חדשות בארץ

פניית בית הדין בהאג לפלסטינים שצפויה להשליך משמעותית על ישראל

ההודעה שהועברה להנהגת הרשות מבקשת לברר האם הצהרתו של הנשיא הפלסטיני, לפיה הוא "משוחרר" מההסכמים עם ישראל, משליכה על גורלם של הסכמי אוסלו, שכן בישראל טוענים כי עצם העובדה כי ברשות ממשיכים להכיר בהסכמים מ-1993 שוללת מהם את ההכרה כמדינה - מה שמונע מבית הדין לדון בתלונות

תובעת בית הדין מודיעה על פתיחת החקירה, בדצמברתובעת בית הדין מודיעה על פתיחת החקירה, בדצמבר
אא

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג פנה אתמול (שלישי) לרשות הפלסטינית בבקשת הבהרות ו"מידע נוסף" בנוגע להודעת הנשיא אבו מאזן על הפסקת התיאום וההסכמים מול ישראל, בעקבות הכוונה הישראלית לספח שטחים בגדה המערבית. זאת, ברקע פתיחתה של חקירה מקדמית של פשעי מלחמה שביצעו לכאורה ישראל וחמאס, שעליה הודיעה התובעת פאטו בנסודה בדצמבר.

ההודעה שהועברה להנהגת הרשות מבקשת לברר האם הצהרתו של הנשיא הפלסטיני, לפיה הוא "משוחרר" מההסכמים עם ישראל, משליכה על גורלם של הסכמי אוסלו, שכן בישראל טוענים כי עצם העובדה כי ברשות ממשיכים להכיר בהסכמים מ-1993 שוללת מהם את זכות העמידה מול האג, שדן רק בסכסוכים מול מדינות ולא מול ישויות שאינן מוכרות כמדינה. אולם, אם ברשות ישיבו כי הסכמי אוסלו מבוטלים לאלתר, תהיה לכך משמעות רבה בשדה המשפטי, שבו ישראל, בהיעדר הסכם קיים עם הפלסטינים, תיאלץ למצוא תשובה אחרת לטיעונים של בית הדין הבינלאומי. גם בנסודה, שביססה את טיעונה על ההסכמים מול הצדדים, תצטרך לגבש שוב את עמדתה.

נתניהו מכריז על הכוונה לספח את בקעת הירדן וחלקים נוספים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו מכריז על הכוונה לספח את בקעת הירדן וחלקים נוספים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בתשובת ישראל לבית הדין בהאג, שנכתבה על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, נכתב כי "ההסכמים הקיימים בין הישראלים לפלסטינים מבהירים כי כעניין משפטי ומעשי, אין לפלסטינים סמכות שיפוט פלילית על אזור C, על ירושלים ועל אזרחים ישראלים – ומכאן שאין ביכולתם להאציל כדין סמכות שיפוט כזו". עוד נכתב בחוות הדעת כי "זהו עיקרון משפטי בסיסי שאדם או ישות אינם יכולים להעביר את מה שאינו ברשותם. משכך, שוב תידרש 'לוליינות משפטית' בלתי סבירה כדי לטעון שיש לפלסטינים סמכות שיפוט פלילית מסוג כלשהו על אזרחים ישראלים, שאותה הם יכולים להאציל לבית הדין… סמכות שיפוט זו מוחרגת במפורש באותם הסכמים אשר כוננו את הרשות הפלסטינית".

מוקדם יותר החודש הודיע אבו מאזן כי הרשות הפלסטינית החליטה "להתנער מההסכמים עם ממשלת ישראל והממשל האמריקני", ובכללם אלו הביטחוניים, בשל כוונת השניים לספח שטחים בגדה המערבית, במסגרת "עסקת המאה" של ממשל דונלד טראמפ. עם זאת, אין זו הפעם הראשונה שהנשיא הפלסטיני מכריז על צעדים אלה, שמעולם לא פורטו כיצד הם ייעשו, אם בכלל, תיושם ההכרזה שלו.

בישיבת ההנהגה הפלסטינית אמר יו"ר הרשות כי על ישראל לשאת בכל האחריות לאוכלוסייה הפלסטינית מול הקהילה הבינלאומית ככוח כובש. בנוסף לכך, הודיע אבו מאזן כי הרשות "מטילה על הממשל האמריקני את האחריות לפשע נגד העם הפלסטיני, ורואים בו שותף לתוקפנות ולפגיעה בזכויות עמנו".

הוא טען כי "עסקת המאה היא הבסיס להחלטת הסיפוח הישראלי, נתניהו שם את הסיפוח בראש סדר העדיפויות שלו בעקבות התכנית". בנוסף לכך, הוא הבהיר כי "סיפוח חלק משטחי פלסטין על ידי ממשלת הכיבוש הוא ביטול הסכם אוסלו".

תגיות:הרשות הפלסטיניתישראלבית הדין הפלילי הבינלאומיהסכמי אוסלו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה