חדשות בארץ

הכנסת תכריע האם לערער על החלטת בג"ץ לבטל צו הריסת בית מחבל

את ההצעה לקיים דיון האם לבקש מבג"ץ לדון שנית הגיש ח"כ גדעון סער מהליכוד, שטען במליאה כי החלטת בג"ץ פוגעת בהרתעה וביכולת המדינה להשתמש בכלים אפקטיביים במלחמה בטרור. סער אמר כי "אבסורדי" שבנימוקיו לבטל את צו ההריסה נגד רוצחו של דביר שורק, השתמש בג"ץ בחלוף הזמן מאז הרצח

הריסת בתי מחבלים (צילום: פלאש 90)הריסת בתי מחבלים (צילום: פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת החליטה היום (רביעי) לקיים דיון בוועדת החוץ והביטחון בבקשה לדרוש מבג"ץ לערוך דיון נוסף על החלטתו לבטל צו ההריסה נגד ביתו של המחבל מחמוד עטאונה, חבר החוליה שאחראית לרצח רב"ט דביר שורק הי"ד. את ההצעה הגיש ח"כ גדעון סער מהליכוד, שטען בדיון במליאה כי החלטת בג"ץ פוגעת בהרתעה וביכולת המדינה להשתמש בכלים אפקטיביים במלחמה בטרור.

בג"ץ ביטל בשבוע שעבר את הצו להריסת ביתו של עטאונה, המואשם ברצח שורק בפיגוע דקירה בגוש עציון באוגוסט אשתקד. לפי כתב האישום, עטאונה היה מפקד החוליה שביצעה את הפיגוע. השופטים ענת ברון ועוזי פוגלמן קיבלו בדעת רוב את העתירה נגד הריסת הקומה שבה מתגורר עטאונה בבית כאחיל שליד חברון, בניגוד לעמדת השופט דוד מינץ שנותר בדעת מיעוט. העתירה הוגשה על ידי משפחתו של עטאונה והמוקד להגנת הפרט.

סער במליאה, בפברואר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)סער במליאה, בפברואר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בדבריו במליאת הכנסת, אמר סער כי "אבסורדי" שבנימוקיו לבטל את צו ההריסה, השתמש בג"ץ בחלוף הזמן מאז הרצח. "ראשית, כי בפסק הדין עצמו נקבע שהמדינה נקטה זהירות ראויה בבירור העובדות, כאשר תחילה הכחיש המחבל מעורבותו ברצח. שנית, כי קרוב למחצית מתקופת השיהוי היה הנושא בדיון בבית המשפט עצמו". הוא קרא ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להיעתר לבקשת משפחת הנרצח ולבקש דיון נוסף בפסק הדין בבית המשפט העליון.

השופטים הסבירו בהחלטתם כי רעייתו ושלושת ילדיו של עטאונה לא ידעו על מעשיו ומשכך מדובר בעונש לא מידתי. "במקרה שלפנינו, בבית העומד להריסה מתגוררים רעייתו של עטאונה ושלושת ילדיהם הקטינים בני שנתיים, שמונה ו-16. המשיבים אינם טוענים למעורבות כלשהי במעשיו הנפשעים של עטאונה, או לידיעה מצד מי מהם על כוונותיו לרצוח יהודים, ואף לא לתמיכה בדיעבד במעשה הרצח", נכתב בפסק הדין.

בהחלטתה ניתנה התייחסות למשך הזמן שחלף מעת הפיגוע ועד להוצאת כתב האישום ובעקבותיו צו ההריסה. "חלוף הזמן מביא לניתוק 'הקשר התודעתי' בין הרצח לבין הסנקציה בגינו, כך שכבר במועד שבו הוצא צו ההריסה היה כוחו ההרתעתי מוטל בספק, ובהיעדר האפקט ההרתעתי צו ההריסה עוטה כסות עונשית בלבד, וככזה הוא לוקה בחוסר סבירות ובחוסר מידתיות", נימקה השופטת ברון.

עם פרסום ההחלטה פנתה משפחתו של שורק לשר הביטחון ולראש הממשלה החליפי, בני גנץ, בבקשה לפעול לקיום דיון נוסף. הבקשה הועברה עם העתק ללשכת היועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק, שבסמכותם לבקש דיון נוסף בנושא. מדובר בצעד חריג ויוצא דופן, שכן החלטות בית המשפט העליון אינן ניתנות לערעור, והפעמים בהן נעתר בית המשפט לבקשות על דיונים חוזרים נדירות למדי.

תגיות:צו הריסהבג"ץועדת החוץ והביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה