חדשות יהדות

"הארץ" מציג: הדלפת חומרי חקירה נגד הידברות בשם "הגנת הפרטיות"

הבוקר פורסמה כתבה מגמתית בעיתון 'הארץ' נגד ארגון הידברות ושתיים מעובדות מחלקת אמ"א, הנאבקת להציל חיים ומסייעת לנשים במצוקה השוקלות לבצע הפלה. עו"ד יגאל דנינו: "דרשנו לבטל את כתב האישום בגין הגנה מן הצדק ואכיפה בררנית מובהקת. לקראת הכרעת השופט בסוגיה הודלפו לעיתון חומרי חקירה בניגוד לחוק, במטרה להשפיע על ההחלטה". בהנהלת הידברות מבהירים: "פעלנו ונמשיך לפעול להצלת חיים מתוקף החובה ההלכתית והמוסרית, ובהתאם לחוק"

  • ד' סיון התש"פ
(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

הבוקר זכו קוראי עיתון "הארץ" להיחשף להדלפה בלתי חוקית של חומרי חקירה, במסגרת כתב אישום תקדימי שהגישה הרשות להגנת הפרטיות נגד ארגון הידברות ושתיים מעובדות הארגון שהציעו עזרה וסיוע לנשים במצוקה שעמדו לקראת ביצוע הפלה. הדבר אירע במסגרת פעילות מחלקת אמ"א (אמא מצילה אותי) בהידברות, שהצילה בס"ד עד היום את חייהם של למעלה מ-4,000 ילדים בעם ישראל.

על פי כתב האישום הנדיר, עובדות מחלקת אמ"א קיבלו מידע אודות נשים העומדות לפני ההחלטה הגורלית להפיל את פרי בטנן, ובשיחה רגישה ומנומסת הציעו את עזרת הארגון במטרה לאפשר להן לשקול מחדש את הצעד שאין ממנו דרך חזרה. לפי כתב האישום, העובדות עברו על חוק 'הגנת הפרטיות', בכך שהשתמשו במידע שהגיע ממרפאה המבצעת הפלות, ושוחחו עם נשים במטרה להניא אותן מהמהלך ולהציע להן עזרה וסיוע נפשי וכלכלי.

יצוין כי מדי שנה מגיעות למחלקת אמ"א מאות פניות של נשים במצוקה, מכל רחבי הארץ, הזוכות לסיוע ותמיכה בהיקפים נרחבים, כולל עזרה כלכלית משמעותית, ליווי אישי ומידע רפואי אמין בדרך התורה. הרוב המוחלט של הפונות מאושרות בדיעבד על ההחלטה שקיבלו – לא לוותר על ילדיהן.  

עו"ד יגאל דנינו, המייצג את אחת מהעובדות, חושף את הרקע לפרסום המגמתי. "צריך להבהיר, ראשית לכל, שחוק הגנת הפרטיות עצמו כולל הגנה על המפר אם וכאשר 'הפגיעה נעשתה בנסיבות שבהן הייתה מוטלת על הפוגע חובה חוקית, מוסרית, חברתית או מקצועית לעשותה' - לשון החוק", מבהיר עו"ד דנינו. "ברור לכל בר דעת כי מבחינתן, כנשים חרדיות שומרות תורה ומצוות, חלה עליהן חובה מוסרית וחברתית על פי ההלכה לבצע שיחה (אחת ויחידה) עם אותן נשים העומדות לפני הפלה ולנסות להציע עזרה במצוקתן.

"הכתבה עצמה פורסמה לקראת החלטת השופט, בנוגע לבקשתנו לבטל לחלוטין את כתב האישום, בעילת הגנה מן הצדק ואכיפה בררנית. כתב האישום הנדיר הוגש תוך אכיפה בררנית על רקע השקפה אידאולוגית. הפרקליטות סוגרת תיקי ענק לסוחרים במידע רפואי מתוך מאגרי מידע של בתי חולים, קופות חולים ועוד, כאשר בחלק גדול מהמקרים אין ענישה בכלל, ובמקרים מחמירים העניין נסגר בהליך מנהלי בלבד. ואילו כאן היא מכריזה מלחמת חורמה בתיק שאין לו שום מטרה, מלבד רעש תקשורתי וקידום אג'נדה מסוימת בסוגיית ההפלות, באמתלה של 'הגנת הפרטיות'".

 

ניסיון פסול להפעלת לחץ תקשורתי

"פרסום הכתבה המגמתית, הכוללת הדלפה של חומרי חקירה משטרתית, לקראת קבלת החלטת השופט בנוגע לביטול כתב האישום, מעלה תמיהה האם יש כאן ניסיון פסול להפעיל לחץ תקשורתי ולהשפיע באמצעותו על ההחלטה. מדובר בצעד חמור שאינו עולה בקנה אחד עם המטרות המוצהרות של הרשות להגנת הפרטיות, האמורה לגלות רגישות יתרה לפרטיות הנחקרות בעיצומו של ההליך המשפטי בעניינן", מסכם עו"ד יגאל דנינו.

בהנהלת הידברות משוכנעים כי בית המשפט יקבל את התפיסה העקרונית, לפיה חלה חובה להציל חיי תינוקות במקרים שאינם מהווים סכנה לאם או לעובר. "עובדי הארגון פועלים אך ורק במסגרת החוק, ומקפידים על שמירת פרטיות הנשים הפונות אליהם לסיוע מיוזמתן, וכך היה גם במקרה הנדון. 'המציל נפש אחת — כאילו הציל עולם ומלואו', וזאת למען עתיד העם היהודי ובהתאם לחוקי המדינה".

עו"ד ענת נוי־פרי, המייצגת את ביתן־דנינו מסרה בתגובה: "האמת רחוקה ממה שמוצג בכתב האישום. נעשו במקום שעבדה דברים חמורים שמזעזעים את אמות הסיפין. במקום לתפוס את אלה שבאמת עברו על החוק, לקחו דג רקק שהמצפון הפריע לה ולא ידעה מה לעשות עם עצמה אל מול המראות שראתה. היא עבדה במקום שבו עשו הפלות כמו שעושים סנדוויצ'ים, ילדה קטנה שראתה נשים בוכות שמצטערות על מה שעשו והתחבטה עם עצמה והחליטה בייעוץ עם רבנית שהעזרה היחידה שהיא יכולה להציע זה שיחת טלפון אחת. המקום בו עבדה הפך את ההפלות למסחרה, תעשייה של כסף. הנשים הללו בסך הכול קיבלו שיחת טלפון אחת ולא ניזוקו. גם החוק מקנה לה הגנה בשם המוסר, והיא עשתה מעשה מוסרי ומוצדק, בעוד המרפאה הרשתה לעצמה לעבור על החוק".

תגיות:הפלותהארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה