חדשות בארץ

לאחר חתימת ההסכמים הקואליציוניים: הממשלה ה- 35 תושבע הלילה

בתום 3 מערכות בחירות רצופות, המשבר הפוליטי הארוך יגיע לסיומו עם השבעתה של ממשלת הרוטציה בראשות נתניהו וגנץ. קווי היסוד של הממשלה החדשה כוללים הקמת קבינט קורונה וקבינט פיוס, אך ללא אזכור הכוונה להחיל את הריבונות על ההתיישבות ביהודה ושומרון

נתניהו וגנץ (מרים אלסטר, פלאש 90)נתניהו וגנץ (מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

בתום 3 מערכות בחירות רצופות, ולאחר משבר פוליטי ארוך שנמשך כשנה וחצי, תושבע הלילה (בין חמישי לשישי) הממשלה ה- 35 של ישראל. בשעות הקרובות ישלימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, את שיבוצי השרים במשרדים השונים.

בהתאם להסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן, הממשלה תהיה ממשלת רוטציה. בחציה הראשון של הקדנציה, נתניהו יכהן כראש הממשלה במשך שנה וחצי, וגנץ יהיה "ראש ממשלה חלופי". עם קיום הרוטציה בנובמבר 2021, יתחלפו השניים בתפקידים למשך תקופה זהה. בשבוע שעבר אושר תיקון לחוק יסוד הממשלה, לפיו ניתן יהיה להאריך את כהונת הממשלה בשנה נוספת.

נתניהו הודיע אמש לנשיא ראובן ריבלין וליו"ר הכנסת היוצא גנץ, כי עלה בידו להקים ממשלה חדשה. במהלך שעות הערב והלילה נחתמו ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לש"ס, יהדות התורה וגשר. מוקדם יותר חתמה כחול לבן על הסכם קואליציוני עם סיעת דרך ארץ, בה חברים חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר.

ישיבת ההשבעה של הממשלה תחל הערב בשעה 18:00, בנאומו של ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, בו יציג את קווי היסוד של הממשלה, הרכבה, חלוקת תפקידי השרים ומועד החילופים. בהמשך ינאמו ראש הממשלה החלופי המיועד, בני גנץ, ויו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד.

לאחר שלושת הנאומים יתקיים דיון סיעתי, בו תינתן לכל סיעה 9 דקות דיבור. בסיומו יצביעו חברי הכנסת על מינוי יו"ר הכנסת, תפקיד אליו ייבחר נציג הליכוד, יריב לוין. לאחר מכן תצביע הכנסת אמון בממשלה. בתום ההצבעה, ייקראו ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים להצהיר אמונים.

 

קווי היסוד של הממשלה ה- 35

בקווי היסוד של הממשלה החדשה, שפורסמו אמש, נכתב כי היא תקים קבינט חירום לטיפול בכל הסוגיות הנגזרות ממשבר הקורונה. בשלב ראשון תתרכז הממשלה בפעולות הנדרשות למיגור המגפה, "כולל רכישת הציוד הנדרש, תיאום בין הגופים השונים וחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בתקופת החירום ובכלל". בנוסף, הממשלה תוביל תוכנית ליציאה מהמשבר הכלכלי העמוק, תבנה ותאשר תקציב מדינה שיותאם לאתגרים שהציבה המגפה.

בחלקו השני של מסמך קווי היסוד נקבע, כי יוקם קבינט פיוס שירכז את הפעולות שנועדו לגשר בין כל חלקי העם והמדינה, מתוך תפיסה של פיוס לאומי. עוד צוין, כי הממשלה תחתור לצמצום הפערים החברתיים ולייצור שוויון הזדמנויות לכל אזרח, ותפעל כדי לשמור על צביונה היהודי והדמוקרטי של המדינה. בנוסף, "הממשלה תדאג כי מתוך זיקה למורשת ישראל יישמר אופיה היהודי של המדינה, וכן תכבד את הדתות והמסורות של בני הדתות השונות בהתאם לערכי מגילת העצמאות". הכוונה להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וההתיישבות ביהודה ושומרון – עליה הצהיר נתניהו – לא נכללה בקווי היסוד, שהסתפקו בהצהרה לפיה "הממשלה תפעל לחיזוק הפריפריה, הנגב, הגליל וההתיישבות בכל חלקי הארץ".

 

ההרכב המסתמן של הממשלה

נתניהו ישלים היום את פאזל חלוקת התיקים בליכוד. עד כה סוכם, כי ישראל כץ ימונה לשר האוצר, יולי אדלשטיין יכהן כשר הבריאות, ואופיר אקוניס יעמוד בראשות המשרד לשיתוף פעולה אזורי. מירי רגב תכהן, ככל הנראה, כשרת התחבורה בחלקה הראשון של הקדנציה, ונתניהו הציע לה לכהן לאחר הרוטציה כשרת החוץ. אמיר אוחנה צפוי להתמנות לשר לביטחון הפנים. זאב אלקין יישאר, ככל הנראה, במשרד להגנת הסביבה. יואב גלנט צפוי לעמוד בראשות המשרד לענייני מודיעין, ומסתמן כי ציפי חוטובלי תתמנה לשרה לענייני ירושלים ומורשת. לשר האנרגיה יובל שטייניץ הוצע לעמוד בראש משרד החינוך, אך הוא טרם החליט. ברשימת הממתינים לתפקידים נוספים נמצאים צחי הנגבי, אבי דיכטר, גילה גמליאל, דודי אמסלם ואלי כהן. 

בקרב מפלגות גוש הימין, יו"ר ש"ס אריה דרעי ימשיך בכהונתו כשר הפנים, וככל הנראה יעמוד גם בראשות המשרד לנגב, גליל ופריפריה. ש"ס הודיעה אתמול, כי לשר הדתות ימונה הרב יעקב אביטן. נציג יהדות התורה, יעקב ליצמן, יכהן כשר הבינוי והשיכון. עבור יו"ר גשר, אורלי לוי אבקסיס, יוקם משרד לחיזוק וקידום קהילתי. ימינה צפויה להישאר באופוזיציה, אולם נתניהו ממשיך במאמצים להכניס לממשלה את שר החינוך היוצא, הרב רפי פרץ. על פי הדיווחים, תמורת התפצלותו מימינה הוצע לרב פרץ לקבל תיק לענייני התיישבות ופרויקטים לאומיים.

גנץ יחל הבוקר בפגישות עם חברי כחול לבן, ויסגור בשעות הקרובות את רשימת השרים של המפלגה. עד כה נקבע, כי בחציה הראשון של הקדנציה הוא יכהן כשר ביטחון. שר החוץ המיועד, גבי אשכנזי, יחליף אותו לאחר הרוטציה. יו"ר הסיעה אבי ניסנקורן יעמוד בראשות משרד המשפטים. ככל הנראה, חילי טרופר יכהן כשר התרבות, ואלון שוסטר יהיה שר החקלאות. מיכאל ביטון צפוי להתמנות לשר לענייני מיעוטים. פנינה תמנו שטה תמונה לשרת הקליטה, מירב כהן תכהן כשרה לשוויון חברתי וגמלאים, ועמר ינקלביץ' תעמוד בראשות משרד התפוצות. משרדים נוספים שאיושם אינו ברור הם התיירות, המדע והעניינים האסטרטגיים.

הגוש בראשות כחול לבן יחזיק גם במשרד התקשורת, כשאת התפקיד ימלא יועז הנדל מסיעת "דרך ארץ". חברו לסיעה, צבי האוזר, יעמוד בראשות ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, יכהן כשר הכלכלה, ועמיתו לסיעה, איציק שמולי, יהיה שר הרווחה.

תגיות:בני גנץבחירות 2020בנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה