השבת שלי

"דקה לפני שבת שמענו שיש סיכוי לפריצה": השבת של שינדי קאהן

על העוף הכי טעים ביקום ועל תפילות שבת בסלון, על קניה חד פעמית לשבת ועל שגרה שבועית שהתהפכה על פיה בעונת הקורונה: שינדי קאהן, מורה בתיכון ואימא לארבעה, משתפת

(צילום אילוסטרציה: רות ברכה)(צילום אילוסטרציה: רות ברכה)
אא

מהי שבת בשבילך?

"אם היית שואלת אותי עד לפני שלושה חודשים, הייתי עונה כי שבת היא יום החופש שלי. זהו היום בו הייתי ממלאה כוחות אחרי עבודה אינטנסיבית בכל השבוע. אבל עכשיו? אני בחופש ארוך... שאולי כבר נגמר חלקית. שבת בשבילי בתקופה זו היא חוויה חדשה: אני מוקפת במרפסות ומנייני תפילות, וקמה לתוך אווירת בית כנסת וקריאת התורה. תענוג שחשבתי שאזכה לשמוע שוב רק כשיגדלו הגוזלים".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"ביום ראשון אני מתחילה עם הניקיון היסודי של כל מיני פינות בבית: חלונות, מסילות, ארונות סלון, דלתות ומשקופים. לפעמים אני מספיקה לנקות גם את המקרר. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא, שבשבת אנחנו ממש חופשיים בהתנהגות ולא לחוצים מול הילדים, כי ממילא ביום ראשון מנקים הכל. זאת בנוסף לעובדה שיום ראשון הוא  היום הקצר שלי בעבודתי כמורה בבית הספר.

"יום שני היה בשגרה יום עמוס עד לשעות הלילה, ולכן לא הכנתי בו כלום לקראת שבת. אבל החופשה החריגה גרמה לכך שיום שני הפך ליום הכנת הפינוקים לכבוד שבת. לפעמים זה נשאר רק במחשבה, באיסוף מתכונים ובתוכניות, אולם כשאני מצליחה להכין מעדן מיוחד, ברור לכולנו שטועמים מעט, והשאר עובר להקפאה לכבוד שבת. ברוך ה', בכל השבוע אני סובבת סביב ההכנה לשבת.

"באופן רגיל, בשלישי בערב אחרי עוד יום עמוס הייתי מתחילה את האפייה לכבוד שבת, כשאני מכניסה את העוגות מיד לאחר האפייה אל תא ההקפאה. אני חותכת אותן לפרוסות, כדי שיוכלו לנשנש מידי פעם. ממילא גיליתי שבשבת לא כל כך מספיקים את הכל, ולפעמים פרוסת עוגה קטנה נצרכת יותר במהלך השבוע. ביום שלישי אני גם אופה לחמניות כוסמין בשבילי לכל השבוע, ואז יש לי מידי יום לחמניות טריות וטעימות. כעת, בתקופת הקורונה, גם ביום שלישי אני פנויה, ויכולה אפילו לחדש מתכונים. ואכן, בימים האלו חידשתי והתאמנתי על אפייה ללא גלוטן.

"ביום רביעי מגיע תור הקניות, והן נעשות על ידי בעלי במהלך היום. אני בכלל לא עושה קניות לשבת ולא מבינה במחירים. רק לדוגמה, כשבעלי היה בחו"ל, יצאתי פעם אחת לעשות קנייה לשבת. לא יודעת איך ומה, אבל שילמתי על הקניה הפשוטה הזו 600 שקלים. כשעדכנתי את בעלי על הקניה, הוא ממש לא הבין איך הגעתי לסכום כזה על ירקות, חטיפים ועוד כמה פריטים קטנים. זו אפילו לא הייתה קניה שבועית. רק לאחר בדיקת החשבונית התגלה שהקנייה הקטנה שלי כללה את הפירות והירקות הנדירים, המוזרים והיקרים ביותר,  יחד עם כ-ל החטיפים והממתקים שעמדו מול עיני בדרך לקופה. מאז התפקיד עבר לבעלי ברוב קולות, והקניות לשבת נעשות על הצד הטוב ביותר.

"ביום חמישי אני אופה חלות לשבת, ובעצם מכינה את כל השבת קומפלט: זה כולל את שטיפת הבית וניקיון יסודי בחדרי האמבטיה והשירותים. בשאר חדרי הבית לא צריך ניקיון יסודי, כי כבר ניקיתי בתחילת השבוע. בחמישי אני גם מבשלת את כל מאכלי השבת, ומסיימת כביסות. בזמן שאני מנקה ומסדרת ומבשלת, בעלי שומר על הקטנים, ורק לאחר שהם הולכים לישון, הוא יוצא ללמוד. בתקופה זו אני נזקקת פחות לעזרתו, הוא יכול ללמוד כרצונו, ואני יכולה גם לשמור וגם לנקות וגם לבשל, והיום ארוך מספיק.

"ביום חמישי בלילה אני אוהבת ללכת לישון רק לאחר שהכול הכול מוכן לשבת. יום שישי הוא היום החופשי שלי בעבודה, ואני נהנית לישון בו במשך שעה נוספת בבוקר. סוג של פינוק אישי לפני ההכנות האחרונות לשבת. את עריכת השולחן לשבת אני ממש אוהבת. אני משקיעה רבות בעריכה בכלים אמתיים. אולי זה נשמע מוגזם, אבל כמעט בכל שבוע אני קונה משהו נוסף לעריכת שולחן שבת חגיגי. זהו תחביב מיוחד שלי לכבוד שבת. אגב, בשגרה הרגילה, גם כשהיינו יוצאים להתארח, היינו הולכים להורי בעלי לסעודת שבת אחת בלבד, כי קשה לי לוותר על ההכנות הנפלאות לשבת".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"בלילה יש לנו תבנית קבועה: שני סלטים חובה - סלט עגבניות ערבי לבעלי, וסלט חצילים במיונז – בשבילי. כל שאר הסלטים הם בונוס, ואני מגוונת בהם מדי שבוע. בדרך כלל יש לנו שישה סלטים נוספים, ואני אוהבת מאד להמציא מתכונים ולנסות טעמים חדשים. בכלל, חצילים הם הפייבוריט שלי, ואני מכינה מהם כמה וריאציות.

"המשך הסעודה מתנהל לפי הריטואל המסורתי הקבוע: דגים – מרק - בשר. אבל בתוך המסגרת הזו אני מגוונת במתכונים. בתור הונגריה ישראלית - מצד אחד שולטים הפפריקה והמלח שעושים את העבודה הכי טוב, ומצד שני אני מחבבת נגיעות תיבול חדשניות יותר, כך שאין לי מתכון קבוע לאף מאכל. לפעמים אני מכינה דג סלמון בתיבול שמרני, לפעמים מכינה דווקא געפילטע פיש, ולפעמים מרשה לעצמי מתכונים ניסיוניים בדגים מיוחדים כמו בורי ופורל, ואז אני ממלאה אותם בירקות מאודים עם שום, פלפל שחור, מלח ותבלין לדג, או שאני צולה אותם על מחבת פסים עם מלח בלבד.

"אחרי הדגים אנו אוכלים מרק עוף. אני מכינה אותו עם הרבה ירקות וקניידלעך. בשבילי ובשביל הבן הגדול שלי 'עוף מכובס' הוא הכי טעים ביקום, ושנינו אוכלים ממנו בכמות נאה. 

"המנה הבשרית תהיה עוף או בקר: עוף אפוי בתנור עם צ'ילי מתוק, מעט רוטב סויה ושאר תבלינים עם 'נתרן בכמות גבוהה'. לפעמים אכין עוף מבושל עם ירקות בסיר אחד, ולעתים אני מבשלת בשר בקר: גילינו חלק בבקר ששמו 'לב הצלעות', חלק רך וטעים שתמיד מצליח לי ויוצא רך, ולפעמים אני מפרגנת אותו לכבוד שבת. אני מתבלת אותו ביין אדום, בצל, שזיפים ומלח. לצד העוף אני אופה כרובית, או עלי כרוב, כתוספת טעימה ובריאה, וגם קוגל תפוחי אדמה. לפעמים אני מפנקת את עצמי עם קוגל אטריות לשבת. לאחד מילדי יש צליאק, כך שאנחנו לא מתעסקים הרבה עם מוצרי גלוטן בבית.

"לקינוח אני מגישה בחורף סופלה או סלט פירות, ובקיץ בעיקר גלידות קנויות ונקטרים ביתיים. הנקטרים האלו חביבים על ילדיי מאוד, ויחסית הם גם בריאים: אני מכניסה לבלנדר פרות חתוכים וקפואים עם מעט סוכר וניל וריץ' לא מוקצף, ומפעילה במשך כמה דקות עד שהנקטר חלק וקטיפתי. אני שופכת אותו לכוסיות קטנות, וכולם נהנים. אפשר לנסות בכל פעם שילוב אחר של פירות: תותים, אננס, אפרסק, תפוח, קיווי ועוד. לפעמים אני מכינה ג'לי רימונים – זהו ג'לי אדום מוכן לפי ההוראות, עם מעט מיץ תות בננה, בתוספת כמה גרעיני רימון.

"בבוקר יום השבת אני חותכת לקטנים עוגה ופירות, ובשעה אחת עשרה מתחילה אצלנו סעודת השבת, עם המסורת הקבועה: מנת דג של געפילטע פיש או סלמון קר, סלט ביצים קשות עם כבד, וטשולנט שאצלנו הוא ללא גלוטן".

איך נראה שולחן השבת אצלכם?

"הבנים הגדולים, בגילאי אחד עשרה ותשע שרים במתיקות יחד עם בעלי, יודעים ליהנות מדברי התורה ומשתפים פעולה בסעודה. הבנות הקטנות יותר, בנות חמש ושנתיים, משחקות בין מנה למנה. אל דאגה, כשמגיעה מנה נוספת לשולחן יש להן חיישנים אם שווה להן לבוא או לא. בקינוח, משום מה, ההרכב מלא... אני עצמי אוהבת לזמזם לעצמי בשקט את הזמירות. זה מרגש אותי ומחבר אותי לאווירה שבתית".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"ליל שבת. בשבת אני מצליחה לישון היטב, ממש 'שינה בשבת תענוג'. כל זה עד לרגע בו אני קמה, אז כולם מתחילים לדרוש את שלהם, והקסם פג".

מהו האתגר שלך בשבת?

"בשגרה, האתגר שלי היה לא להשתעמם. כיום אני לא מתגוררת ליד המשפחה הקרובה מהצד שלי, כך שבשבתות הקיץ הארוכות הייתי צריכה לדאוג לעצמי לביקורים, לספרים מעניינים ועוד. כיום כבר אי אפשר להשתעמם יותר. אנו משחקים הרבה משחקי אתגר וחווים זמן מהנה של כיף משפחתי".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"על ידי מחמאות – שאנו מחלקים באהבה גדולה בכל רגע נתון על כל מעשה זוטר וגדול כאחד. וכמובן, הממתקים של שבת אהובים מאוד על הילדים, כך גם השירה המשותפת של זמירות השבת, המשחקים ועוד".

שבת בלתי נשכחת:

"יום הנישואין הראשון שלי היה בשבת. נסענו למירון עם בני משפחתו של בעלי, אבל במשך כל אותו יום שישי היינו במתח גדול, אודות בתו של המנהל שלי - רבקי הולצברג ממומבאי הי"ד, שלא ידענו מה יעלה בגורלה. בכל ערוצי החדשות דיברו אז על סכנה עצומה לחייה וחיי משפחתה, ודקה לפני שבת עוד הספקנו לשמוע שיש סיכוי לפריצה לבית חב"ד, וביקשו מיהודים בכל רחבי העולם להתפלל.

"זו הייתה שבת מצמררת. במשך כל השבת התפללתי מעומק הלב לישועתם, ואפילו לא זכרתי להתרגש מכך שחלפה שנה מיום נישואינו. לדאבון כל לב, במוצאי שבת שמענו שהם נרצחו, ה' יקום דמם. זו הייתה הרגשה קשה מאד. ובנוסף לצער הנוקב על פטירתם הטראגית של בני הזוג הולצברג, אני עוד בכיתי באכזבה על ששכחתי להתפלל אצל רבי שמעון על עצמנו. חששתי שאולי פספסתי את הזכות להתפלל בשבת הגדולה הזו. אולם הקב"ה החליט לשמח אותנו, במתנת חינם גמורה, ובדיוק תשעה חודשים אחר כך ילדתי את בני בכורי בערב שבת".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

נקטר פירות

החומרים הדרושים:

1 חפיסת ג'לי אינסטנט בטעם תות

1 קופסת שימורי אננס

150 גר' תותים קפואים

1 קופסת שימורי אפרסק

3 כפות שטוחות אינסטנט פודינג בטעם וניל

2 שקיות סוכר וניל

אופן ההכנה:

הכינו ג'לי בטעם תות לפי ההוראות, וצקו אותו לכוסיות קטנות

קררו את כוסיות הג'לי עד שהוא נקרש.

טחנו בבלנדר את האננס למחית חלקה. הוסיפו שלוש כפות פודינג וניל והמשיכו לטחון עוד כשלוש דקות לערבוב אחיד. צקו את האננס על גבי שכבת הג'לי, והכניסו להקפאה למשך כשעה, כדי שהאננס לא יתערבב עם השכבה הבאה.

טחנו בבלנדר את התותים עם שתי שקיות סוכר וניל וצקו על גבי שכבת האננס. הכניסו שוב להקפאה.

טחנו בבלנדר את האפרסקים למחית חלקה ללא שום תוספת, וצקו לכוסיות על גבי שכבת התותים.

יש לאחסן את הכוסיות בהקפאה ולהוציא שעה לפני ההגשה".

תגיות:קינוחהשבת שלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה