כתבות מגזין

הרב פנגר חושף: "זה מה שגרם לי להוציא את ספרי החדש"

ספרו החדש של הרב פנגר, 'קוקטייל ההצלחה', ייחודי בתחום ספרי ההתפתחות האישית, מטרתו היא לספק מגוון של ידע וכלים מעשיים בשלל נושאים, כאשר כולם תחת יריעה אחת. ראיון מרתק ומעצים עם הרב לרגל הוצאת הספר לאור

  • כ"ה סיון התש"פ
אא

אל הרשימה ההולכת ומתארכת של ספרי ההתפתחות האישית שהוציא הרב יצחק פנגר במהלך השנים, נוסף כעת ספר חדש, השונה מקודמיו: 'קוקטייל ההצלחה' שמו. כדי להבין מה מיוחד בספר החדש של הרב, ביקשנו לשמוע מפיו של הרב פנגר עצמו מה הביאו להוציא לאור את הספר.

בין אירוע אחד בהנחיית הרב למשנהו, פינה לנו הרב מזמנו הרווי בהרצאות ובסדנאות, במטרה לשתף את קוראי הידברות ב'קוקטייל' שמאפשר לאדם לפרוץ את הגבולות ולממש את היעדים שהציב בחייו. "אני מלמד את האנשים שיטות וכלים שונים במהלך הסדנאות שאני מעביר", הוא אומר בפתח שיחתנו, "והספר מנגיש כלים ושיטות שונות שהועברו בסדנאות בפני הציבור הרחב".

 

בין הרצוי למצוי

מה עומד מאחורי השם הלא-שגרתי 'קוקטייל ההצלחה'?

"שמו של הספר מעיד על העיקרון שהוא טומן בחובו", משיב הרב פנגר. "הספר החדש קרוי 'קוקטייל ההצלחה', כי בדומה לקוקטייל המרכיב מספר משקאות יחדיו, כך גם הספר - מרכיב כלים מגוונים וייחודיים של שיטות וכלים מעשיים שנועדו לסייע לאדם להצליח בחייו ולקדם את אישיותו. "כאשר הכנו את הספר", מציין הרב פנגר, "התמקדנו באיסוף של שיטות שונות ומעשיות שנועדו, באופן ייחודי, לעלות כולן על יריעה אחת, זאת במטרה לאפשר לאדם לפתח את אישיותו מבלי לעמול זמן רב על איסוף חומרים ממקורות שונים.

"בדומה לקוקטייל, בו כל משקה בפני עצמו הינו טוב וטעים, אך לשילוב של מספר משקאות יחדיו יש אפקט מדהים שמביא טעם אחר ומיוחד, כך גם בתחום הפסיכולוגיה המעשית, ברגע שאנו לוקחים מגוון רב ומעשי של כלים – התוצאה המתקבלת משמעותית הרבה יותר מספר שעוסק, לדוגמה, רק בדימוי עצמי חיובי", אומר הרב פנגר, ומוסיף: "לכן, בספר שהוצאנו יש תוכן שעוסק גם ברכישת דימוי עצמי חיובי, וגם בנושאים נוספים שיאפשרו לאדם להתקדם בנושאים אחרים, לצד שימור הערך החיובי הגבוה".

הרב מפרט כי "בספר יש בין 10 ל-15 נושאים שונים, אשר מאפשרים לאדם לנהל את חייו בצורה טובה יותר ולהצליח במעשיו". לדבריו, "כל נושא בספר הוא חלק אחר בקוקטייל ההצלחה של האדם בחייו האישיים. אלו נושאים שלא ניתן למצוא את כולם במקום אחד יחדיו, אלא רק לאחר איסוף נרחב של חומרים שונים העוסקים בתחום ההתפתחות האישית".

ספרו החדש של הרב יצחק פנגר 'קוקטייל ההצלחה'ספרו החדש של הרב יצחק פנגר 'קוקטייל ההצלחה'

שתף אותנו באחד מהרעיונות שיש בספר?

"בפרק שעוסק בתחום הערך העצמי, אנו בוחנים את הסיבה לכך שישנם אנשים עם ערך עצמי גבוה ואנשים עם ערך עצמי נמוך. ככלל", מציין הרב פנגר, "הערך העצמי של האדם נקבע על פי איך שהוא רואה את ההתמודדות שלו עם אתגרי החיים שעמם הוא נפגש במהלך היום יום, והיות ואין אדם שאינו מתנסה עם אתגרים מסוגים שונים, הערך העצמי עלול להיות בעל תנודתיות רבה.

"בספרנו אנו מבהירים כיצד ניתן לחזק את הערך העצמי, באמצעות מתן מענה לסיבה שהבאנו קודם: את הערך העצמי ניתן לשנות באמצעות תרגיל חשוב מאוד - בחינת הרצוי מול המצוי. הסיבה לכך היא שאם האדם מעריך את עצמו לפי הישגיו, חשוב שיבצע הערכה מסוימת של הרצוי מבחינתו - המטרה שהוא מבקש לממש, מול המצוי – מה שמתאפשר לפי המציאות בשטח. אם המטרה הרצויה שלו היא גבוהה מאוד וכמעט בלתי מציאותית, הערך העצמי שלו צפוי להיפגע מאוד בשל כך שאינו מצליח לממש את מאווייו. לעומת זאת, אם הרצוי והמצוי דומים – האדם מאמין בעצמו ומרגיש טוב עם אישיותו, משום שהוא עומד במשימות שהוא קבע לעצמו".

לדברי הרב פנגר, יש פתרון ברור שמאפשר איזון בין הרצוי למצוי: "התשובה למצב כזה היא שינוי התפיסה הפנימית של האדם. כלומר, אדם שהאמין כי הוא חייב להיות עורך דין, בגלל שאביו עורך דין והוריו דרשו זאת גם ממנו, יכול לשנות את תפיסתו במהלך חייו ולהבין כי המקצוע שלו הוא דווקא בתחום ההייטק, שם הוא יכול לפרוח, והעובדה שלא הפך להיות עורך דין אינה כישלון עבורו, בשל העובדה כי המקצוע הזה אינו מתאים לאישיותו. כך, שעליו להבין כי הוא עדיין אדם מוכשר ובעל הישגים למרות שחלומם של הוריו לא התממש בו".

 

פסיכולוגיה יהודית

הרב פנגר משלב בהרצאותיו ובספריו את תורת הנפש היהודית לצד העקרונות הפסיכולוגיים המוכרים. בשיחה עמנו הוא מסביר כי אין שוני משמעותי בין עצות בתחום הנפש שמובאות בתורת ישראל לאלו שגילתה הפסיכולוגיה. "כמעט בוודאות, עוד לא מצאתי משהו בעולם הפסיכולוגיה שהוא נכון ואין לו הקבלה ביהדות", הוא אומר. הרב פנגר מציין עם זאת כי "ההבדל המשמעותי בין מה שמובא בתורה הקדושה לטכניקות הפסיכולוגיות, הוא שהתורה גילתה שנים רבות קודם הפסיכולוגים את אותם העקרונות. מומחי הנפש גילו את השיטות הפסיכולוגיות זמן רב לאחר שחז"ל דנו בהם.

"יחד עם זאת", מוסיף הרב פנגר, "מי שיבקש למצוא את עקרונות הפסיכולוגיה בתורה בלבד, יתקשה בכך מאוד, משום שהתורה רחבה מאוד ובשביל להגיע, נניח, לפתרון שאומרים חז"ל לגבי אדם הנתון בחרדה, יצטרך האדם לעמול קשות מאוד. לעומת זאת, לאחר שהפסיכולוגים מצאו שיטה שתאפשר להתמודד עם חרדות, קל יותר למצוא את ההקשרים בשיטה זו כבר בדברי חז"ל".

כיצד הרב משלב בספרו ובהרצאות בתחום התפתחות הנפש בין דברי חז"ל לפסיכולוגיה של ימינו?

"אנו מנתחים את החלק המחקרי והמעשי של עולם הפסיכולוגיה, לצד דברי חז"ל, שמוסיפים את התוכן הרוחני; הפנימי, וכן את הסיבות שמעבר לצורך להתקדם בחיים, כמו לדוגמה המטרה להשיג טוב יותר עבור האדם עצמו ועבור סביבתו. שילוב של שני הדברים הללו הוא המתכון המנצח לסייע לאנשים בחיי היום שלהם. את זה אני רוצה להעביר לאנשים".

בשלב זה מבקש הרב פנגר להבהיר, כי ישנם מקרים בהם דברי חז"ל שונים מהשיטות הפסיכולוגיות המקצועיות. "זה לא מאוד נפוץ אומנם, אבל קיים. כמובן שבמקרה כזה אין כל ערך לפסיכולוגיה, היות ולעומת התורה שהיא אמת לאמיתה – הפסיכולוגיה היא תיאוריה, ומטבעה, תיאוריה כל העת משתדרגת ומשתנה. כך לדוגמה, ניתן למצוא שלושה פסיכולוגים שונים שכל אחד יביא גישה אחרת ואפילו הפוכה בנוגע לנושא מסוים. התורה לעומת זאת, לא משתנה ולא צריכה להשתנות, שזה הרבה מעבר לטכניקות הפסיכולוגיות של החוקרים.

"ככלל, אני מחפש כלים פרקטיים, שדרכם אני מסייע לאנשים. כך לדוגמה, אני מבקש לעזור לאדם שיש לו דימוי עצמי נמוך. במקרה כזה אני בא רק כדי למצוא כלים שעמם אני אוכל לסייע לאחרים", מציין הרב פנגר ומוסיף, "ניתן להמשיל את עבודתי והתמחותי בתחום לציפור המביאה אוכל לילדיה, וכדי שהגוזלים הקטנים יוכלו לאכול את האוכל היא מכניסה את המזון לפיה, טוחנת אותו דק דק, ורק אז מאכילה את הגוזלים הקטנים שאינם מסוגלים ללעוס לבדם. זה הרעיון שהבאתי ב'קוקטייל ההצלחה': אספתי חומר מכמה שיותר מקורות, בניתי מזה מוצר שיתאים לכל הרמות; הן לאדם הדתי והן לאדם שאיננו דתי, כך שכולם יוכלו למצוא בספר משאב של חיזוק ואמונה פנימית".

 

כמו רבי עקיבא

כיצד הגיע הרב אל תחום האימון האישי?

"זה הגיע באופן טבעי", מסביר הרב פנגר. "נושא הקידום האישי הוא רחב, מרתק, ונוגע לפרקטיקה של חיי היום יום של האדם, כך שהבנתי שהעיסוק בתחום הזה הוא חשוב מאוד, לכן ניסיתי לרדת כמה שיותר לעומקו. כמו כן, אני מרצה רבות בפני קהלים שונים, כך שאני רואה עד כמה נושא האימון האישי זוכה לפופולריות רבה, בשל היותו נושא חשוב ומרכזי מאוד. ברוך ה' הצימאון של האנשים לידע בתחום השתלב עם המשיכה שלי לנושא הפסיכולוגיה ולדברי חז"ל, אשר עוסקים רבות בתחומי הנפש השונים, החל מנושא צער האדם ועד לכללים לעבודה על המידות".

לאחר שהבהרנו עד כמה פרקטיים העקרונות הללו, האם ליוויתם בפועל אנשים שהשתתפו בסדנאות או קראו את ספרי ההתפתחות האישית שהוצאתם, וחייהם השתנו בעקבות כך?

"אכן. החומרים הללו שינו לא מעט את חייהם של אנשים, גם כאלו שאני אישית ליוויתי וגם אחרים. במהלך השנים מאז שנבנתה השיטה הפסיכולוגית, היא סייעה רבות לבני אדם בכל רחבי העולם. במהלך הסדנאות הרבות שמסרתי, שעל בסיסן בנוי הספר, קיבלתי תגובות רבות מאנשים שהשתתפו בסדנאות וחייהם השתנו בעקבות כך. הפעולות שאנו מבצעים במהלך הסדנאות, בהן עבודה בדמיון מודרך, שילוב מקורות חז"ל ושיטות פסיכולוגיות שונות, התבררה במהלך השנים ככזו שיכולה לשנות מקצה לקצה את חייהם של המשתתפים".

לסיום, מה הרב ממליץ למי שעומד לקרוא את הספר?

"אנשים צריכים לדעת שאם לא ינסו לשפר את חייהם – חייהם לא ישתפרו. כלומר, אם אנשים לא יוסיפו לעצמם ידע ולא יתחילו לעבוד כדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלהם ואת האישיות הפנימית שבתוכם, אין שום סיבה שחייהם ישתנו לטובה. השלב הראשון בדרך לשינוי הוא רכישת ידע, כמו שכתוב בחז"ל: 'וידעת היום והשיבות אל לבבך'. קודם צריך לדעת ורק לאחר מכן ניתן יהיה גם לקיים. הספר הזה הוא מקור ידע חשוב, שלא ניתן להשיג באמצעים אחרים, יש בו ליקוט ועושר רב של נושאים, כך שאדם המעוניין לפרוץ קדימה – יוכל לעשות שימוש מועיל מאוד בספר".

הרב פנגר מתייחס גם לסקפטיים שבין הקוראים, ואומר כי ניתן להצביע על סיפורו של התנא הגדול רבי עקיבא כמסר עבורם. "כזכור", הוא אומר, "רבי עקיבא שינה את דרכיו לאחר שראה מים שחרצו חור בסלע. שואלים על כך חז"ל: הרי הטיפה הראשונה שנפלה על הסלע לא עשתה דבר. אם כן, כיצד רבי עקיבא שאב כוחות מסיפור הסלע כדי לעשות את הצעד הראשון בדרכו אל קדמת הבמה של גדולי ישראל בכל הדורות? אלא, התשובה לכך היא, כי אם הטיפה הראשונה אכן לא הייתה משנה דבר בסלע, אז גם הטיפה השנייה לא הייתה משנה דבר, וגם השלישית לא וכן הלאה. כך שברור כי כל טיפה וטיפה, כולל הטיפה הראשונה סייעה לחריצת הסלע. "אני אומר זאת גם לאלו שקוראים בספר, אשר אינם מאמינים בשינוי", מסיים הרב פנגר, "עליכם לדעת כי גם קריאת הספר בלבד, מסייעת מאוד לשינוי תפיסה ולהתפתחות האישית, ואפילו קריאה של פרק אחד בספר יכולה גם היא לשנות עולם ומלואו. מניסיוני ראיתי כי, גם משפט אחד שכתוב בספר או שנאמר בהרצאה יכול לשנות חיים שלמים של אדם".

מתוך ספרו החדש של הרב יצחק פנגר 'קוקטייל ההצלחה'.  לרכישת הספר, לחצו כאן.

תגיות:הרב יצחק פנגרספריםקוקטייל ההצלחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה