חדשות בארץ

הכנסת אישרה את חוק הרוטציה, נתניהו יקבל את המנדט מהנשיא

הצעת החוק, המסדירה את הקמת ממשלת הרוטציה, עברה ברוב של 72 תומכים מול 36 מתנגדים. בכחול לבן החלו לחתום על הבקשה לנשיא להטיל על נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה

נתניהו במליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)נתניהו במליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אא

(עודכן: 12:10)

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה, המסדירה את הקמתה של ממשלת הרוטציה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן, בני גנץ. ההצעה אושרה ברוב של 72 תומכים מול 36 מתנגדים. בהמשך אושרה הצעת חוק ממשלת חילופים, ברוב של 71 מול 37. הצעה זו משלימה לחוק יסוד הממשלה, וכוללת את תיקון חוק מימון מפלגות, כך שגם סיעת דרך ארץ של חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר תוכל לקבל מימון מפלגות.

לאישור הצעת חוק יסוד הממשלה קדמה דרמה לילית, לאחר שסיעות האופוזיציה משכו אמש את כל ההסתייגויות שהגישו לחוק ודרשו במפתיע לקיים הצבעה מיידית. המהלך יצא לדרך, לאחר שהתברר כי נתניהו וגנץ דנים באפשרות להאריך את כהונתה של הממשלה בשנה וחצי, כך שנתניהו יכהן תחילה שנה וחצי, גנץ אחריו לתקופה דומה, ולאחר מכן יכהנו השניים שוב לחילופין במשך 9 חודשים. ברוב קולות חברי הקואליציה, הוחזר החוק לדיון בוועדה המיוחדת, בראשות חבר הכנסת איתן גינזבורג, שהוקמה לצורך קידומו.

בתום הדיון הלילי קבעה הוועדה, בניגוד לדרישת האופוזיציה, כי אין צורך לתקן כעת את החוק כדי לאפשר את הארכת כהונתה של הכנסת, שנקבעה תחילה בהסכם הקואליציוני ל- 3 שנים. על פי הנוסח המתוקן שאושר במליאה, הרוב הדרוש להארכת כהונת הכנסת יהיה רוב של 70 של חברי כנסת, ולא רוב של 80 חברי כנסת כפי שהופיע בנוסח המקורי.

בעקבות החלטת הכנסת, ולאחר שבג"ץ דחה אמש את העתירות נגד הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נתניהו, החלו חברי הכנסת של כחול לבן לחתום על הבקשה, שתוגש לנשיא ראובן ריבלין, להטיל על נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה. חתימות חברי הכנסת צריכות להגיע לבית הנשיא עד חצות הלילה, המועד בו תסתיים תקופת 21 הימים. מבית הנשיא נמסר כי "על פי ההנחיות, הבקשה לפי סעיף 10(א) לחוק יסוד הממשלה תוגש לנשיא המדינה בבית הנשיא, בכתב, באופן ידני. על הבקשה לכלול חתימות מקוריות של 61 חברי כנסת (לפחות), וכן עליה לכלול הסכמה בכתב של המועמד, עליו מתבקש נשיא המדינה להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה. עם הגשת הבקשה היא תיחתם בחותמת 'נתקבל', ויצוינו בה תאריך ושעת הגשת הבקשה".

"חתימתם של חברי הכנסת היא בעלת משמעות חוקתית, ולכן, לאחר קבלת הבקשה יפרסם בית הנשיא באתר האינטרנט של בית הנשיא הודעה, לפרק זמן קצוב שייקבע בה, על הגשת הבקשה, ובה רשימת חברי הכנסת החתומים עליה. ככל שלא תעלה טענה מצד חברי הכנסת החתומים על הבקשה בדבר כשרות חתימתם, כמו טענה לפיה הם לא חתמו על הבקשה או שחזרו בהם טרם הגשת הבקשה לנשיא, יטיל הנשיא את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה".

תגיות:הליכודכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה