליו היו חתומים 36 בני משפחות שכולות שהזדהו בשם "פורום משפחות שכולות", שדומה מאוד לעמותה אחרת – "ארגון פורום המשפחות השכולות", המאגד בני משפחות ישראליות ופלסטיניות. האחרונים אף האשימו את "אם תרצו" בהטעיה מכוונת שנועדה לפגוע בשמו.

זמן קצר לאחר מכן טענה קדמון בטור דעה שפרסמה בידיעות אחרונות כי התנועה פרסמה למעשה מכתב פיקטיבי. "במהרה הסתבר, שלא רק שהיא (מירי רגב א"פ) לא צפתה באף פרק מהסדרה, היא גם לא קיבלה כל מכתב, וכך גם לא השרים ארדן או בנט. 'פורום המשפחות השכולות' פרסם מכתב זועם שבו הוא מסתייג מהשימוש בו, ובשכול, לניסיון השתקה וסתימת פיות, בעוד שכל תכליתו של הפורום היא קירוב לבבות. בדיקה שערך הפורום העלתה כי המכתב המדומה הוא המצאה של דובר הארגון הלאומני 'אם תרצו'", כתבה קדמון. אלא, שבמשפט הוברר כי לא מדובר במכתב מפוברק, ומי שהייתה אחראית למחאת המשפחות השכולות היא דבורה גונן, אם שכולה בעצמה שבנה נרצח בפיגוע.

מתן פלג, מנכ''ל אם תרצו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)מתן פלג, מנכ''ל אם תרצו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בפסק הדין נטען כי המאמר ירד לדפוס מבלי שעורכי העיתון מצאו לנכון לבקש את תגובת "אם תרצו". השופטת ציינה כי היא איננה מקבלת את טענת הנתבעים, הן באשר לכך שהמכתב הוא מטעם "אם תרצו" והן באשר לכך שהתובעים יצרו זהות בינם לבין כותבי המכתב, או כי מדובר באי דיוק שאין בו "דיבה". לדבריה, "לא הוכחה כלל מעורבותה של 'אם תרצו' במכתב" וכי "בדיקה שערך הפורום העלתה שהמכתב המדומה הוא המצאה. בכך ישנה למצער קביעה שהמכתב הוא מדומה, דבר שאין בו אמת, ושיש בו כדי לבזות את התובעים".

במהלך המשפט טענה קדמון כי "זה שבדיעבד אני יודעת שיש עוד ארגון, רק השתכנעתי פה כמה ניסו להטעות אותנו. כאילו שמו מכשול בפני עיוור, ואז הוא נופל לתוך המכשול — ותובעים אותו על זה. הם שמו את המכשול הזה בפניי". השופטת דחתה על הסף את טענתה וקבעה כי מדובר בטענה "מקוממת", שכן "עיתונאית ותיקה, אשר כשלה בכך שפרסמה עובדות מבלי לפנות למי שברור כי ייפגע מהפרסום, ואשר אילו הייתה פונה לקבלת תגובה, הייתה מגלה את הדברים שנעלמו מעיניה".

יו"ר תנועת "אם תרצו", מתן פלג, אמר בתגובה לפסק הדין: "חכמים היזהרו בדבריכם. על כל כלי התקשורת לדעת כי ההיצמדות לאמת היא דבר חשוב ביותר בכל מדינה דמוקרטית. תנועת 'אם תרצו' תמשיך ללוות את המשפחות השכולות של 'פורום בוחרים בחיים' (שמה הנוכחי של הארגון שבשמו שלחה גונן את המכתב; א"ש) במאבקם נגד הטרור". עו"ד גיא צברי, בא כוחה של התנועה, הוסיף כי "בית המשפט העביר מסר ברור שלפיו חופש הביטוי אינו יכול לשמש אצטלה לפרסומים פוגעניים החוטאים לאמת, גם כשמשוא הסיקור הוא ארגון המקיים פעילות פוליטית".

מידיעות אחרונות טרם נמסרה תגובה.

תגיות:ידיעות אחרונותאם תרצו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה