עובדות שלא ידעתם

הידעתם למה השלג בפסגות ההרים לא נמס?

מהו איגלו, איך מחשבים את ספרת הביקורת בתעודת הזהות, ואיזה דג יורק כדי לצוד?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם מהו איגלו? איגלו הוא ביתם של האינואיטים (אסקימוסים) – מבנה שעשוי מלבני שלג, לרוב בצורת כיפה. איגלו שנבנה היטב יכול לבודד היטב מהקור והרוחות שבחוץ, ויוצר הבדל טמפרטורה של 40 מעלות מהקור שבחוץ!

2. הידעתם מה גורם לסערה בים? כאשר ישנו מזג אוויר סוער ורוחות חזקות, נוצרים גם בים גלים גבוהים מאוד, גלי סערה. בזמן סערה, גלי הים יכולים להגיע לגובה של כ-8 מטרים – כמו בניין בן 2 או 3 קומות.

3. הידעתם איך מחשבים את ספרת הביקורת בתעודת הזהות? הספרה האחרונה של מספר הזהות אינה שייכת לאבטחה, אלא נועדה למנוע שגיאות בכתיבת המספר. את המספר מחשבים באמצעות אלגוריתם לוהן: מכפילים את הספרה השנייה, הרביעית, השישית והשמינית של מספר הזהות. מחברים את הספרות של המספרים שנוצרו עם הספרה הראשונה, השלישית, החמישית והשביעית של מספר הזהות. את המספר שהתקבל משלימים לכפולה הקרובה של 10. כלומר, אם המספר שהתקבל הוא 42, למשל, משלימים אותו ל-50, וספרת הביקורת תהיה ההפרש, כלומר – 8.

4. הידעתם איזה דג יורק כדי לצוד? זהו דג הקשת, או בשמו הנוסף "ארצ'ר יורה". הוא אוסף בפיו מים, ויורק אותם על חרקים שמחוץ למים בכוח רב. החרקים נופלים אל תוך המים, שם הדג צד אותם ואוכל אותם.

5. הידעתם למה השלג על פסגות ההרים לא נמס? ככל שהר גבוה יותר – כך קר יותר בפסגה שלו. לכן בהרים הגבוהים קר מאוד גם בקיץ, והשלג שעל פסגותיהם אינו נמס.

6. הידעתם איך מייצרים נייר זכוכית? נייר הזכוכית הוא נייר עבה שעליו מפוזרים גרגרי צורן (קוורץ) טהורים, או צורן שמיוצר מחול ים מנופה. ככל שהגרגרים שעל הנייר קטנים יותר, כך הנייר עדין יותר.

7. הידעתם איזה חרק מנתר הכי גבוה? קצפית הרוק היא ציקדה אשר יכולה לקפוץ לגובה של פי 110 מגודל גופה. כוח הניתור שלה שווה לפי 400 מכוח הכבידה של כדור הארץ. רק לשם השוואה, כאשר אדם קופץ – כוח הניתור שלו שווה לפי 2 או 3 בלבד מכוח הכבידה.

תגיות:איגלועובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה