חדשות בארץ

שר המשפטים לשעבר: "סביר להניח שמינוי מנדלבליט לא היה עובר היום"

השר לשעבר משה ניסים, שישב בוועדת האיתור שהמליצה למנות את אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה, אמר כי הוועדה לא הייתה מודעת להקלטות מנדלבליט-אשכנזי, וקרא לחשוף אותן במלואן: "לא ייתכן שמסתירים מהציבור דבר שאולי הוא חמור"

מנדלבליט (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)
אא

שר המשפטים לשעבר, משה ניסים – שהיה חבר בוועדת האיתור שהמליצה בשנת 2015 למנות את אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה – התייחס הבוקר (שני) למעורבותו של מנדלבליט בפרשת הרפז. "סביר להניח, שלפי הידוע לנו כיום – מינוי מנדלבליט לא היה עובר בוועדה", אמר בריאיון לשרון גל בגלי ישראל.

דבריו של ניסים נאמרו על רקע הציטוטים שחשפה העיתונאית איילה חסון מהקלטת שיחה, שנערכה לפני כעשור בין הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, לבין מנדלבליט, שכיהן אז כפרקליט הצבאי הראשי. מתוכן דבריה של חסון בחדשות 13, עלה כי מנדלבליט הבטיח לכאורה לאשכנזי לפעול לסגירת התיק נגדו בפרשת הרפז.

השר לשעבר משה ניסים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)השר לשעבר משה ניסים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ניסים הדגיש, כי חברי הוועדה לא היו חשופים למידע שפורסם לאחרונה: "באותו זמן, כשהוועדה ישבה, המשקל של הנושא הזה היה נמוך, כמעט אפסי. הגילויים כעת על קלטות, שמי יודע מה נאמר בהן, יכולים לגלות תופעות קשות שאי אפשר היה להאמין שמועמד לכהונת יועץ משפטי לממשלה היה יכול לנהוג כך".

"זה לא היה לפנינו באותה מידה, זה היה במנות מאוד נמוכות וקצובות", הוסיף ניסים. לטענתו, הוועדה לא הבינה בזמן אמת את גודל הסיפור: "לו היה משהו שחשים בו שהוא בעל משקל ממשי, יכול להיות שהתמונה הייתה אחרת".

בתשובה לשאלה, האם לדעתו מנדלבליט הסתיר מידע מחברי הוועדה, ענה ניסים: "ככל שיש קלטת, שבה מסתבר שיש בעיה רצינית שאי אפשר להתעלם ממנה, ככל שזה נכון וככל שהיה דבר כזה – אז הוא היה צריך להביא זאת בפני הוועדה".

ניסים סירב לחוות דעה האם על מנדלבליט להתפטר מתפקידו, שכן לדבריו אינו יודע את תוכנן המלא של הקלטות. הוא הבהיר, כי חובה לחשוף את הקלטות במלואן: "לא ייתכן שמסתירים מהציבור דבר שאולי הוא חמור".

השר לשעבר, שכיהן מטעם הליכוד, מתח ביקורת חריפה על מוסד ועדות האיתור למינויים הממשלתיים, שהחל לפעול ב- 1999, וטען כי מדובר בנוהג "בלתי חוקי ובלתי חוקתי בעליל". לדבריו, "החוק אומר שהממשלה תמנה, המשמעות שהיא צריכה להפעיל את שיקול דעתה. נוטלים ממנה את שיקול הדעת. היועצים המשפטיים יודעים שזה לא חוקתי, אבל הם מחייבים את הממשלה לנהוג על פי השיטה הנפסדת של ועדת איתור".

"ועדות איתור אינן ועדות ללא אינטרסים. יש אינטרסים גם כשבראש הוועדה עומד שופט", הוסיף ניסים. "אינני מבין איך הממשלה נכונה לשים זאת על עצמה. אומרים לה 'תתפרקי מהסמכות שלה', והיא עונה אמן. פניתי לראש הממשלה יותר מפעם אחת, ואמרתי שהממשלה חייבת לבטל את כל הוועדות למיניהן. הממשלה צריכה להחזיר לעצמה את הסמכויות".

תגיות:אביחי מנדלבליטהיועץ המשפטי לממשלהפרשת הרפזמשה ניסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה