עובדות ביהדות

איך להיות מאושרים בחופש? 7 טיפים שלא כדאי לפספס

במתק שפתיו מנתב אותנו הרב אביגדור מילר זצ"ל אל עולם שמח, ולא, אין הכוונה לתיאטרון, קולנוע, לונה פארק וחופשה באיים הקריביים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך נהנים מהעולם הזה? יש אנשים שלא יודעים ליהנות. הם כל הזמן מנסים ליהנות. אבל הם מוצאים שהעולם הזה הוא מקום מאכזב למדי. הם הולכים לכל מיני מקומות כדי להשיג הנאה: לפארק השעשועים, להופעות, למסיבות. אבל תמיד בסוף הם מתאכזבים. הכל מחזה שווא.

בסוף כש‘האורות נדלקים‘, הוא חוזר הביתה והוא מגלה שאצלו הכל אותו דבר, הוא הולך ללונה פארק ועף שם למרומים במתקנים עוצרי נשימה – ובסוף נוחת על הקרקע, והולך הביתה.

ואם הוא עשיר קצת ויש לו "מושגים", הוא נוסע לחופשה באיים הקריביים. אבל שמחה הוא לא מוצא שם, רק יתושים גדולים יותר מאשר במקום מגוריו. אולי גם מחלות חדשות שטרם שמע עליהם מעודו. אבל לא שמחה, כי על שמחה צריך לעבוד קשה!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ואם מנסים להשיג אותה בדרך הקלה, בלי להתאמץ, בכל מיני דרכים – מצליחים לקבל איזו חוויה או שתיים, אבל לא שמחה. והחיים נהיים אכזבה אחת גדולה.

אומר הקב“ה: ”אני נותן לכם את העולם כדי ליהנות, אבל הנאה זו היא כמו כל דבר טוב; צריך לעמול בשבילה. ה"מסילת ישרים" אומר: "האדם לא נברא אלא להתענג – על ה‘“ (פ“א). לחשוב עליו, להודות לו, להעריך את מה שהוא נותן.

1. אם נהנים מן העולם ע“י מאמץ ועמל להבין, להכיר ולחוות את חסדי ה‘, זהו קיום התכלית של ”האדם נברא להתענג על ה‘“. אין שום ברירה אחרת, רק על ידי עמל מגיעים לשמחה. על ידי עמל אפשר להפוך לאדם ששמחה אמיתית ממש מתפרצת ממנו לכל עבר.

חשוב להבין: ההנאות שאנו מדברים עליהם אינם נטילת העולם הזה, אלא קבלת העולם שהקב“ה נותן לנו בחסדו הגדול, כל מה שצריך זה שכל להבין נכון את העולם, ונכונות לעמול.

2. צריך ללמוד להעריך את העובדה שאנו נושמים. האם עמלתם פעם ללמוד איך ליהנות מאוויר צח? מלאו את הריאות שלכם באוויר. נשמו עמוק, זה תענוג!

האוויר מחמצן את הדם, ומאדים אותו. הברזל שבדם מתאחד עם החמצן, ההומוגלובין לוקח את החמצן והוא מתחיל לזרום בצורה שקל לגוף לקלוט. כל הגוף נהנה מן החמצן הזה. כמה שמחה יש בכל נשימה!

לא חשבתם על זה אף פעם? התחילו כעת! לא תשמחו אף פעם בנשימה, אם לא תעבדו על כך.

3. לימדו איך לשמוח ביכולת לראות. יש לכם שתי מצלמות משוכללות ביותר, ואתם רואים איתם את כל מה שסביבכם.

תענוג, לא? רואים הכל: צבעים, תנועה, אנשים. וכי אין זו שמחה גדולה? לא, כי מעולם לא חשבתם על כך. לא עמלתם על זה. אין דבר כעולם שיפה יותר מהראייה!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

חשבו על העיוור שהולך ברחוב, מגשש את דרכו בעזרת מקל. העונג הגדול הזה נשלל ממנו, ולנו יש אותו! נברך בשמחה גדולה; בָּרוּךְ אַתָּה ה‘ אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם פּוֹקֵחַ עִוְרִים!

אם נעמול בתורת השמחה בראייה, לא נוכל שלא לשמוח אי פעם בחיינו! ”אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ“ (אבות ד א). מי שיודע לשמוח בריאות שלו, בעיניים שלו.

 

כמה טוב לשתות כוס מים, והרי המים הם נס ופלא!

4. לימדו לשמוח בעובדה שאתם יכולים ללכת; בָּרוּךְ אַתָּה ה‘ אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַמֵּכִין מִצְעֲדֵי גָבֶר! איזה תענוג ללכת על הרגליים! ראו את הנכה הזה, שיושב על כסא גלגלים. הוא לא יכול ללכת, מסכן. רחמנות עליו. הוא איבד את העונג הגדול של הניידות, ללכת מכאן לשם על שני ה“רולס-רויס“ים שה‘ נתן לנו. איי, איי, איי, איזו שמחה! מי שלומד לשמוח ברגליו, יהיה מלא שמחה תמיד.

5. לחם ומים! לימדו כמה טוב לאכול פרוסת לחם. אכילת פרוסת לחם היא תענוג גדול, שמחה גדולה. ואל תחשבו שאין בה מצווה!

אין כמו לאכול פרוסת לחם ולהודות לה‘ עליה מעומק הלב. והרי כשמברכים עליה אומרים שהיא ”בַּעֲבוּר שְׁמוֹ הַגָּדוֹל. כִּי הוּא אֵ-ל זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל“. נאכל את הלחם, ונחשוב על ה‘ שנותן מזון לכל. למי שלמד את העניין – אכילת פרוסת לחם היא חוויה שאין כמותה!

6. ואם מצרפים לזה גם את השמחה בכוס המים ששותים – זה כבר אושר צרוף. מים הם נס, הם צירוף של שני סוגי גז: חמצן ומימן. החמצן לבדו או המימן לבדו אינו יכול להרוות אותנו, והנה פתאום הם מתחברים ונהיים מים. האין זה נס?

והנס הזה נכנס לתוך גופנו ומשמן את כל הפרקים בגוף, הוא גורם לעיניים לנצוץ, ולדם לזרום ולא לקרוש. מים הם חיים! ”בָּרוּךְ אַתָּה ה‘ אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהַכֹּל נִהְיָה בִּדְבָרוֹ“! התרגלו בזה, הרגילו את עצמכם ליהנות מכוס מים ולשמוח בה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כשיושבים בשולחן שבת, הילדים תמיד שולחים את הידיים אל המשקאות הממותקים, הם נמשכים דווקא ל‘מים המלוכלכים‘ במקום למים הצלולים והנקיים. הראו להם שגם מים פשוטים הם תענוג.

7. אתם הצעירים, אינכם מעריכים את העונג של שנת לילה טובה. אתם מניחים את הראש על הכרית, ומיד מרחפים לכם לעולם החלומות. איזה תענוג לישון טוב בלילה! קמים בבוקר רעננים ומלאי אנרגיה, ממש איש חדש.

וכך לאט לאט, כשתתבוננו בדברים האלה - העולם נהיה מקום שמח!

ואל תחשבו שבגלל שנהניתם כאן בעולם הזה יותר בגלל ההתבוננויות האלה, יורידו לכם משכרכם בעולם הבא. השמחה בחסדי ה‘ בעולם מביאה אותנו לשיר ולהלל אותו בעולם הזה, ונמשיך ונשיר לו בשמחה גם בעולם הבא.

הרב יגאל כהן - למה בהודו אנשים מאושרים ובארה"ב כולם בדיכאון?

תגיות:אושרסיפוקשמחההרב אביגדור מילר זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה