חדשות בארץ

חוק הקורונה שמעניק סמכויות חריגות לממשלה אושר בוועדת השרים

בחוק מובא סעיף לפיו "אין לפגוע בזכויות הפרט", אולם אין פירוט אילו פעולות פוגעות בזכויות הפרט ובאילו לא. יוצאים מן הכלל אלו פעילות מערכת המשפט, הכנסת, נשיא המדינה והזכות להפגין, שהממשלה לא יכולה להחיל עליהם את תקנות החירום. יעלון: "נתניהו יוכל לעשות מה שהוא רוצה - להפיל את המשטרה, לפזר הפגנות, לסגור שטחים - בלי פיקוח של הכנסת"

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (שלישי) את טיוטת החוק המעניקה לממשלה סמכויות נרחבות בהטלת מגבלות על אזרחים במאבק נגד התפשטות הקורונה. השרים אישרו בנוסף גם הצעת החוק המסמיכה את השב"כ לבצע איכונים סלולריים לבאים במגע עם חולים, אולם בעקבות החלטת קבינט הקורונה להסיר לאלתר את החוק מסדר היום, היא לא צפויה לעבור למליאת הכנסת.

על פי החוק, שאושר במסגרת הוראת שעה לעשרה חודשים, תוענק לממשלה הסמכות להכריז על מצב חירום, להטיל עוצר או סגר על ערים, שכונות או בתים, להשבית את התחבורה הציבורית ולהשית קנסות על מפרי הצווים. מצב החירום יהיה תקף ל-30 יום והממשלה תוכל להאריך אותו בכל פעם לתקופה מוגבלת של עד 30 יום בלבד. החוק קובע סעיף שבו יתאפשר לכנסת לפקח על החלטות הממשלה בהינתן סמכויות מרחיקות הלכת, במסגרתו תוכל הכנסת לבטל את מצב החירום ואחת מוועדות הבית תוכל לבטל את התקנות שתכריז הממשלה.

ניסנקורןניסנקורן

בחוק מובא סעיף לפיו "אין לפגוע בזכויות הפרט", אולם אין פירוט אילו פעולות פוגעות בזכויות הפרט ובאילו לא. יוצאים מן הכלל אלו פעילות מערכת המשפט, הכנסת, נשיא המדינה והזכות להפגין, שהממשלה לא יכולה להחיל עליהם את תקנות החירום. הוועדה האריכה ב-45 ימים את התקנות לשעת חירום כדי לאפשר לכנסת להשלים את הליך חקיקת החוק, וככל שיידרש ועדת החוקה תהיה רשאית להאריך אותן ב-45 ימים נוספים.

בעקבות אישור טיוטת החוק תקף ח"כ משה יעלון, מספר 2 ב"יש עתיד-תל"ם", את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען כי הוא "יוכל לעשות מה שהוא רוצה - להפיל את המשטרה, לפזר הפגנות, לסגור שטחים - בלי פיקוח של הכנסת". במעינה לשאלה האם הוא מוטרד מכך שחוק הקורונה יהיה חוק דיקטטורי, השיב: "בוודאי. אני עסקתי בעניין העיקוב הדיגיטלי כחבר ועדת חוץ וביטחון וגם בוועדת המשנה. אנשי משרד הבריאות אמרו בהתחלה 'מיליון חולים, עשרת אלפים מתים, ננקט צעד דרסטי. תוך זמן קצר, בתחילת אפריל, רופאים מומחים שבאו מחוץ למערכת אמרו 'על מה אתם מדברים?' ואני דרשתי לעצור מיד את העיקוב הדיגיטלי".

טיוטת החוק גובשה ביוזמת משרד ראש הממשלה על ידי צוות מיוחד במשרד המשפטים בראשות המשנה ליועמ"ש, רז נזרי. לדברי שר המשפטים אבי ניסנקורן, בתיקונים שהוכנסו קוצר תוקפו של מצב חירום שעליו יכולה להכריז הממשלה מ-45 ימים ל-30, לצד הגבלת תוקף ההכרזה על יישוב או שכונה כ"אזור מוגבל" לשבוע בלבד.

משרד ראש הממשלה פרסם את תזכיר חוק הקורונה לעיון הציבור ב-28 במאי. אולם, בשל ריבוי הפניות שהתקבלו בלשכת הייעוץ המשפטי לממשלה, המועד הסופי להגשת ההערות הוארך ל-4 ביוני. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע ביום שישי כי לא ניתן יהיה להאריך את המועד מעבר לכך, שכן חלק מתקנות שעת החירום שבאמצעותן הטילה הממשלה מגבלות על הציבור בתקופת הקורונה עומדות לפקוע בשבועות הקרובים. "תקנות שעת חירום הראשונות שהותקנו צפויות לפקוע באמצע חודש יוני, ומכאן שקיימת דחיפות בקיום הדיונים ובאישור הצעת החוק בכנסת עד למועד זה", נכתב בהודעתו.

תגיות:קורונהחוק הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה