חדשות בעולם

איראן הוציאה צו מעצר נגד טראמפ ואנשיו בעקבות חיסול סולימאני

התובע בטהראן הודיע כי טראמפ ויותר מ-30 בני אדם אחרים יועמדו לדין בגין "רצח וטרור", וביקש מהאינטרפול להוציא עליהם "התראה אדומה", שמציינת את הדרגה הגבוהה ביותר של צו מעצר שמוציא ארגון השיטור הבינלאומי ושרשויות מקומיות מיישמות בשמה של המדינה שביקשה אותו

טראמפ ובכירי הצבא, בינואר (צילום מסך, הבית הלבן)טראמפ ובכירי הצבא, בינואר (צילום מסך, הבית הלבן)
אא

הרשויות באיראן הנפיקו צו מעצר נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ו-12 מבכירי ממשלו, שאחראים להתנקשות בחייו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני. התובע של טהראן, עלי אלקאסימהר, אמר היום (שני) כי טראמפ ויותר מ-30 בני אדם אחרים יועמדו לדין בגין "רצח וטרור", וביקש מהאינטרפול להוציא עליהם "התראה אדומה", שמציינת את הדרגה הגבוהה ביותר של צו מעצר שמוציא ארגון השיטור הבינלאומי ושרשויות מקומיות מיישמות בשמה של המדינה שביקשה אותו.  

אלקאסימהר לא מסר מי הם הנאשמים האחרים בממשל טראמפ, אולם בציטוט שהובא בסוכנות הידיעות הממשלתית "אירנא" הוא הבהיר כי איראן תפעל להביא להסגרתו, גם לאחר תום תקופת נשיאותו. לפי שעה, האינטרפול, שמושבו בליון שבצרפת, טרם הגיב לבקשה.

ההתראה האדומה אמנם לא יכולה להכריח את המדינות לעכב או להסגיר את החשודים, אך היא עשויה להעמיד אותם במצב מורכב שצפוי להשליך על יכולת התנועה של אלו שהוצא נגדם בקשה להסגרה. על פי הפרוטוקול שמכוחו פועל ארגון השיטור הבינלאומי לשיטור פלילי, לאחר הגשת הבקשה מחויב הארגון להיוועץ בוועידה מיוחדת ולדון בשאלת שיתוף המידע עם המדינות החברות בו. הערכות הסבירות הן כי האינטרפול ידחה על הסף את בקשת איראן, שכן הנהלים מונעים ממנו לבצע מהלכים או לבצע פעילות שעשויה להתפרש כנקיטת עמדה בעלת אופי פוליטי.

ב-3 בינואר חיסל חיל האוויר של ארצות הברית את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני. ברשת "פוקס ניוז" דווח כי הכוחות נסעו במרחק של כ-800 מטרים משיירתו של סולימאני, והגיעו אליו לאחר שכטב"ם של חיל האוויר שיגר כמה טילים לעבר רכבי השטח של הגנרל ופמלייתו.

זמן קצר לאחר ההתנקשות פורסם בוושינגטון פוסט הפרטים שהביאו את נשיא ארצות הברית להורות על חיסולו של האיש חזק בטהראן. לפי העיתון, שעות ספורות לאחר המתקפה האמריקנית ביום ראשון על יעדים של המיליציה הפרו-איראנית בעיראק ובסוריה, הגיעו יועציו הבכירים של טראמפ לענייני ביטחון לאומי לאחוזת מאר א-לאגו בפלורידה, שם הוא נופש בשבועיים האחרונים, לפגישת עדכון על ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון.

במהלך הישיבה עם הנשיא העלה טראמפ את סוגיית חיסולו של מפקד כוח קודס, זאת, אחרי חודשים ארוכים שבהם נמנע מהבעת תגובה חריפה על הפרובוקציות של טהראן במפרץ הפרסי – בין היתר במלכוד ספינות, הפלת המל"ט האמריקני והשתלטות על ספינות סוחר. גורמי ממשל בכירים המעורים בפרטים אמרו כי החלטת טראמפ, העשויה לדבריהם להביא למלחמה כוללת עם איראן, תפסה אותם בהפתעה גמורה. "זה היה נועז באופן בלתי רגיל ואפילו מפתיע עבור רבים מאיתנו", אמר בכיר בממשל טראמפ.

לפי גורמים רשמיים ששוחחו עם העיתון, טראמפ קיבל את ההחלטה על רקע תסכולו מהביקורת החריפה שנמתחה עליו בשל החלטתו לבטל פעולת תגמול באיראן אחרי שהפילה מל"ט אמריקני. לאחר הוראת הנשיא, במשך כמה ימים עקבה ארצות הברית אחר תנועותיו של סולימאני בעיראק, וגורמי הממשל הנחו על חיסולו רק כשיהיה סמוך לנמל התעופה הלאומי של בגדאד. את האור הירוק לחיסולו העניק טראמפ כאשר שהה באתר הגולף שלו בפלורידה. 

תגיות:דונלד טראמפאיראןקאסם סולימאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה