חדשות בארץ

הרשות השנייה נזפה ברינה מצליח: דברייך נגד החרדים - "השתלחות פוגענית"

הנציב כתב בהודעתו כי "אין ספק כי יש מקום לביקורת על התנהלותו של חלק מהציבור החרדי בתחילתו של משבר הקורונה", אך עם זאת, "לא היה מקום, לטעמי, להשתלחות מכלילה זו, בעיקר נוכח העובדה כי בשנים האחרונות העמיק שיתוף הפעולה של החברה החרדית עם הרשויות בישראל והוא בא לידי ביטוי בין היתר בשיתופי פעולה בתחומי הכלכלה, העבודה, הרווחה ועוד"

(צילום: דוד כהן, פלאש 90)(צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אא

הרשות השנייה לטלוויזיה ורידו נזפה היום (חמישי) בעיתונאית חדשות 12 רינה מצליח, וקבעה כי האשמותיה את החברה החרדית בעניין השמירה על הנחיות משרד הבריאות היו "מכלילות ותייגו את רוב רובה של החברה החרדית כחברה אלימה שאינה משתפת פעולה עם הרשויות בישראל ואינה צייתנית ככלל". נציב תלונות הציבור ברשות, דוד רגב, הוסיף כי התבטאויותיה היו "פוגעניות ובלתי ראויות". בכך, אימץ רגב את אלפי התלונות נגד מצליח, ביניהם פנייה שהעביר ארגון "בצלמו" שמסר בתגובה כי הם מצרים על כך שהיא וגוף התקשורת לא נקנסו, "אולם ברור שלהבא רינה מצליח וחבריה לתקשורת יזהרו שבעתיים".

בתלונה שהוגשה באפריל לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו נגד מצליח נטען כי הדברים שאמרה במהלך משדר אולפן שישי על הציבור החרדי שלא מציית, לדבריה, להנחיות משרד הבריאות במאמציו לבלום את התפשטות נגיף הקורונה בישראל, ביטאו "הסתה ושנאה" וכן שהיא "שיקרה נגד ציבור שלם" בקביעתה כי "רוב הציבור החרדי אינו נשמע להוראות משרד הבריאות". לדברי המתלוננים, "בכך, הסיתה על ציבור שלם, הציבור החרדי שהינו ברובו שומר חוק".

במהלך המשדר טענה מצליח, בין היתר, כי כל החרדים תוקפים את פקידי מס הכנסה ומפגינים נגד הגיוס. בהמשך, לאחר שחבריה לפאנל ניסו לעדן את דבריה החריפים, התעקשה העיתונאית כי התופעה אינה מאפיינת רק את המיעוט מתוך המגזר החרדי. "כשפקידי מס הכנסה נכנסים למאה שערים או לבני ברק כדי לבדוק עסקים, הם יוצאים משם רק בליווי משטרתי בגלל שהם מותקפים על ידי התושבים", הוסיפה מצליח והזכירה לנוכחים את "ההפגנות האיומות" שאירעו "לפני 20 ו-25 שנה כשהיה צורך לסגור את כביש בר אילן בירושלים".

"אני צריכה להזכיר לכם מה קורה כשאברך מקבל צו גיוס למרות שהוא יודע שהוא לא יתגייס איזה הפגנות וסגירת כבישים אנחנו מקבלים", אמרה. לדבריה, "החרדים צריכים ללמוד הם חייבים לקבל את המדינה לטוב ולרע. אנחנו רוצים לסייע להם ואני מקווה שהיום יסייעו לכל תושבי בני ברק גם לעבור את השבת גם לעבור את החג וגם לתת להם תחלואה, אבל מערכת היחסים הזאת חייבת להשתנות זה לא יכול להיות שהחרדים מרגישים בלתי מחויבים לצווי המדינה".

כשביקשו העיתונאים האחרים בדיון ובהם דנה וייס, דני קושמרו והפרשן אמנון אברמוביץ', לומר שלא מדובר בכל החרדים, היסתה אותם מצליח תוך שהיא אומרת שמדובר ברוב החרדים וזו דעתה. לבסוף אמרה כי היא מביעה את עמדתה לא משנאת חרדים, אלא בשל מה שהיא כינתה "דאגה למדינה".

הנציב כתב בהודעתו כי "אין ספק כי יש מקום לביקורת על התנהלותו של חלק מהציבור החרדי בתחילתו של משבר הקורונה", אך עם זאת, "לא היה מקום, לטעמי, להשתלחות מכלילה זו, בעיקר נוכח העובדה כי בשנים האחרונות העמיק שיתוף הפעולה של החברה החרדית עם הרשויות בישראל והוא בא לידי ביטוי בין היתר בשיתופי פעולה בתחומי הכלכלה, העבודה, הרווחה ועוד".

כיממה לאחר קבלת התלונות, הבהירה חברת החדשות של ערוץ 12 את דבריה של מצליח ומסרה כי דבריה שלה נאמרו במסגרת חופש הביטוי ושיקפו את דעתה שלה. עוד נאמר בהודעה כי במהלך הדיון נאמרו פרשנויות שהציגו דעה הפוכה מדעתה של מצליח.

לצד הבירור של הנציבות, פנתה יו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, הגב' יוליה שמאלוב ברקוביץ', במכתב חריף למנכ"ל חדשות 12, מר אבי וייס. במכתבה הביעה יו"ר המועצה את מחאתה על דבריה של מצליח כלפי האוכלוסייה החרדית. "הטענה כי מדובר בדעה פרטית אין בה כדי להמעיט מהאחריות שיש לחברת החדשות ולעיתונאים שלה על הנאמר בשידורים. גם הבעת דעה עיתונאית פרטית צריכה להיות מגובה בעובדות ולא מבוססת על דעות קדומות. התבטאות זו של רינה מצליח, שיש בה משום סימון אשמים במצב, גורמת לקיטוב ופוגעת באופן אנוש בחברה החרדית. אם לא די בכך שמדובר בהתבטאות אומללה, הרי שאין באולפן נציג חרדי שיגיב להתבטאות זו ויגן על החברה החרדית. אמירות מסוג זה מלבות את השנאה בין האוכלוסיות בארץ, מעמיקות את הפערים בין המגזרים השונים ומרחיבות את חוסר אמון הציבור בתקשורת", כתבה יו"ר המועצה.

תגיות:חרדיםרינה מצליחהרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה