חדשות בארץ

פנייה לשגריר פרידמן: פעל להעברת הארכיון של יהודי עיראק לישראל

על רקע הכוונה האמריקנית להעביר את הארכיון היהודי העיראקי לחזקתה של ממשלת עיראק, ביקשו חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי משגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, לפעול להעברת הארכיון לישראל: "הדרך היחידה לעשות צדק עם הארכיון ועם בעליו החוקיים"

השגריר דיוויד פרידמן (תמונה: פלאש 90)השגריר דיוויד פרידמן (תמונה: פלאש 90)
אא

חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי (ש"ס) פנו היום (חמישי) במכתב לשגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, וליועץ הנשיא טראמפ למורשת, פול פאקר, בבקשה להעביר לישראל את הארכיון של יהודי עיראק.

מדובר בארכיון, שהיה בחזקתה של הקהילה היהודית בעיראק במשך מאות שנים. יהודי עיראק אולצו להשאיר אותו מאחור, יחד עם רוב רכושם, כשעלו לארץ בשנות ה- 50. זאת לאחר עשור של רדיפות והגבלות שהחלו עם ה"פרהוד", פוגרום הדמים שנערך ביוני 1941 ביהודי בגדאד. לארכיון ערך רב מבחינה היסטורית ודתית. הוא כולל אלפי ספרים ועשרות אלפי מסמכים – בין היתר ספרות דתית והלכתית, פרשנות לתלמוד, ספרות שו"ת ומסמכי קהילה.

לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק בשנת 2003, מצאו חיילי צבא ארצות הברית את הארכיון במרתף של אחד מבנייני סוכנות הביון העיראקית. בהסכמת הממשלה העיראקית, הוא הועבר לארצות הברית, לצורכי טיפול, שימור והנגשה דיגיטלית. במכתבם הביעו ארבל ואזולאי דאגה מפני הכוונה להחזירו לחזקתה של ממשלת עיראק. לדבריהם, הגיעה העת להשיבו ליורשי הקהילה היהודית העיראקית שבישראל ולחזקתה של מדינת ישראל: "זו הדרך היחידה לעשות צדק עם הארכיון ועם בעליו החוקיים".

"יתר על כן", הוסיפו השניים, "העברת החומרים לממשלת עיראק תסכן את עצם קיומו ותגביל את נגישותו לחוקרים. אנו מפצירים בכם להגן על המורשת וההיסטוריה שלנו ולהגן על הארכיון היהודי".

מכתבם של ארבל ואזולאימכתבם של ארבל ואזולאי

תגיות:יהודיםארצות הבריתעיראק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה