חדשות בריאות

מחקר חדש: ייתכן שנגיף הקורונה התפרץ בסין כבר באוקטובר 2019

המחקר, שנערך באוניברסיטת הרווארד ופורסם ברשת ABC, אבחן גידול דרמטי שחל באוקטובר 2019 בנתוני החנייה באזור בתי החולים הגדולים של העיר ווהאן. לטענת החוקרים, עובדה זו מעידה על כך שייתכן והקורונה התפרצה כבר בחודש זה

(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

התנהלותה של סין במשבר הקורונה זכתה לביקורת נוקבת מצד מדינות רבות. ממשל טראמפ אף האשים את המשטר הסיני בניסיונות לטייח את אחריותו להתפרצות המגפה בעולם. מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו אתמול (שני) ברשת ABC, טוען כי ייתכן והנגיף הקטלני התפרץ בעיר הסינית ווהאן כבר באוקטובר 2019, מוקדם מהידוע עד כה.

המחקר, שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, מתבסס על תמונות לוויין מסחריות שצולמו מחוץ לחמישה בתי חולים גדולים בעיר ווהאן, בה התפרץ הנגיף לראשונה. ניתוח התמונות העלה גידול דרמטי בנפח התנועה באזורים אלו החל מסוף קיץ 2019 ותחילת חודשי הסתיו.

ד"ר ג'ון בראונשטיין, שעמד בראש צוות החוקרים, ציין כי במקביל לגידול בנפח התנועה נרשמה בחודשים אלו עלייה בחיפושים ברשת האינטרנט הסינית אודות סימפטומים מסוימים, שבהמשך התברר כי הם קשורים באופן הדוק לנגיף הקורונה. הוא הודה כי מדובר בראיות נסיבתיות, אולם הדגיש כי יש בכך כדי להעניק ממד נוסף לחקירת האירועים בווהאן: "משהו קרה באוקטובר. בבירור, התרחשה שם רמה מסוימת של שיבוש חברתי הרבה לפני שזה זוהה כהתחלתה של מגפת הקורונה".

בבסיס המחקר עומדת ההנחה, שמחלות נשימתיות גורמות לדפוסי התנהגות ייחודיים בקהילות בהן הן מתפשטות, ודפוסים אלו יכולים להסביר את ההתרחשויות גם אם החולים עצמם לא הבינו אותן בזמן אמת.

באמצעות השימוש שעשו בתצלומי הלוויין, הבחינו החוקרים כי חל גידול ניכר במספרם של כלי הרכב שחנו במגרשי החנייה מסביב לבתי החולים בווהאן. כך, לדוגמה, ב- 10 באוקטובר 2019 היו 285 מכוניות במגרש החנייה של בית החולים טינאיו בעיר – גידול של 67% לעומת הנתון שנרשם באותו יום בדיוק ב- 2018. בבתי חולים אחרים, השוואת הנתונים בין סתיו 2019 לתקופה המקבילה בסתיו 2018 הראתה גידול של עד 90% בנפח התנועה. על פי המחקר, מדובר בנתונים בעלי מובהקות סטטיסטית.

לדברי בראונשטיין, "ככל שיש יותר מכוניות בבית החולים, בית החולים עסוק יותר, ככל הנראה בגלל שמשהו קורה בקהילה, יש זיהום גובר ואנשים נזקקים לראות רופא". החוקרים וידאו כי לא ניתן לייחס את הנתונים החריגים לגורמים אחרים שאינם קשורים לתחלואת יתר, כדוגמת התכנסויות ענק ציבוריות באזור או בנייה חריגה בבתי החולים.

כזכור, בחודש שעבר טען השבועון הגרמני "דר שפיגל" כי סין ביקשה מארגון הבריאות העולמי לסייע לה בטיוח חומרתו של נגיף הקורונה. על פי הידיעה, שהסתמכה על שירות הביון הפדרלי של גרמניה (BND), נשיא סין שי ג'ינפינג שוחח ב- 21 בינואר עם יו"ר ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברהיסוס, וביקש ממנו להימנע מהודעה כי הנגיף עובר מאדם לאדם. בנוסף, הוא ביקש להשהות את ההכרזה על הנגיף כמגפה עולמית. גברהיסוס הכריז אומנם בסוף ינואר על מצב חירום בינלאומי, אולם ההכרזה על התפרצות הנגיף כמגפה עולמית נמסרה רק ב- 11 במרץ. בדיווח צוין, כי ה- BND סבור שניסיונות הטיוח של סין גרמו לדחייה של בין 4 ל- 6 שבועות במאמצים הבינלאומיים לבלום את התפשטות הנגיף.

בארגון הבריאות העולמי מסרו בתגובה, כי מדובר בדיווח כוזב, וכי שי וגברהיסוס מעולם לא דיברו ביניהם בטלפון: "דיווחים לא נכונים כגון אלו מפריעים למאמציהם של הארגון ושל העולם לשים סוף למגפת הקורונה".

בכירים בממשל האמריקני, בראשם הנשיא דונלד טראמפ, האשימו את סין בהסתרת מידע בכל הנוגע למקורו של נגיף הקורונה, וטענו כי ישנן ראיות לכך שהוא הגיע ממעבדת נגיפים בווהאן. טראמפ הכריז בחודש אפריל על הקפאת המימון לארגון הבריאות העולמי, לאחר שהאשים אותו בהתנהלות כושלת בכל הנוגע לטיפול במשבר הקורונה ובדיווחים מוטים שהעניקו גיבוי לסין. "אני חושב שארגון הבריאות העולמי צריכים להתבייש בעצמם, הם כמו סוכנות יחסי ציבור עבור סין", אמר במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "ארצות הברית משלמת להם כמעט 500 מיליון דולר בשנה, וסין משלמת להם 38 מיליון דולר בשנה. אבל זה לא משנה, הם לא היו צריכים להצדיק טעויות נוראיות, במיוחד טעויות שגורמות למותם של מאות אלפי אנשים ברחבי העולם".

סין דחתה על הסף את האשמותיה של ארצות הברית. משרד החוץ בבייג'ינג פרסם מסמך נרחב בן 30 עמודים, בו דחה 24 "הצהרות מגוחכות", כהגדרתו, של בכירים אמריקניים בנוגע לנגיף הקורונה ולאחריותה של סין להתפשטותו. המסמך נפתח בציטוט של אברהם לינקולן, נשיאה ה- 16 של ארצות הברית: "כפי שלינקולן אמר, אתה יכול לעבוד על חלק מהאנשים כל הזמן ועל כל האנשים חלק מהזמן, אבל אתה לא יכול לעבוד על כולם כל הזמן". המסמך דחה, בין היתר, את הטענות האמריקניות לפיהן הנגיף יצא מהמעבדה בווהאן, וטען כי כל הראיות מוכיחות שהוא לא נוצר בידי אדם ולא הונדס גנטית. עוד נטען, כי בניגוד להאשמות, המידע על הנגיף הועבר "בזמן" ובאופן שקוף.

תגיות:סיןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה