דמויות ביהדות

אביגיל: 9 עובדות מרתקות על אביגיל, אשתו של דוד המלך

אביגיל, אשת דוד מלך, מתוארת בתנ"ך כ"טובת שכל ויפת מראה". מי היא אביגיל, כיצד הצילה בחכמתה את בעלה הראשון, ומדוע הודה לה דוד המלך? 9 עובדות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אֲבִיגַיִל, אשת נבל הכרמלי, היתה אחת משבע נביאות שקמו לישראל. (האחרות הן: שרה, מרים, דבורה, חנה, אביגיל, חולדה ואסתר, כפי שמפורט כאן ביתר הרחבה)

2. לאחר מותו של נבל הכרמלי, שהתגורר במעון, בהרי יהודה, נישאה אביגיל לדוד המלך.

3. התלמוד הבבלי (מסכת מגילה ט"ו, ע"א)  מונה את אביגיל בין "ארבע נשים יפהפיות שהיו בעולם".

4. בספר שמואל (א', פרק כ"ה) מתואר כי כאשר דוד נמלט על נפשו מפני שאול, הוא הגיע למעונו של נבל, בעלה של אביגיל, בהרי יהודה. דוד  ביקש מנבל שיכלכל אותו ואת גדודו, אך נבל סירב, ואף דיבר בזלזול רב על דוד שהוא עבד המורד במלך שאול.

מדובר היה במעשה נבלה גדול, ומשרתיו של נבל סיפרו את הדברים לאביגיל. כאשר שמעה אביגיל את מה שאירע, מיהרה לרדת לקראת דוד, שכבר צעד עם ארבע מאות חמושים.

לפני שיצאה לדרכה, לקחה אביגיל שי עבור דוד, כפיצוי על מה שביקש מנבל ולא קיבל, וכמנחה שנועדה לשכנע את דוד שלא לפגוע בנבל ובני ביתו. כשהגיעה אביגיל אל דוד היא פעלה בחוכמה ושכנעה את דוד שהריגת נבל והזכרים במשפחתו עתידה להזיק ולהיות למכשול רב.

חסר אונים, ואין לך את מי לשאול? הרב מאור כהן מביא עצה נפלאה מדוד המלך, שתעזור לנו בכל רגע של התלבטות בחיים:

5. כאשר הגיעה אביגיל לדוד, היא הפגינה את חכמתה בדבריה. במסכת מגילה (י"ד, ע"א) מסופר מספר שאביגיל נטלה דם נידה והראתה לדוד וביקשה שיפסוק לה הלכה אם דם טמא או טהור הוא. אמר לה: "וכי מראין דם בלילה? והרי קשה להבחין בין הגוונים המותרים והאסורים". השיבה לו אביגיל: "וכי דנין דיני נפשות בלילה?" במילים אלו רמזה אביגיל לדוד להמתין עד למחרת עם ההחלטה להמית את בעלה.

השיב דוד: "נבל בעלך מורד במלכות הוא, ולא חלות עליו המגבלות של הדין בלילה". אמרה לו: "עדיין שאול קיים והוא המלך, ואילו אתה טרם יצא שמך כמלך בעולם". דוד התפעל מדבריה, ואמר לה: "ברוך טעמך וברוכה את אשר כליתני היום הזה מבוא דמים".

6. כשחזרה לביתה, גילתה אביגיל שנבל בעלה עסוק במשתה גדול והוא שיכור עד מאוד. בבוקר, לאחר שהתפכח, סיפרה אביגיל לנבל את אשר קרה, וכששמע זאת, מת ליבו בקרבו והוא היה לאבן (על פי פירושים שונים: לקה בצער ובחרדה משתקת, או אולי אף נתקף בשיתוק פיזי). כעבור כעשרה ימים מת.

בתלמוד ירושלמי (בכורים ו', ב'): "חילפי בר בריה דרבי אבהו אמר, שמעית קליה דרבי דרש, ויהי כעשרת הימים ויגוף ה' את נבל וימת, תלה לו הקב"ה שבעת ימי אבלו של שמואל, שלא יתערב אבלו עם הצדיק, ועשה עוד שלשה ימים ומת במגפה. רבי חגיי בשם רבי שמואל בר נחמן לעשרת ימים אין כתיב כאן, כעשרת הימים, תלה לו הקב"ה עשרה ימים כעשרת ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים, שמא יעשה תשובה ולא עשה".

בתלמוד בבלי (ראש השנה יח א): "ויהי כעשרת הימים ויגף ה' את נבל, י' ימים מאי עבידתייהו, אמר רב יהודה אמר רב כנגד עשר לגימות שנתן נבל לעבדי דוד". מכאן נראה כי אין הקב"ה מקפח שכר אף בריה.

7. לאחר מותו של נבל, שלח אליה דוד את נעריו וביקש ממנה להינשא לו. אביגיל הסכימה ונישאה לדוד. ברבות הימים, ילדה אביגיל לדוד בן אחד בשם כלאב (כך על פי ספר שמואל. בספר דברי הימים שמו של בן אביגיל: דניאל, בתרגום השבעים: דלויה). כה מובא בדברי הימים (א פרק ג, א-ג): "וְאֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי דָוִיד אֲשֶׁר נוֹלַד לוֹ בְּחֶבְרוֹן הַבְּכוֹר אַמְנֹן לַאֲחִינֹעַם הַיִּזְרְעֵאלִית שֵׁנִי דָּנִיֵּאל לַאֲבִיגַיִל הַכַּרְמְלִית: הַשְּׁלִשִׁי לְאַבְשָׁלוֹם בֶּן מַעֲכָה בַּת תַּלְמַי מֶלֶךְ גְּשׁוּר הָרְבִיעִי אֲדֹנִיָּה בֶן חַגִּית: הַחֲמִישִׁי שְׁפַטְיָה לַאֲבִיטָל הַשִּׁשִּׁי יִתְרְעָם לְעֶגְלָה אִשְׁתּוֹ".על כלאב נאמר בתלמוד בבלי (מסכת ברכות דף ד עמוד א): "ואמר רבי יוחנן: 'לא כלאב שמו אלא דניאל שמו, ולמה נקרא שמו כלאב - שהיה מכלים פני מפיבשת בהלכה, ועליו אמר שלמה בחכמתו: 'בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני', ואומר: 'חכם בני ושמח לבי ואשיבה חרפי דבר'"

8. במדרש שוחר טוב (נ"ג, א') מובא כי "טובה הייתה אביגיל לדוד מכל הקרבנות שבעולם: שאילו עשה אותו מעשה (שחשב להרוג את נבל ולשאת את אביגיל). אילו היה מקריב כל הקרבנות בעולם לא היה לו כפרה, והיא באה אליו ומילטתו. הוי שטובה הייתה לו מכל הקרבנות".

9. המקרא מדגיש כי אביגיל אישה "טובת שכל ויפת מראה", כלומר חכמה מאוד ויפת תואר. על נבל נאמר "וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כָלִבִּי" (שמואל א', כ"ה, ג'), כלומר בן משפחת כָּלֵב, והרלב"ג מפרש זאת כרמיזה להתנהגותו הדומה לכלב. אביגיל בדבריה תיארה את נבל כ"איש בליעל", והדגישה "כי כשמו כן הוא, נבל שמו ונבלה עימו" (שם, פסוק כ"ה). 

תגיות:תנ"ךנבל הכרמלידוד המלךאביגיל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה