חדשות בארץ

ההפגנה מול בית רה"מ | אמיר השכל שוחרר; מ"מ מפכ"ל המשטרה: נפיק לקחים

בית משפט השלום בירושלים מתח ביקורת חריפה על המשטרה, והורה לשחרר ללא תנאים מגבילים את שלושת המפגינים שנעצרו במהלך המחאה מול בית ראש הממשלה. מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן: "תפקידה של המשטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם"

השכל בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)השכל בבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בית משפט השלום בירושלים הורה הלילה (ראשון) לשחרר ממעצר את שלושת המפגינים, שנעצרו בסוף השבוע במהלך הפגנת מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים. השופטת אורנה סנדלר איתן מתחה ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה, והורתה על שחרורם של השלושה ללא תנאים מגבילים.

מעצרם של שלושת המפגינים – ביניהם תת-אלוף (מיל') אמיר השכל, לשעבר ראש להק כוח אדם בחיל האוויר – חולל סערה ציבורית ותגובות זועמות מצדה השמאלי של המפה הפוליטית. פוליטיקאים וגולשים ברשתות החברתיות טענו, כי מדובר במעצר פוליטי שנועד להשתיק את הביקורת נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעברו הימני של המתרס טענו רבים, כי המפגינים חסמו את הכביש והפרו את הסדר הציבורי, וכי הביקורת על המעצר מאמצת סטנדרטים כפולים, לנוכח השתיקה במקרים בהם המשטרה נוהגת בכוח מופרז נגד אנשי ימין.

בדיון שנערך בבית המשפט, טענה המשטרה כי השכל ושני המפגינים הנוספים סיכנו את שלום הציבור, וביקשה להרחיקם מהבירה למשך 15 ימים. סנדלר איתן דחתה את הבקשה, ואמרה כי מדובר ב"צעד  בלתי מידתי" וב"סתימת פיות". לדבריה, "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית, גם אם אין היא זכות בלתי מוגבלת. אינני סבורה כי יש מקום להציב תנאי כלשהו לשחרור המשיבים".

בתגובה להחלטת בית המשפט, מסר הבוקר מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, כי "תפקידה של המשטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ולשמור על שלום הציבור ובטחונו, זאת ללא קשר לנושא ההפגנה, לזהות המפגינים או לעמדותיהם. המשטרה תפיק לקחים מאירוע זה, כפי שעשתה בעבר".

כהן הדגיש בהודעתו כי "יחד עם זאת, אין תחליף לשיקול דעת מפקדים. צריך לזכור שהמשטרה מאפשרת מדי יום קיומן של הפגנות ומחאות רבות בכפוף לחוק, וכך תמשיך לעשות גם בהמשך".

שר הביטחון בני גנץ הגיב אמש על מעצרם של המפגינים: "הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל, ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון. לכן, מהמידע שברשותי, אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט, וכמובן שנכבד כל החלטה".

"שוחחתי הערב עם השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, שסיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח – לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי", הצהיר גנץ. הוא הוסיף ודחה את הביקורת שהוטחה במשטרה על המעצר: "לצערי, שמעתי במהלך סוף השבוע מצד מספר פוליטיקאים התבטאויות חסרות אחריות בנוגע למשטרת ישראל ומניעיה. אלו דברים חמורים. כדאי שנזכור כולנו – יש לנו משטרה אחת ושלטון חוק אחד. אני סומך על המשטרה, שתתחקר את הנושא בצורה מקצועית".

בתגובה לסערה הציבורית, שלוותה בסיקור תקשורתי נרחב, אמרו בליכוד: "התקשורת לא אמרה דבר על מעצרה המזעזע של פעילת הימין שפי פז, או על מעצרם של פעילי ימין רבים אחרים בהפגנות ימין. פתאום כשפעיל שמאל נעצר כשהוא מפר את החוק וחוסם כביש בהפגנת שמאל שמאורגנת על ידי אהוד ברק, התקשורת הופכת את זה לפסטיבל תקשורתי כדי לעודד את ההפגנות נגד הליכוד בהנהגת נתניהו. לא מפתיע כשכל זה קורה כשהליכוד נמצא בשיא של תמיכה בכל סקר".

תגיות:הפגנהבית ראש הממשלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה