חדשות בארץ

כחול לבן על ביטול חוק ההסדרה: הבעייתיות הייתה ידועה, הכרעת בג"ץ תמומש

שר הבריאות יולי אדלשטיין (הליכוד) תקף את החלטת בית המשפט לבטל את חוק ההסדרה: "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית". ימינה: "מי שלא יתמוך בהתגברות כעת, יאבד את זכותו להתלונן על תחלואי מערכת המשפט"

גנץ בסיור בבית אל, היום (צילום: דוברות בית אל)גנץ בסיור בבית אל, היום (צילום: דוברות בית אל)
אא

מפלגת כחול לבן גיבתה הערב (שלישי) את החלטת בג"ץ להורות על ביטול חוק ההסדרה, שנועד להפקיע קרקעות פלסטיניות פרטיות ביהודה ושומרון. לפי המפלגה, חוק ההסדרה במתכונתו הנוכחי מנוגד למצב החוקתי בישראל וכי "הבעייתיות המשפטית" בעניינו הייתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. עוד הוסיפו כי הם מכבדים את הכרעת בג"ץ "ונדאג שהיא תמומש". עם זאת, בליכוד מסרו לאחר פסק הדין כי "מצער שבג"ץ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, בירך גם הוא על החלטת בית המשפט. "טוב עשה בג"ץ שפסל את חוק ההפקעה. החוק הגזעני נועד לנשל פלסטינים מאדמותיהם הפרטיות לטובת בנייה בלתי חוקית בהתנחלויות". הורוביץ הוסיף כי החוק מתאים "לתקופות ולמדינות מהסוג החשוך ביותר" וכי הוא משקף איסור גזל ש"נוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר. כדאי ללמוד לקח מביטול החוק הזה גם הלאה, לתוכנית הסיפוח שתיצור עוול גדול בהרבה".

מנגד, יוזם חוק ההסדרה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', גינה בחריפות את פסיקת בג"ץ: "אבדה הבושה. הגוף הפוליטי החזק ביותר במדינה חיכה לממשלה רופסת שלא תוכל להגיש את פסקת ההתגברות והמשיך את הקו השמאלני הקיצוני שהנחיל אהרון ברק. שלוש שנים של המתנה עם פסק הדין עד שנתניהו הגיש להם על מגש של כסף את העיתוי המתאים לפסול את החוק ללא חשש". סמוטריץ' אף איים על שופטי בג"ץ והוסיף כי "סופה של כל דיקטטורה ליפול" וכי "במוקדם או במאוחר העם יתקומם, הכנסת תחוקק, השליטה תחזור לעם, והציבור הישראלי ישתחרר מלפיתת החנק האלימה שאתם משליטים כאן בשנים האחרונות".

במפלגתו של סמוטריץ', ימינה, אמרו כי הסיעה "הגישה כבר את חוק פסקת התגברות שיעשה סוף לבושה הזו ויחזיר את המדינה לעם". לדבריהם, "מי שלא יתמוך בהתגברות כעת, יאבד את זכותו להתלונן על תחלואי מערכת המשפט. אנחנו מצפים מממשלת גנץ-נתניהו לתמוך בחוק ולא לסכלו".

נתניהו וגנץ בישיבת הממשלה, השבוע (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וגנץ בישיבת הממשלה, השבוע (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שר הבריאות יולי אדלשטיין (הליכוד) הוסיף: "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף. הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו - על הכנסת לשרטט את המגבלות".

שר המורשת רפי פרץ (הבית היהודי) מסר: "המענה לפסילת חוק ההסדרה - ריבונות עכשיו ביהודה ושומרון. עלינו לפעול בכל הכוח כדי שזה יקרה בהקדם". ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) ציין: "המבחן של נתניהו, הליכוד והחרדים, לא יהיה בהודעות גינוי חסרות כיסוי לבג"ץ על פסילת חוק ההסדרה אלא בהעברת פסקת ההתגברות בכנסת באופן מידי. יש לכך רוב גדול בכנסת וגנץ עם 12 מנדטים בסקרים יבלע כל צפרדע כדי לא להגיע לבחירות. קדימה".

תנועת רגבים, שהיתה מיוזמות החוק, מסרה בתגובה להחלטה: "אנו מברכים את בג"ץ שהואיל היום לקרוע מפניו את מסכת הצביעות. רק בשבוע שעבר עודדו שופטי בג"ץ את המדינה, להסדיר התיישבות ערבית בלתי חוקית נרחבת בהר חברון ובנגב, תוך נקיטת צעדים הכוללים אישור למפרע של אלפי בתים, והפקעת אדמות פרטיות בבעלות יהודית. השופטים אף הדגישו באותן עתירות, כי "בג"ץ לא מנהל את המדינה"

"היום, קבע בג"ץ, כי הוא כופר בסמכותה המובנת מאליה של הרשות המחוקקת, לקבוע ולייצר פתרונות חוקיים, הגונים ומוסריים לבעיות משפטיות נקודתיות סביב מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. לפחות היום הודה בג"ץ באופן מעשי, כי הוא בית דין גבוה לצדק יחסי".

תגיות:חוק ההסדרהבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה