חדשות בארץ

יוזמה חדשה: יועמ"ש הכנסת ייבחר על ידי חברי הכנסת

חברי הכנסת שלמה קרעי ואיילת שקד מציעים, כי ועדת האיתור לבחירת היועץ המשפטי לכנסת לא תכלול נציגים שאינם חברי כנסת, וזאת בשונה מהמצב הנוכחי. קרעי: "ראוי שהיועץ ייבחר ללא מעורבותן של רשויות אחרות או גורמים זרים"

קרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)קרעי (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

חברי הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) ואיילת שקד (ימינה) הגישו היום (שני) הצעת חוק חדשה, לפיה היועץ המשפטי לכנסת ייבחר באמצעות ועדה שתורכב מחברי כנסת בלבד.

במצב הדברים הנוכחי, יועמ"ש הכנסת נבחר באמצעות ועדת איתור ציבורית, בראשה עומד שופט בית המשפט העליון בדימוס. הוועדה, הממליצה ליו"ר הכנסת על מספר מועמדים לתפקיד, כוללת – בנוסף לשופט – שלושה חברי כנסת, וכן את נציב שירות המדינה, נציג מטעם לשכת עורכי הדין ונציג ההשכלה הגבוהה, כך שהנציגות מטעם הכנסת נמצאת בה במיעוט.

על פי הצעתם של קרעי ושקד, כאמור, הליך בחירת היועץ יופקד באופן בלעדי בידי הכנסת. בוועדת האיתור לא יכהנו חברים שאינם חברי כנסת; היא תכלול 5 חברי כנסת, ולקואליציה יהיה בה רוב. מקורות בכנסת טענו, כי יו"ר הכנסת יריב לוין פועל מאחורי הקלעים לקידום המהלך.

לדברי קרעי, "האיזון העדין בין רשויות השלטון בישראל מופר באופן גס. הפגיעה המשמעותית ביותר היא מצד הרשות השופטת, אשר מכרסמת באופן רציף בסמכויותיה של הכנסת, שהינה הרשות העליונה, והיחידה שנבחרת על ידי העם".

"כחלק מהשמירה על עקרון הפרדת הרשויות וחיזוק מעמד הכנסת, ראוי שהיועץ המשפטי לכנסת ייבחר לתפקידו בהליך בו משתתפת נציגות רחבה של חברי הכנסת, ללא מעורבותן של רשויות אחרות או גורמים זרים", הוסיף קרעי. "הצעה זו תחזיר לכנסת את עצמאותה המלאה בבחירת אדם לתפקיד חשוב ומהותי כל כך לעבודתה השוטפת, כיועץ המשפטי לכנסת, ותמנע כל מעורבות חיצונית במינוי זה".

שקד, לשעבר שרת המשפטים, הדגישה כי "בית המשפט העליון וגורמי הרשות המבצעת לא צריכים להיות מעורבים בהליכי בחירת היועץ המשפטי של הכנסת. הכנסת, כנציגת העם, מגוונת דיה לבחור עבור עצמה את הגורם שייצג אותה". לדבריה, "ההסדר שקיים היום פוגע במעמדו הציבורי של הכנסת כאשר הוא מותיר את נציגיה בוועדת האיתור במיעוט. מן הראוי הוא, שחברי הכנסת יהיו בעלי ההשפעה הבלעדית בקבלת ההחלטה וללא מעורבותן של הרשויות האחרות. יש להחזיר לכנסת את העצמאות בבחירת נציגיה כחלק מעקרון הפרדת הרשויות, ולחזק את מעמדה כבית הנבחרים".

"הכרה בחשיבותו של עקרון הפרדת הרשויות אינה שייכת לקואליציה או לאופוזיציה, ואינה שייכת למגזר ספציפי כזה או אחר", המשיכה שקד. "ההקפדה על גבולות גזרה ברורים היא אינטרס משותף של כל אלו המאמינים בעקרון הדמוקרטיה, ללא קשר בין ימין ושמאל".

תגיות:הכנסתאיילת שקדשלמה קרעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה