כתבות מגזין

האם ביל גייטס אחראי לקורונה? מומחים מנתחים את התאוריה המופרכת

תיאוריית הקונספירציה ששכנעה רבים, מטילה את האחריות לפרוץ מגפת הקורונה על המיליארדר האמריקני ביל גייטס. לטענת מפיצי התיאוריה - גייטס מבקש לשלוט בעולם באמצעות המגפה המסתורית. מהיכן מגיעות הטענות, ואולי בכל זאת יש בהן משהו? בעזרת מומחים ניסינו לעשות סדר

  • ד' סיון התש"פ
בעיגול: ביל גייטס (צילומים: shutterstock)בעיגול: ביל גייטס (צילומים: shutterstock)
אא

אם חשבתם שהקורונה החלה בעקבות אזרח סיני מהשורה שביקר בשוק החיות בוואהן ורכש עטלף נגוע, חשוב שתדעו כי ישנה קבוצה גדולה של אנשים המאמינה כי הטענה הזו איננה אלא שקר שהמציא מי שהמציא ואשר נועדה לכסות על האדם האמתי שאחראי למגפת הקורונה: המיליארדר האמריקני הנודע ביל גייטס, ממציא תוכנת המייקרוסופט הפופולרית.

סביר להניח שאתם מעלים כעת חיוך. כל בר דעת מבין שישנו מרחק רב בין המציאות לבין תיאוריות הזויות שכאלו. אלא שכאשר מדובר במשבר הקורונה, נראה שיש את אלו שמעדיפים לקחת את הקונספירציות הרחק, גם למקומות שנראים הזויים ובלתי נכונים בעליל.

מה באמת גורם לאנשים להימנע מקבלת הטיעונים הרשמיים ולחפש כל העת סיבות ותוצאות אחרות לאירועים שהתרחשו, החל מנחיתת האדם הראשון על הירח ועד להפלת מגדלי התאומים? יצאנו לבדוק זאת מול ד"ר ארז גרטי, ממכון דוידסון לחינוך מדעי, ועם הפסיכולוג ד"ר ארז יעקובי, חוקר ומרצה בכיר בקריה האקדמית אונו, וממחברי הספר 'קילר אינסטינקט'.

ארז גרטיארז גרטי

 

הריאיון שהוביל לתיאוריה

תיאוריית הקורונה החלה בעקבות ראיון שהעניק רופא כמעט אנונימי לעיתון בלגי. ד"ר כריס ואן קרקהובן התראיין לעיתון Het Laast Nieuws, ובמהלך דבריו ציין המראיין כי אנטנות של טכנולוגיית 5G הותקנו סמוך לעיר וואהן, בה פרץ ווירוס הקורונה. לאחר מכן פנה המראיין אל הדוקטור ושאל, האם ייתכן קשר בין פרוץ הווירוס לטכנולוגיה המדוברת. קרקהובן השיב כי לא בדק את הדברים, אבל הוסיף כי ייתכן שיש קשר בין האירועים. הריאיון המדובר כבר הוסר מהרשת, אבל התיאוריה שפשטה בעקבות הדברים כבר התפשטה בין יבשות ומדינות.

לפני שנצלול לבדיקת נכונות הטענות, נביא בפניכם את עיקרי טענתם של תומכי התיאוריה: לפי דבריהם, מגפת הקורונה קשורה בקשר הדוק לפריסת טכנולוגיית ה-5G. תומכי התיאוריה מאמינים כי שני האירועים הללו הם חלק מתכנית כלל עולמית שמוביל המיליארדר האמריקני ביל גייטס, אשר נועדה בסופו של דבר לחייב את אוכלוסיית העולם להתחסן נגד הווירוס, כאשר אל בליל החיסון יוחדרו שבבים אלקטרוניים שיוזרקו אל בני האדם ויאפשרו מעקב רציף אחר כל אדם ברחבי העולם, וכך יוכל גייטס יחד עם קבוצה של אליטות מתחומי המשפט, התקשורת והאקדמיה, לשלוט באוכלוסיית העולם מרחוק. לפי הקונספירציה, השליטה איננה המטרה החשובה מבחינת אותם גורמים, כי אם חלק ממטרת העל שנועדה לדלל את האוכלוסייה העולמית, על ידי הווירוס וגם באמצעות החיסונים שיבואו בעקבותיו, זאת בכדי להביא להפסקת התחממות כדור הארץ ולפריחת הטבע.

שבב מחשב שמשתלט על <a class=גוף האדם (צילום: shutterstock)" src="https://storage.hidabroot.org/Graphics/Storage/222960.jpg" />שבב מחשב שמשתלט על גוף האדם (צילום: shutterstock)

אין ספק שמפתחי הקונספירציה מאופיינים ביצירתיות רבה ובדמיון מפותח לא פחות, אלא שכנראה יש להם גם יכולת להשפיע על קהל גדול. מהר מאוד היה ניתן לראות שהתפשטות התיאוריה הפכה למוחשית, והובילה את חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, בהן גוגל, יוטיוב, פייסבוק ועוד לחסום פורומים וקבוצות שבהם קודמו הטענות הללו. חסימות אלו רק גרמו להצתת הדמיון ולהענקת כביכול אישור עבור חובבי הז'אנר, לפיו חברות הטכנולוגיה פועלות לצד גייטס וחבר מרעיו במטרה למנוע מהאנושות לדעת על תכניותיהם המסוכנות.

 

"אין צורך בשבבים מתוחכמים כשיש את הסלולארים החכמים שמגלים הכל"

דוקטור ארז גרטי, האם ייתכן שיש קשר בין טכנולוגיית ה-5G לווירוס הקורונה?

"טענה זו שכביכול יש קשר בין השניים מופרכת מהיסוד", טוען ד"ר גרטי באופן חד משמעי, "אין כל קשר בין הווירוס לטכנולוגיה, זאת בשל העובדה הפשוטה שטכנולוגיית ה-5G היא טכנולוגיה מתקדמת העובדת על תדרים מעט שונים מהטכנולוגיה שיש כיום. קרינה בתדרים הללו לא יכולה לעשות שינויים בקשרים הכימיים שבגוף שלנו או בוירוס, ולכן לא יכולה להפוך אותו ליותר אלים.

"גם העובדה שהעיר וואהן רושתה בטכנולוגיית ה-5G אינה אומרת שהטכנולוגיה הביאה את הווירוס", הוא מוסיף, "שכן הימצאות של שני גורמים יחד לא בהכרח גורמת ליצירת הקשר ביניהם, ממש כפי שטבילת תפוח בדבש לא גורמת לשלכת על אף שהם מתרחשים אחד בסמוך לשני. אין שום סיבה ביולוגית לקשר בין הווירוס לטכנולוגיה. בנוגע לטענה שמפרסמים מפתחי הקונספירציות, לפיה התקנת האנטנות נעשית דווקא בלילה ולא לאור יום, יכול מאוד להיות כי מדובר בעניין פרקטי ותו לא, ממש כפי שעושים עבודות בכביש בלילה".

ומה בדבר הטענה כי ביל גייטס מעורב בייצור הווירוס במטרה לדלל את האוכלוסייה?

"ביל גייטס הרוויח הרבה מאוד כסף במהלך חייו ותרם חלק גדול מכספו עבור אוכלוסיות מעוטות יכולת בכל רחבי העולם. הוא סייע לקבוצות שונות בעולם להתחסן נגד מחלות קשות כדי להצילן ממוות בייסורים ממחלות, ותרם תרומה אדירה למיגור מחלת הפוליו - שיתוק הילדים ממקומות רבים בעולם. יתכן שעל בסיס זה פרצה התיאוריה", מעלה ד"ר גרטי השערה.

ביל גייטס (צילום: shutterstock)ביל גייטס (צילום: shutterstock)

"אבל כמובן שהווירוס הזה בפירוש לא מדלל את אוכלוסיית העולם", הוא מדגיש, "שיעור התמותה שלו הרי נמוך באופן יחסי, ומספר הנפטרים הכולל עומד על כ-200- 300 אלף, שזה טראגי, אבל ההשפעה שלו על גודל האוכלוסייה מזערי ביותר".

תומכי התיאוריה מביאים כראיה לדבריהם, דברים שאמר גייטס בעבר על כך שעלולה לפרוץ מגפה, כרמז לכך שהקורונה תוכננה על ידו. כיצד הוא יכול היה לדעת שמגפה עומדת לפרוץ?

"הוא התריע על כך שעומדת להיות מגפה. אבל הוא לא היה היחידי שאמר את הדברים. אפידמיולוגים ברחבי העולם הזהירו ופרסמו מאמרים המתריעים על כך שעלולה לפרוץ מגפה עולמית. המאמרים הללו פתוחים לכל, וביל גייטס התוודע להם כמו רבים אחרים, רק שהוא מביע את דעתו בנושאים שונים ומפורסם מספיק כדי שדבריו יגיעו לכל רחבי העולם.

"מעבר לכך, אם נבחן את הדברים היטב, נראה כי מגפת הקורונה אכן הייתה עניין של זמן. יש אזורים רבים בעולם בהם אנשים חיים כיום בצפיפות רבה ובסמיכות לבעלי חיים שעלולים להיות המקור לווירוסים שונים. כמו כן יש אמצעי תחבורה מאוד יעילים בין כל חלקי העולם, והנוסעים מעבירים ווירוסים ממקום אחד למשנהו. כך שמגפה עולמית הייתה באמת רק עניין של זמן.

"בכלל, סביב כל הטענות שנקשרות לדבריו של גייטס, אני מציע לבדוק היטב מה באמת הוא אמר, גם בנוגע לטענות של תומכי התיאוריה על כך שלדבריו, החיסונים מדללים את אוכלוסיית העולם. פעמים רבות אלו אמירות שהוצאו מהקשרן, או דברים שכלל לא נאמרו ומתפרסמים לאחר מכן כאמת מוחלטת".

תיאורטית ייתכן כי החדרת שבבי מעקב באמצעות חיסונים היא דרך אפקטיבית במיוחד לשלוט על אנשים, כך שאולי ירצה מי שירצה להשתמש ביכולת הזו?

"גם אם נאמר שהטכנולוגיה הזו קיימת, כדי להפעילה בשטח, יהיה צורך לייצר שבבים בעלות של מיליארדים וכמות אדירה מהם. הם יצטרכו להיות מתוחכמים למדי; גם זעירים באופן שלא ניתן לראותם, ובנוסף בנויים בצורה כזאת שמערכת החיסון שלנו לא תדחה אותם באותו האופן שהגוף נלחם בכל גוף זר אחר שנכנס לקרבו. יהיה צריך להפיץ אותם להמונים בסתר במבצע לוגיסטי סופר מסובך וחשאי,  בו בזמן שכמעט כל אדם ברחבי העולם מחזיק בכיסו סלולארי חכם שמגלה עליו הכל, מי הוא, מי הם חבריו, מה המיקום שלו בכל רגע נתון, איך הוא נראה, מה הוא מחפש באינטרנט ועוד. בשביל מה צריך טכנולוגיה כל כך יקרה ומסובכת בזמן שיש את הסלולארי החכם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"ודבר נוסף - שהוא נכון לכל תאוריות הקונספירציה - כדי להוציא לפועל מבצע כזה, צריך שהרבה מאוד אנשים יהיו שותפי סוד לעניין. בעולם של היום, שבו אפילו סודות המודיעין הכמוסים של ארה"ב דלפו על ידי ויקיליקס, קשה להאמין שיש כל כך הרבה אנשים שותפי סוד לכזה דבר וזה עדיין לא דלף החוצה".

למה כל חברות הטכנולוגיה נלחמות במידע המתפרסם בעניין, ממה הן חוששות?

"התקופה בה אנו חיים כוללת מתקפות ממשיות של בני אדם זה על זה וגם מתקפות של מידע כוזב. פרסום מידע שאינו נכון הוא לפעמים חלק ממאבק כולל יותר ובעל השלכות נרחבות. כך שעשויות להיות לפרסום המידע הזה השלכות משמעותיות. כפי שאכן התרחש, כאשר מדענים הותקפו ואנטנות ניזוקו כחלק ממאבק של אנשים שהאמינו לתיאוריות.

"מידע כוזב הוא מסוכן במיוחד גם בגלל שהעברתו מאדם לאדם מהירה ביותר, וגם בשל הקושי להפריך את המידע הזה. כשטיפש זורק אבן לבאר - אלף חכמים לא יוכלו להוציא אותה, כך גם בתיאוריות הללו, תפוצתן והיכולת להילחם בהן מוגבלת, כך שישנה חשיבות למנוע את העברת המידע הזה.

"ואכן, ענקי המידע כמו פייסבוק וגוגל הכריזו על מלחמה בחדשות המזויפות, ולטעמי הן עושות זאת לאט מדי. הדרך הנכונה שלנו האזרחים לעצור את מתקפת המידע הלא-נכון היא באמצעות הפעלת שיקול דעת כאשר נתקלים במידע מסוים, והימנעות מהעברתו לאדם או לקבוצות אחרות במקרה שלא בטוחים לגבי נכונות הדברים שמופיעים בו".

ומה בדבר הטענה כי סין ייצרה את הווירוס כחלק מנשק ביולוגי?

"הטענה הזו נראית רחוקה מהאמת. לפי טענה זו, הווירוס הונדס כביכול על ידי בני אדם. אין לכך כל ביסוס וראיה. להיפך, ווירוס הקורונה דומה לסארס שפגע בעולם אך לפני מספר שנים ולנגיפים נוספים המוכרים למומחים, כך שאין סיבה להאמין שהוא הונדס.

"ולגבי דבריו של חתן פרס נובל לשעבר, אשר טען שהווירוס הנוכחי כולל רכיבים מווירוסים אחרים. זו טענה הזויה, והיא דומה לכך שניקח ספר אחד ונאמר שהוא דומה לספר אחר, רק על בסיס משפטים מאוד קצרים. החומר התורשתי של הנגיף הזה רוצף כבר והוא נראה טבעי לחלוטין.

"יש עוד בעיה בטענה שמדובר בנשק ביולוגי, משום שהווירוס קודם כל פגע קשה בסינים עצמם מבלי שהם יכלו להתגונן מולו, והרי המטרה הראשונה של אלו המייצרים לוחמה ביולוגית היא לוודא כי מי שייפגע ממנו יהיו רק האויבים. כך שזה לא נראה סביר שסין ייצרה את הווירוס שפגע קודם כל בה".

 

טביעת אצבע רוסית

מומחים שונים ברחבי העולם מעריכים כי 'תיאוריית השבבים' לא פרצה בחלל ריק. רשת 'בלומברג' האמריקנית דיווחה כי מניתוח 22 אלף החשבונות ברשתות החברתיות שהובילו את הטענות על כך שביל גייטס אחראי למגפת הקורונה, מדובר היה בחשבונות מזויפים ברובם. לפי הדיווח ב'בלומברג', הפצת תאוריית ה-G-5 מזכירה את האופן שבו התערבה רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דברים דומים פרסם העתידן ד"ר רועי צזנה, שדבריו צוטטו ב'גלובס'. "רשת דור 5 היא אחת מהטכנולוגיות שהרוסים החליטו לערער על קיומה", כתב צזנה. "מחקר מ-2018 חשף שבשנת הבחירות בארצות-הברית, טרולים רוסים - שממומנים ומונחים על-ידי השלטון - הפיצו שמועות שהופרכו מזמן בנוגע לבטיחותם של החיסונים. הרוסים לא עצרו שם, כמובן. למה להפסיק עם אסטרטגיה מנצחת? בשנים האחרונות מפיצה רשת RT America פאניקה גם בנושא הגידולים המהונדסים גנטית. מחקר שנערך בנושא הוכיח שהרשת (ביחד עם הרשת-האחות הרוסית Sputnik) מזכירה את הגידולים האלו בכל הזדמנות - יותר מכל ארגוני החדשות האמריקאים גם יחד. כמעט תמיד הם מופיעים בהקשרים שליליים".

אנחנו מבינים שהתיאוריה הזו אינה נכונה, אךמדוע אנשים כה רבים מאמינים בה וממהרים להעביר אותה למכרים וידידים בכדי לשכנעם בנכונותה?

ד"ר ארז יעקובי, פסיכולוג ומרצה בכיר בקריה האקדמית אונו, מסביר: "אנשים נמצאים באי-וודאות ובחרדות בעקבות פרוץ מגפת הקורונה, והם גם לא סומכים על הממסד. זה מוביל אותם לקבל כל מיני הסברים מופרכים למצב.

"סיבה עמוקה יותר היא, כי בני האדם מנסים להשיג שליטה על חייהם. והצורך הפנימי להשיג שליטה על החיים גורם להם לבצע פעולות שהם מאמינים שיוכלו להחזיר להם את ההרגשה של שליטה, כולל אמונה בתיאוריות שאין בינן לבין האמת דבר. מצב זה מחריף בתקופה כזו של חוסר וודאות, כאשר אין חיסון ראוי למגפה והעתיד הכלכלי והבריאותי נראה לוט בערפל".

ד"ר ארז יעקובי מוסיף כי "ברגע שבני האדם מקבלים טענה מסוימת זה גורם להם להאמין באשליה לפיה הם שולטים במצב, ולכן הם ייתפסו באשליה הזו ככל יכולתם. הטכניקה הזו מוכרת בפסיכולוגיה, ויכולה לסייע לדוגמה למנהלים אשר מעוניינים להטמיע טכנולוגיה חדשה, במקרה כזה ראוי שיכירו לעובדים את אותה הטכנולוגיה קודם הטמעתה, בשל הצורך הגדול של בני האדם לשלוט במצב שבו הם נמצאים".

לדברי ד"ר יעקובי, יש אוכלוסייה אשר פגיעה יותר מאחרים להאמין בתיאוריות מסוג זה. "אנשים שהם חסרי ביטחון עצמי מועדים להאמין בטענות כאלו יותר מאחרים", הוא טוען. "אותם אנשים שומעים עמדות שהן שונות ממה שהחזיקו בהם עד כה, ומאמינים לכך ביתר קלות, כולל בטענות וטיעונים שעלולים להיראות מופרכים. אותם אנשים חסרי ביטחון מתקשים גם להודות בטעותם לאחר שאמונתם בעניין מתחילה להתערער, כך שלאחר שהם הפיצו את התיאוריה והתייחסו אליה כאמת מוחלטת בפני סביבתם, הם יימנעו מלחזור בהם וימשיכו לדבוק בדברים. יש גם קבוצה נוספת שעשויה להאמין בתיאוריות קונספירציה - אלו בני האדם אשר קרויים בעלי 'פתיחות קוגניטיבית'. מדובר באנשים המאמצים תיאוריות ואמונות אחרות בקלות יתרה, והם עלולים להאמין בטענות שונות, למרות היותן מופרכות מכל בחינה שהיא".

תגיות:ביל גייטסטכנולוגיהקורונהשבב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה