חדשות בריאות

מחקר חדש: תרומת פלזמה לטיפול בחולי קורונה קשים – לא הוכחה כיעילה

מחקר חדש שנערך בסין לא העלה תוצאות מובהקות מבחינה סטטיסטית, המוכיחות את יעילות השימוש בתרומת פלזמה מחולים שהבריאו לצורך טיפול בחולי קורונה קשים. בימים אלו מתבצעים עשרות מחקרים נוספים, שייתכן ויעניקו תשובות מובהקות יותר

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

השימוש בתרומות פלזמה מחולי קורונה שהבריאו לצורך טיפול בחולי קורונה קשים אינו משפר את מצבם באופן מובהק. כך עולה ממסמך חדש, שפורסם אתמול (ראשון) על ידי מרכז והידע הלאומי למערכה בקורונה.

הטיפול במחלות ויראליות באמצעות תרומת פלזמה, שנלקחה מחולים שהחלימו, מוכר בעולם הרפואה מזה למעלה מ- 100 שנים. בין היתר, נעשה בו שימוש במאבק בנגיף ה- SARS שהתפרץ ב- 2003 ובמהלך התפרצויות האבולה וה- MERS, והוא אכן הציג הפחתה בשיעור התמותה. עם זאת, לדברי מרכז המידע והידע, מחקר חדש שנערך לאחרונה בסין לא העלה תוצאות מובהקות המוכיחות את יעילותה של תרומת הפלזמה לטיפול בקורונה.

המחקר כלל 103 חולי קורונה משבעה מרכזים רפואיים בסין, שמצבם הוגדר קשה עד קשה מאוד. 52 מתוכם טופלו בפלזמה שנלקחה מחולים שהחלימו, בעוד 51 החולים האחרים טופלו באמצעים סטנדרטיים. מתוצאות המחקר עולה, כי אומנם הודגם שיפור קליני בקרב קבוצת מטופלי הפלזמה, בשיעור של כ- 52% לעומת כ- 43% בקרב אלו שלא טופלו בה, אולם לדברי החוקרים ההבדל בין הקבוצות לא היה משמעותי מבחינה סטטיסטית.

במרכז המידע ציינו, כי המחקר הסיני מצטרף לשבעה מחקרים שפורסמו עד כה, שלא הגיעו למסקנות ברורות בנוגע ליעילות השימוש בפלזמה לטיפול בחולי קורונה קשים. עם זאת, בימים אלו מתקיימים כ- 47 מחקרים נוספים הבודקים נושא זה – בין היתר בארצות הברית ובאיראן – וייתכן כי תוצאותיהם יעניקו תשובות מובהקות יותר באשר ליעילות הטיפול.

עוד הוסיפו במרכז המידע, כי אפשר וממצאים אלו יקדמו את השימוש בפלזמה כחלק מסל טיפולי רחב לחולי קורונה, הכולל תרופות אנטי-ויראליות, כדוגמת רמדסיביר, שהשימוש בהן הציג השפעה חלקית על המטופלים. עם זאת, לשם הסקת מסקנות חותכות יותר נדרשים מחקרים קליניים רחבי היקף, שיאפשרו לאשש או להפריך את ההשערה.

תגיות:פלזמהנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה