חדשות בארץ

לראשונה: המשטרה תפתח בחקירת גזענות כלפי עובדים חרדים במפעל לבדיקות קורונה

לאחר שבפעמים שעברו גרסה הפרקליטות שהגדרת גזענות איננה חלה על אוכלוסיות שאינן אתניות, הורו בפרקליטות למשטרה לפתוח בחקירת הדרת עובדים חרדים במפעל לבדיקות קורונה. בצלמו: "מדובר בגזענות בוטה וחובה להילחם בה בכל הכלים המשפטיים והפליליים"

בדיקות קורונה במאה שערים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)בדיקות קורונה במאה שערים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

פרקליטות המדינה הורתה השבוע למשטרה לפתוח בחקירה נגד מפעל לבדיקות נגיף הקורונה, נובה מד, בחשד לגזענות כלפי עובדיו החרדים, שהופרדו משאר העובדים בשל טענות לאי-ציות להנחיות משרד הבריאות לבלימת התפשטות המגפה. זו הפעם הראשונה שהמשטרה תחקור מקרה גזענות כלפי חרדים, לאחר שבפעמים שעברו גרסה הפרקליטות שהגדרת גזענות איננה חלה על אוכלוסיות שאינן אתניות. הודעת הפרקליטות באה בעקבות פניית ארגון בצלמו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וליחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים.

מפעל נובה מד בירושלים הינו מפעל העוסק בייצור עזרים רפואיים שונים המעסיק כ-70 עובדים, ורק ארבעה עד שישה מהם חרדים. במסגרת המאבק הלאומי לבלימת התפשטות הקורונה עסק המפעל בייצור מטושים לזיהוי נשאות הנגיף. בראשית אפריל, עת גברו הטענות כלפי התנהלות המגזר החרדי ביחס למגפה, הודיעה הנהלת המפעל לעובדיה החרדים כי החברה הוציאה אותם לחופשה ללא תשלום, זאת בעקבות החלטת המנכ"ל, ד"ר אמיל כץ, שהביע חשש להדבקת שאר העובדים. בהמשך, עם פרסום המקרה בכלי התקשורת, הוחלט במפעל על משמרת נפרדת לבני המגזר החרדי, בשעות הערב. העובדים טענו אז כי המשמרת מתבצעת בתנאים פחות טובים משניתנו להם קודם לכן.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

כץ, שלא הכחיש את הדברים, אמר בתגובה כי "בעקבות מה שקורה עם השכונות החרדיות, אנחנו צריכים לראות מה קורה. יש כאלה שאמורים להיות בסגר. יש לי אחריות כלפי העובדים, ואנשים שמפרים את הנחיות משרד הבריאות - אעשה איתם מה שאני חושב לנכון". את ההחלטה קיבל בעקבות שיחה שקיים עם אחת העובדות וקרוב משפחתה, ממנה עלה כי העובדים החרדים הודו בפני עמיתיהם כי התארחו בשבת אצל בני משפחתם בזמן שהדבר היה מותר. "השר אריה דרעי אמר שהשכונות החרדיות בירושלים יותר גרועות מבני ברק. לא אחכה שהם ידביקו לי את כל המפעל, יש לי אחריות", אמר המנכ"ל.

עוד טען כי "אם הייתי שומע שזו אוכלוסייה שלא נשמעת להוראות משרד הבריאות, הייתי נוהג איתם באותה מידה. זה שיקול דעתי. אצלנו, ברוב השכונות הלא חרדיות, שמעו על הכללים ומקבלים את מה שהמדינה מבקשת, בעוד שבבני ברק, במאה שערים ובמיליון שכונות אחרות - הם אנטי מדינה". שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, תקף הנהלת המפעל ואמר כי "מדובר באפליה מכוערת, שכל כולה נובעת מההסתה החמורה נגד החרדים. אמרתי הבוקר בוועדה בכנסת שבשכונות החרדיות יש אכן חולים, אך לא צריך להכליל את כולם ולהפלותם רק בגלל היותם חרדים. זה עוול זועק לשמיים. אני מתכוון לפעול, גם מול בעל המפעל וגם במשרד הכלכלה, כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו".

לפי ארגון בצלמו, המקרה הועבר לטיפולו של ראש אגף החקירות, ניצב יגאל בן שלום. "החלטת הפרקליטות ושינוי המגמה הינו צעד מבורך. אין כל ספק כי המדובר בגזענות בוטה וחובה להילחם בה בכל הכלים המשפטיים והפליליים", נמסר מבצלמו. בארגון הוסיפו כי ימשיכו ללוות את הפרשה "עד למיצוי ההליכים עם המנהלים הגזעניים".

תגיות:פרקליטות המדינהמשטרת ישראלחרדיםגזענות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה